بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

یافتن نخستین نشانه های لاشه هلیکوپتر کار کدام پهپاد بود؟

پهپاد آکینجی چه امکاناتی دارد؟

یافتن نخستین نشانه های لاشه هلیکوپتر کار کدام پهپاد بود؟
تین نیوز

پهپادی که با وجود وضعیت نامساعد جوی و هوای مه آلود و بارانی در منطقه وقوع سانحه سقوط هلیکوپتر رئیس دولت ایران، توانست موقعیت دقیق لاشه بالگرد ابراهیم رئیسی را شناسایی کند، چه نوع پهپادی است؟

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، به دنبال سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی، رئیس دولت و همراهانش امیرحسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه؛ محمدعلی آل هاشم، امام جمعه تبریز و مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و 5 نفر دیگر عملیات جست وجو و امداد آغاز شد.

۷۳ تیم امدادی، در منطقه جست وجوی بالگرد حادثه دیده در روستای طویل به همراه تجهیزات پیشرفته و تخصصی حضور داشتند اما نشانی از محل سقوط هلیکوپتر حمل رئیس دولت و همراهانش به دست نیاوردند.

پس از آن، با درخواست ایران از ترکیه برای فرستادن هلیکوپتر دید در شب به محل سانحه، سازمان امداد و نجات ترکیه اعلام کرد در پی درخواست تهران «یک پهپاد آکینجی و یک بالگرد با قابلیت دید در شب» به همراه ۳۲ کوهنورد امدادگر و ۶ خودرو برای یافتن لاشه هلیکپوتر به محل حادثه اعزام شده اند.

همزمان با عملیات جست وجو، خبرگزاری آناتولی ترکیه در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس تصاویر زنده از دوربین پهپاد را به نمایش گذاشت.

سرانجام در ساعات میانی شب این پهپاد با وجود وضعیت نامساعد جوی و مه آلود و بارانی منطقه توانست با دوربین حرارتی خود موقعیت دقیق لاشه بالگرد را شناسایی کرده و پس از پایان ماموریت به پایگاه خود در ترکیه بازگردد.

آکینجی چه نوع پهپادی است؟

بر اساس گزارش یورونیوز، آکینجی یک پهپاد رزمی با توانایی پرواز طولانی مدت در ارتفاع بالا و محصول شرکت صنایع محصولات دفاعی «بایکار» است. این هواپیمای بدون سرنشین که ۲۰ متر عرض بال و ۱۲ متر طول دارد.

آکینجی برای نخستین بار، در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و از سال ۲۰۲۱ به خدمت نیروهای مسلح ترکیه درآمده است.

آکینجی به دو موتور «توربوپراپ» با ملخ های ۵ پره ای مجهز است. این پهپاد ۴ تن وزن دارد و می تواند تا ۱.۵ تن محموله را جابه جا کند.

پهپاد آکینجی به لحاظ امکانات فنی، سیستم های پشتیبانی الکترونیکی، سامانه های ارتباط ماهواره ای دوگانه، رادار هوا به هوا، سیستم اجتناب از برخورد، رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال و یک رادار پیشرفته با فناوری دیافراگم مصنوعی است.

آکینجی که نخستین تست خود را با یک پرواز ۱۶ دقیقه ای و فرود موفقیت آمیز در دسامبر ۲۰۱۹ پشت سر گذاشت، در آزمایش نهایی توانست رکورد طی ۱۱ کیلومتر مسافت و ۲۵ ساعت و ۴۶ دقیقه گشت زنی را از خود برجا بگذارد.

این پهپاد به لحاظ رزمی قابلیت بالایی دارد و گفته می شود نخستین پهپادی است که می تواند موشک کروز شلیک کند. ارتش ترکیه برای نخستین بار از آکینجی در عملیات بر ضد مواضع گروه پ ک ک در شمال عراق استفاده کرد.

در زمینه غیررزمی، این پهپادها در زلزله مهیب سال ۲۰۲۳ در ترکیه و سوریه نقش مهمی ایفا کردند. در جریان آن حادثه ۹ پهپاد آکینجی با موفقیت بیش از ۱۵۵۱ ساعت را در مناطق زلزله زده به گشت زنی پرداختند و با ارائه داده های به روز از عملیات جست وجو و نجات، نقشی اساسی در فعالیت تیم واکنش به بحران داشتند.

این پهپاد به نیروی هوایی شماری از کشورها از جمله آذربایجان و عربستان سعودی فروخته شده است.

یافتن لاشه هلیکوپتر کار کدام پهپاد بود؟

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر ایران، گفت که در عملیات امداد و نجات «هیچ کمک خارجی نداشتیم. اینها که می گویند کمک خارجی انجام شده در حد شایعه بود. پهپاد جمعیت هلال احمر بود که برای اولین بار لاشه بالگرد را رؤیت کرد.»

این در شرایطی است که سازمان امداد و نجات ترکیه گفته است ابتدا «ایران از طریق وزارت خارجه درخواست بالگرد جست وجو و نجات دید در شب از ترکیه کرد» که در پی این تقاضا علاوه بر اعزام آکینجی و بالگرد «۳۲ کوهنورد امدادگر از شعبه های وان و ارزروم و ۶ دستگاه خودرو» نیز عازم منطقه شدند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصرامرایی

    این ترکیه هم عجب رئیس جمهور دروغگو و ریاکاری دارد
    من موندم مسئولان کشور چرا از اردوغان درخواست کمک کرده اند
    ما خودمون پهپادهایی داریم که ور دنیا نظیر ندارند
    اونوقت از ترکیه درخواست پهپاد کرده اند این اگر آبروریزی نیست پس چیست؟

  • ناشناس

    اخرش پهباد کی لاشه هلیکوبتر پیدا کرد

  • ناشناس

    همین الان ببینید هلال احمر دروغ میگه یا نه و چرا؟