◄ بازارگاه اینترنتی حمل ونقل چگونه عمل میکند؟
یکسری مشکلاتی ازجمله خودمالکی در اکوسیستم حمل ونقل وجود دارد که در بازارگاه به حل آن فکر شده است.ما با استفاده از تکنولوژی ردیابی این مشکل را حل می کنیم که بر اساس آن ردیابی کامیون انجام می شود و برای صاحب کالا اطمینان خاطر وجود دارد که راننده و محموله در مسیر خود حرکت می کند یا خیر؟
یک هفته بعد از آنکه مجوز نخستین بازارگاه هوشمند و اینترنتی حمل ونقل کالا در کشور تحت عنوان «ترابرنت» صادر شد با کیوان جعفری مدیرعامل شرکت ترابرنت به گفت وگو نشستیم. به گفتهٔ وی بازارگاه با همکاری چند شرکت فناور و دانش بنیان باهدف افزایش بهره وری در صنعت حمل ونقل کشور راه اندازی شده است و با استفاده از این اپلیکیشن هوشمند که بستری آنلاین و یکپارچه برای ارتباط بین صاحبان کالا و رانندگان و هوشمندسازی سیستم حمل ونقل جاده ای در کشور است صاحبان کالا، باربری ها و ترخیص کاران می توانند اعلام بار کرده و رانندگان نیز می توانند درخواست حمل بار به این سامانه اعلام کنند.
جعفری در گفت وگو با خبرنگار تین نیوز به تشریح بازارگاه پرداخت و گفت: همان گونه که از اسم بازارگاه مشخص است بازارگاه یک بستر عرضه و تقاضای خدمات است که می خواهد به سنتی ترین بخش حمل ونقل کالا درجاده های کشور سامان دهد.
وی با بیان این که در صنعت حمل ونقل یک سری بازیگرانی هستند که عرضه کننده و گروه دیگر گیرنده خدمات (صاحبان کالا، تجار) هستند، گفت: به دلیل اینکه تاکنون زیرساخت های فناوری اطلاعات وجود نداشته است حمل ونقل کالا با ناوگان جاده ای سخت و با روش ها سنتی از قبیل تلفنی و حضوری انجام می شد و این باعث شده بود خیلی ها در استفاده از خدمات اذیت شوند. کاری که ترابرنت انجام داد این بود که زیرساخت فناوری اطلاعات را برای ارائه خدمات و وضع کردن عرضه و تقاضا ایجاد کرده است.
مدیرعامل ترابرنت، ادامه داد: در همین راستا کاری که بازارگاه انجام می دهد این است که به جای اینکه اعلام بار تلفنی انجام شود به صورت هوشمند صادر خواهد شد و این امکان برای صاحبان کالا وجود دارد که اعلام بار خود را به صورت رسمی و قانونی در بازارگاه انجام دهند. این در حالی است که قبل از این با منع قانونی اعلام بار خارج از پایانه ها مواجه بودیم. قبل تر باید رانندگان داخل پایانه ها می رفتند و خیلی از مسیر را خالی طی می کردند و در صف های طولانی توقف داشتند و ترددهای اضافی وقت راننده و صاحب کالا را می گرفت.
وی بابیان اینکه یکسری مشکلاتی ازجمله خودمالکی در اکوسیستم حمل ونقل وجود دارد که در این سامانه به حل آن فکر شده است، گفت: ما با استفاده از تکنولوژی ردیابی این مشکل را حل می کنیم که بر اساس آن ردیابی کامیون انجام می شود و برای صاحب کالا اطمینان خاطر وجود دارد که راننده و محموله در مسیر خود حرکت می کند یا خیر؟ ضمن اینکه زمان رسیدن محموله در حالت سنتی شاید تا 4 یا 5 روز باشد درحالی که با ترکینیگ محموله آن تایم و به موقع جابجا می شود.
موضوع بعدی بحث قیمت گذاری خدمات است که درحال حاضر به صورت نامناسبی در حال اجراست و هم راننده در قیمت دادن و هم صاحب کالا در قبول آن مشکل دارند.
جعفری در این باره گفت: در همین راستا بازارگاه کمک می کند که قیمت شفافی که برای هر دو طرف می ارزد مشخص شود. ما تصمیم داریم در کشف قیمت و پیش بینی قیمت در ایام خاص صاحب کالا و راننده را کمک کنیم.
وی با توضیح اینکه در نقشه ترافیکی جاده های برون شهری کار جدی نشده است، ادامه داد: از نرم افزارهای خارجی در راه های درون شهری به درستی استفاده می کنیم اما در جاده ها خیلی این کار سخت است و به همین دلیل ما در حال استفاده از تکنولوژی در جاده های برون شهری هستیم و بر این اساس قصد داریم پیش بینی رسیدن به مقصد را برای راننده محیا کنیم.
به گفته جعفری کار دیگری که در بازارگاه انجام می شود این است که عدالت را برای راننده و صاحب کالا ایجاد می کنیم که صاحب کالا حق انتخاب داشته باشد و با ناوگانی کار کند که سابقه بهتر و بیشتری دارد.
وی در خصوص اینکه ایا بازارگاه از سوی خود جامعه هدف مورد استقبال قرار گرفته است؟ گفت: صاحبان کالا و رانندگان از این طرح استقبال کرده اند. چندین سال است روی این طرح مطالعه کرده ایم و با بدنه حمل و نقل و صاحبان کالا به گفت وگو نشسته ایم. هم سازمان راهداری و هم صاحبان کالا دغدغه داشتند و وقتی گفتیم این خدمات را ارائه می دهیم با استقبال روبرو شد چون تا پیش از این اصلاً این خدمات وجود نداشت.
جعفری تصریح کرد: اهمیت دیگری که کار ما دارد این است که این کار از سوی چندین شرکت دانش بنیان که قبلاً سابقه های همکاری در بخش حمل ونقل هوشمند و فناوری اطلاعات را داشتند انجام گرفته است. همه داریم یک حرف واحد می زنیم و یک هدف واحد داریم که حمل ونقل باید بهره ور شود و وجود این سامانه برای کشور ضرورت داشت.