◄ صدای دریانوردان ایرانی را به گوش مسئولین برسانید
پژمان رفیعی: یکی از معضلات گریبانگیر جامعه دریایی، بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش از حد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور است که متاسفانه مسئولین به آن توجهی ندارند.
یکی از معضلات گریبانگیر جامعه دریایی، بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد با ورود بیش از حد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور است که متاسفانه مسئولین به آن توجهی ندارند.
به گزارش خبرنگار تیننیوز بحث اشتغال و پیچیدگیهای آن در جهان پرشتاب امروز توجه بسیاری از سیاستگذاران، دولتمردان و کارشناسان را به خود جلب کرده است. بدیهی است ترکیب جمعیت جوان کشور و سیل متقاضیان کار، ضرورت پرداختن بیشتر به این مسئله را توسط مسئولین در تمامی بخشهای صنعتی کشور ایجاب میکند که صنعت دریایی با توجه به ظرفیت بالایی که در بحث اشتغالزایی دارد از این قاعده مستثنا نیست.
با توجه به اینکه سال 96 به نام سال اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید نامگذاری شده است. در همین راستا یادداشتی از سوی پژمان رفیعی، سرمهندس کشتی و نماینده 500 دریانورد ایرانی به تحریریه ارسال شده است که قابل تامل بوده و عینا آن را در ادامه می خوانید.
پژمان رفیعی*: با نگاهی به اوضاع اقتصادی دنیا، اولویتهای نظامهای حاکم بر کشورها بر پایه و اساس اشتغالزایی با توجه به منابع موجود آن کشور است. یکی از معضلاتی که مدتی است گریبانگیر جامعه دریایی ما شده بیکاری دریانوردان ایرانی باتجربه و متعهد به دلیل ورود بیش از حد دریانوردان خارجی به ناوگان دریایی کشور از ملیتهای مختلف اعم از هندی، فیلیپینی، میانماری، بنگلادشی، پاکستانی،روسی و غیره است که بر روی شناورهایی با تناژ زیر 500 و زیر 3000 تن و حتی کشتیهای اقیانوسپیما در شرکتهای بزرگ و کوچک بخش خصوصی و دولتی مشغول به کار هستند.
اکثریت مالکین محترم شناورهای ایرانی بنا به دلایلی مانند عدم نیاز پرداخت بیمه تامین اجتماعی نیروی خارجی، تهیه نکردن آذوقه غذایی مناسب، پرداخت نکردن حقوق به موقع و دستمزد بسیار پایین، عدم نیاز به پرداخت عیدی و سنوات، نیاز نداشتن به مرخصی حین قرار داد یکساله و نیاز نداشتن به هزینه ایاب و ذهاب و دلایل دیگر، بکارگیری نیروهای خارجی را به نیروهای داخلی ترجیح میدهند. حال این سوال پیش می آید که چرا پرسنل خارجی با این شرایط سخت کار میکنند؟
برای یک سال سابقه دریایی و (سیتایم دریایی) بعد از گذراندن این مدت و اتمام قراردادشان میروند در شرکتهای اروپایی و بزرگ با حقوقهای بالا و بینالمللی کار میکنند. عوامل فوق باعث شده تا تمایل به استفاده و بکارگیری نیروی خارجی در شناورها بیشتر شده و به همین دلیل اقدام به حذف نیروی ایرانی میکنند. اعلام میکنند نیروی ایرانی برایمان به صرفه نیست و این موضوع آمار بیکاری دریانوردان ایرانی آماده به کار را، بیش از اندازه بالا برده تا جایی که دیگر برای دریانوردان ردههای پایین (ملوان دک و ملوان موتورخانه) به سختی و با مشکلات فراوان و دستمزد پایین کار پیدا میشود.
مالکین محترم با توجه به این موضوع از رد کردن بیمه دریایی امتناع ورزیده و با عنایت به اینکه شغل دریانوردی جزو مشاغل سخت محسوب میشود بیمه تامین اجتماعی را نیز که شامل حال نفرات خشکی میشود، به سختی برای نفرات رد میکنند و بعضاً از رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی نیز دریغ کرده و میگویند در صورت اعتراض جایگزینتان نفر خارجی است که باصرفهتر از شما است.
اکثر شرکتها به دریانورد ایرانی با تاخیر 3 یا 4 ماه و گاهی بیشتر حقوق پرداخت میکنند. البته آنهم گاهاً و با شکایت به مقامات بندری، اداره کار و دادگاه که البته این را نیز باید ذکر کرد که اداره کار یا دادگاه از قوانین و حقوق دریایی در ردههای مختلف هیچگونه اطلاعاتی نداشته و به سختی مالک محکوم میشود؛ زیرا قوانین حقوقی و مرخصی ... از هیچ ارگانی به آنها ارایه نشده است و در صورت شکایت، هم باید ساعتها از وقت کار زده شود و هم چندین ماه به دنبال حق و حقوق خود بود.
آیا دریانوردان که شغل آنان جزو مشاغل سخت به شما میرود و ماهها از خانه و خانواده خود دور هستند باید در ماه 2.5 روز مرخصی داشته باشند؟ یعنی مرخصی نفرات دریایی با خشکی یکسان است؟ آیا بعد از چند ماه دوری از خانواده زمان برگشت به مرخصی (اندک) که خانواده چشم به راه اوست با دست خالی و بدون حقوق و شرمندگی دوران چند روزه مرخصی را سپری کند؟ آیا دریانورد بعد از چندین سال کار کردن در دریا با بیمه تامین اجتماعی که آن هم به طور منظم رد نمیشود و روزهای مرخصی نیز اکثرا جزو بیمه محسوب نمیشود چگونه میتواند بازنشسته شود؟ به کارگیری نیروی کار خارجی هم باعث خروج ارز زیادی از کشور عزیزمان ایران میگردد که محاسبه آن با توجه به تعداد بالای نفرات در ماه و سال رقم قابل توجهی است و هم از طرفی باعث بیکاری نیروی ایرانی ماهر و آماده به کار شده است.
