بازدید سایت : ۵۳۱۲۲

خطای انسانی عامل بیش از 70 درصد تصادفات رانندگی در ایران است

معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خطای انسانی مهمترین و بیشترین عامل تصادفات رانندگی در ایران است و باید علاوه بر سختگیری در جریمه کردن رانندگان، فرهنگ سازی و تعامل بین بخشی دستگاه ها برای پیشگیری از این حوادث افزایش یابد.

خطای انسانی عامل بیش از 70 درصد تصادفات رانندگی در ایران است
تین نیوز |

معاون بهداشت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خطای انسانی مهمترین و بیشترین عامل تصادفات رانندگی در ایران است و باید علاوه بر سختگیری در جریمه کردن رانندگان، فرهنگ سازی و تعامل بین بخشی دستگاه ها برای پیشگیری از این حوادث افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، علیرضا رئیسی افزود: حوادث رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر ایرانیان است و آسیب های زیادی به مردم وارد می کند. سالانه بیش از 15 هزار نفر در این تصادفات جان خود را از دست می دهند و ده ها هزار نفر دچار معلولیت و ناتوانی می شوند.

وی گفت: واقعیت این است که این حوادث به علت رعایت نشدن استانداردها رخ می دهند، رعایت نشدن استاندارد خودرو، استاندارد جاده و استاندارد رانندگی در ایران سه عامل اصلی بروز تصادفات رانندگی است و با وجود اقداماتی که برای استانداردسازی این سه عامل انجام شده است هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب راه درازی داریم.

معاون وزیر بهداشت افزود: عامل انسانی مهمترین و بیشترین عامل بروز حوادث رانندگی است و بیش از 70 درصد این حوادث بر اثر خطای انسانی مانند رانندگی با سرعت بالا، نداشتن توانایی در کنترل خودرو، نداشتن تمرکز لازم هنگام رانندگی، خواب آلودگی و... رخ می دهد. متاسفانه این وضعیت ناگوار در کشور ما وجود دارد و به هیچ وجه زیبنده کشور ما نیست.

رئیسی به خبرنگار ایرنا گفت: قطعا یکی از مهمترین اولویت های معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در چهار سال آینده توجه به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مردم است که کاهش تصادفات رانندگی یکی از مهمترین آنها خواهد بود و البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تقویت ارتباطات بین بخشی و داشتن همکاری نزدیک بین دستگاه های اجرای مسئول در این حوزه هستیم.

وی افزود: شاید تاکنون ارتباط و تعامل کافی برای کنترل و کاهش مناسب تصادفات رانندگی در کشور نداشته ایم، البته ایران کشور بزرگی است و نمی توان انتظار داشت در آینده نزدیک همه جاده ها و خودروهای کشور استاندارد شوند اما می توان با تقویت آموزش همگانی و فرهنگ سازی برای رانندگی صحیح بر عامل انسانی تاثیرگذار بود.

معاون انسانی گفت: هر جا که همکاری نزدیک و تنگاتنگی بین مسئولان نهادهای مسئول وجود داشته است به نتیجه رسیده ایم، یک نمونه آن موضوع کمربند ایمنی است که اوایل کار مقاومت هایی نیز بین مردم وجود داشت اما با آموزش و فرهنگ سازی و البته جریمه و سختگیری پلیس این اقدام مهم انجام شد و اکنون کمتر راننده ای مشاهده می شود که کمربند ایمنی نبندد.

وی افزود: سختگیری پلیس و جریمه کردن رانندگان متخلف نیز یک عامل بازدارنده مهم است اما این اقدام نیز بدون فرهنگ سازی و آموزش همگانی به نتیجه مطلوب نمی رسد.

 

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.