بیمه نامه شخص ثالث الکترونیکی می شود
رییس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جایگزینی بیمه نامه های کاغذی شخص ثالث با کارت های الکترونیکی در آینده نزدیک خبر داد.
عبدالناصر همتی به ایرنا گفت: اکنون بیمه شخص ثالث به صورت کاغذی به همراه تعدادی کوپن ارایه میشود که مشکلاتی را برای بیمهگذاران و شرکتهای بیمه به همراه می آورد و متناسب با فناوری های روز نیست.
وی افزود: بیمه مرکزی طرح جایگزینی بیمهنامههای کاغذی با کارتهای الکترونیک را در دستور کار قرار داده که با توجه به ابعاد مختلف آن، گستردگی بیمههای شخص ثالث در کشور و شمار قابل توجه سازمان ها و نهادهای درگیر هنوز در مرحله مطالعه و امکان سنجی است.
وی تاکید کرد با اجرای این طرح، شبکه فروش شرکتهای بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمه نامه اقدام می کنند و در پایان، به جای بیمه نامه کاغذی، کارت الکترونیکی می دهند.
همتی یادآوری کرد: تغییر شکل بیمهنامههای شخص ثالث از شکل کاغذی به کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمهنامه به صورت اینترنتی است.
فروش محصولات بیمه ای در قالب استارتاپ ها مورد تایید بیمه مرکزی نیست
رییس کل بیمه مرکزی در مورد بازاریابی برخط (آنلاین) محصولات بیمهای گفت: بر اساس ماده 66 قانون تاسیس بیمهمرکزی ایران و بیمهگری، عرضه بیمه فقط توسط موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این قانون و سیاستهای بیمه مرکزی صورت نگرفته است.
وی اضافه کرد: بازاریابان اعم از اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و فقط در امر بازاریابی برای موسسه های بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه میتوانند فعالیت کنند اما با توجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و از جمله خدمات بیمهای ایجاد شده، ضروری است شرکت های بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش شیوه فروش اینترنتی و برخط محصولات بیمهای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند.
همتی تاکید کرد «عرضه انواع بیمه توسط شرکت های آی.تی معروف به استارت آپها مورد تایید بیمهمرکزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه بر عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.
رییس کل بیمه مرکزی ادامه داد: چنانچه عرضه خدمات بیمهای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی و یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی درباره سایر شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، مسئولیتی ندارد.
وی یادآوری کرد: فعالیت این شرکت ها میتواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد. آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، شیوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی که درخواست این شرکت ها واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام می کند.
رفع ابهام از فعالیت های بازاریابی بیمه توسط نمایندگان فروش بیمه های عمر
رییس کل بیمه مرکزی درباره فعالیت بازاریابی بیمه نمایندگان فروش بیمههای عمر و نیز نمایندگان حقیقی فاقد حق صدور و دفترکار در دفترهای خدمات پیشخوان دولت که سبب بروز برخی نگرانی ها در شبکه فروش بیمه شده است، توضیح داد: شورای عالی بیمه در سال 1395با هدف حذف هزینههای زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور، مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح کرد.
همتی افزود: بر این اساس مقرر شد «موسسه های بیمه میتوانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را که مجوز صدور بیمه نامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف کنند» و از طرف دیگر نمایندگان فروش بیمههای عمر (مشمولان آیین نامه شماره 54) نیز از سال 1385 الزامی به داشتن دفتر کار نمایندگی ندارند و به امر بازاریابی و فروش بیمههای عمر مشغولند.
وی افزود: بر این اساس این نمایندگان که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کردهاند میتوانستند در هر نقطه و مکانی مانند دفتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفتر پیشخوان، بازاریابی بیمه را انجام دهند.
«نامه نگاری اخیر بیمه مرکزی در این زمینه ابلاغیه جدید نیست و فقط پاسخ یک استعلام به شمار می رود».
همتی گفت: تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفتر پیشخوان و مرکزهای مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفترهای پیشخوان در نظر ندارد.
آیین نامه شماره 54 مربوط به نمایندگی فروش بیمه های عمر شورای عالی بیمه است که در اجرای بند 5 ماده 17 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در جلسه دوازدهم اردیبهشت 1385 تصویب شد.
در ماده8 این آیین نامه آمده است «نماینده فروش به داشتن محل کار ملزم نیست».