در اینجا لازم به ذکر است که دریانوردان ایرانی برای دریافت گواهینامه و مدرک دریایی خود بعد از گذراندن ماهها دورههای مختلف آموزشی، صرف وقت و پرداخت هزینههای دوره و کسب موفقیت در امتحانات و دریافت مدارک دریایی و آمادگی حضور در شناورها جهت کار، تازه متوجه میشوند که از کار خبری نیست. با توجه به اینکه مدارک دریانوردان از طریق سازمان بنادر و دریانوردی صادر میشود و دورههای دریانوردی نیز زیر نظر این سازمان است؛ متاسفانه هیچ گونه حمایتی از سوی این سازمان در خصوص رفع مشکلات فوق انجام نمیشود.
با توجه به عضویت ایران در کنوانسیونهای دریانوردی و ملزم به انجام تعهدات به آنها، سوالی در اینجا به وجود میآید که آیا تمام تعهدات انجام شده است؟ در غیر این صورت مسئول اجرای آن تعهدات کدام سازمان یا ارگان است؟ در مقابل به کارگیری عوامل خارجی در شناورهای ایرانی که موجب تخریب و ضررهای فراوانی به پیکره تجارت و اقتصاد حملونقل دریای ما میشود، دلیل این دست اقدامات چیست؟ چرا باید اینگونه باشد؟ آیا ما کمبود نیروی متخصص داریم؟ پس این همه نیروی بیکار متعهد و متخصص چه معنایی دارد؟
در حالیکه همه این مشکلات به وجود آمده، از طریق سندیکای دریانوردان شکایت 300 نفر دریانوردان تقدیم وزارت کار و امور اجتماعی و اداره اتباع خارجه ایران شد و حدود یکسال از این موضوع میگذرد که تا به امروز متاسفانه مسئولین محترم هیچگونه اقدام و جوابی ارائه ندادهاند.
با توجه به نامگذاری چند سال اخیر به نام اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در باب بومی کردن اقتصاد و همچنین تحکیم بنیاد خانواده که مورد تاکیدحضرت آیتالله خامنهای نیز قرار گرفته است، از مسئولین محترم نیز بارها در فرمایشاتشان خواستهاند که معضل بیکاری جامعه را سامان بخشند، ولی متاسفانه عملکرد مسئولین با منویات مقام معظم رهبری در منافات است. حال اینکه ملت ایران تحت رهبری فرزانه، ملزم به حرکت در راه تعیین شده توسط ایشان است و هم از جهت امر به معروف و نهی از منکر و هم به جهت رساندن صدای این قشر زحمتکش کشور، از مسئولین محترم، وزیر محترم کار و امور اجتماعی، مدیرعامل محترم سازمان بنادر و دریانوردی ایران، مدیر کل محترم اتباع خارجه کشور و دبیر کل محترم اتحادیه مالکان کشتیهای تجاری و خصوصی کشور عاجزانه تقاضا داریم نسبت به لغو مجوز کار اتباع خارجی در صنعت دریانوردی کشتیهای خصوصی و دولتی داخلی و بهبود اوضاع کار معیشتی دریانوردان قراردادی، اقدام متقضی را صورت دهند تا همگی در کنار هم شعار اصلی انقلاب (نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی) را به بهترین وجه ممکن تحقق بخشیم و در راستای اشتغالزایی جوانان غیور این مرزوبوم گام برداریم.
*دریانورد سرمهندس پژمان رفیعی، نماینده 500 دریانورد ایرانی
بسیار بد هیچ فکری بحال دریانوردان بیکارنکردن
با سلام واقعاازاین مقاله جناب چیف رفیعی لذت بردم منم دریانوردم ودر بخش دولتی مشغولم ولی اجحاف دراین بخش هم مثل خصوصی بیداد میکنه خواهش من ازدریانوردان عزیز اینه که واقعا این کمپین واقای رفیعی روحمایت کنن تابه لطف حق ماهم به حقوقی که قانون گذار تعیین کرده برسیم ودرکنارخانواده هامون به یه ارامش نسبی برسیم وازطرفی چرخهای عظیم صادرات وواردات این کشور عزیز ایران رو بهتر به چرخش دربیاوریم
ممنون از یادداشتتون؛ولی بخش مهمی از عدم استخدام پرسنل ایرانی مربوط به دریافت درصد زیرمیزی و رشوه از دریانوردان خارجی به هنگام ثبت قرارداد توسط مدیریت استخدام شرکت های داخلی خودمونه،بارها خودم با دریانوردان خارجی صحبت کردم و اذعان داشتن که برای ثبت قرارداد درصدی از حقوقشون رو آقای ...تو دفتر و نمایندگی شرکت پیش پیش گرفته
و باید تاسف خورد به حال این چنین ملتی که نفع شخصی خودشو به نفع مردم و هموطنانش اولویت میده و در حقشون خیانت میکنه
حیف این همه نعمت که توی کشورمون وجود داره اما نه به درستی ازش استفاده میکنن نه مدیران با عدالتی وجود داره همه چیز به نفع شخصی خودشون میبینن ما نسل سر در گم و سوخته ایم