◄ ماجرای ممنوعیت خروج کامیون های بالای ۲۵ سال از کشور
تین نیوز | طبق درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه ای مبنی بر ممنوعیت خروج کامیون های بالای 25 از کشور بدون اخذ مجوز از سوی گمرک صادر شده است و علیرغم سهم 30 درصدی ناوگان باری بالای 25 سال تا کنون وزارت راه و شهرسازی در این خصوص هیچ واکنشی نشان نداده است.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، گمرک جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه به تمامی گمرکات سراسر استان های کشور دستور جلوگیری از خروج کامیون هایی با عمر بالای 25 سال تا زمان اخذ مجوز از دبیرخانه صیانت از خودرو را صادر کرده که به شرح زیر است:
" باسلام و احترام،
به پيوست تصوير نامه شماره 57749/210/93مورخ 21/10/93 دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ايران منضم به نامه شماره 138784/8 مورخ 7/10/93 معاونت محترم توسعه مديريت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ضمائم مربوطه در خصوص ضوابط صدور خروج موقت براي كاميون هاي با عمر بالاي 25 سال ساخت ارسال و اعلام مي دارد:
براساس تصميمات جلسه مورخ 18/9/93 كارگروه شناسايي و صيانت از خودروهاي تاريخي (كلاسيك) موضوع مصوبه مورخ 29/1/89 هيأت محترم وزيران (مذكور در مفاد بخشنامه رديف 153 سال 90 مبني بر لزوم اخذ مجوز براي خروج موقت خودروهاي تاريخي يا كلاسيك)؛ انجام تشريفات خروج موقت انواع كاميون و كاميونت با عمر بالاي 25 سال ساخت نيز منوط به كسب مجوز ازدبيرخانه كارگروه مذكور مي باشد.
خواهشمند است دستور فرماييد ضمن رعايت مفاد بخشنامه رديف 238 سال 92 پس از احراز مالكيت وسيله نقليه و اخذ مدارك مالكيت و تعيين وضعيت بدهي (دررهن بانك يا ليزينگي بودن) نسبت به تنظيم اظهارنامه خروج موقت مربوطه اقدام نمايند.
شايسته است دستور فرماييد وفق دستور العمل 322795/822/4/51 مورخ 28/11/85 مراتب را به كليه واحدها و گمركات اجرايي تابعه ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت مستمر معمول دارند."
لازم به ذکر است، بر اساس آمار رسمی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، کامیونهای با عمر 21 تا 25 سال 3.5 درصد، کامیونهای با عمر 26 تا 30 سال نیز 11.6 درصد ناوگان باری کشور را تشکیل میدهند. همچنین 11.8 درصد از کامیونها 31 تا 35 سال و 9.8 درصد از کامیونها 36 تا 40 سال عمر دارند و کامیونهای 41 تا 45 سال 2.3 درصد و کامیونهای بالای 50 سال نیز 0.5 درصد از تعداد کامیونهای کشور را به خود اختصاص دادهاند.
این درحالی است که به غیر از کشور ترکیه، ترانزیت ایران به سایر کشورهای همسایه در حوزه کالا و سوخت از طریق همین ناوگان فرسوده و فعال همراه با کامیون های جوان تر صورت می گیرد و در حال حاضر هیچگونه منبع خبری موسق یا سایت رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی توضیحی در این باره ارائه نکرده است.
گفتنی است دولت برای صیانت از خودروهای تاریخی (کلاسیک) و جلوگیری از اسقاط آنها اردیبهشتماه سال 1389 آییننامه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی را مصوب و ابلاغ کرد همچنین طبق آیین نامه مصوب دولت، خودروهای تاریخی ( کلاسیک ) خودروهای تاریخی به خودروهایی اطلاق می شود که ضمن حفظ اصالت از سلامت فنی کامل برخوردار باشند و انواع خودروهای تاریخی شامل خودروهای نفیسی هستند که بیش از 50 سال از تولید آن گذشته باشد و یا خودروهای قدیمی که بیش از 25 سال از تولید آن گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت و یا کاربردی بی نظیر باشند و همچنین خودروهایی که
دارای بعد فرهنگی باشند، شامل این آیین نامه می شوند.
شایان ذکر است تین نیوز در جهت انعکاس پاسخ مسئولان مرتبط با این خبر آماده دریافت توضیحات در خصوص مکانیزم طراحی شده برای اجرای این طرح از جانب گمرک و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
با سلام واحترام بنده برسی کردم گمرک محترم نقشی در ایین نامه این مصوبه نداشته وقتی بحثخود رو مطرح است بایستی گمرک محترم وسازمان راهداری وحمل ونقل وانجمنهای صنفی حمل ونقلی ونماینده محترم شورای عالی ترابری ومسیولین محترم اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن وکشاورزی هم در تصمیم گیری واجرای ان نقش اساسی را داشته باشند.