تامین مالی ۱۱ طرح ریلی از فاینانس و صندوق توسعه ملی و ۶ پروژه آزادراهی با مشارکت بخش غیردولتی
تین نیوز | فرایند تامین مالی ۸ طرح ریلی از محل فاینانس خارجی و ۳ طرح ریلی دیگر از محل صندوق توسعه ملی انجام شد؛ علاوه بر این ۶ پروژه آزاد راهی از محل مشاركت بخش غیر دولتی تامین میشود.
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، عملکرد حوزه سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی در تسهیل کسب و كار و فراهم كردن زمینه جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی در دو بخش «تسهیل و افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی پروژههای حمل و نقل» و «تامین مالی پروژ ه های حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصی» قابل بررسی است.
اصلاح قوانین و مقررات و فرآیندها در جهت تسهیل ورود بخش غیردولتی و توزیع عادلانه فرصتها، تكمیل سامانه تأمین مالی و سرمایهگذاری و پایگاههای اطلاعاتی متقاضیان سرمایهگذاری و فرصتهای سرمایهگذاری، حمایت از بخش خصوصی در قالب ارایه مشوقها، تضامین و معافیتهای مالیاتی ، واقعی کردن نرخ عوارضی خودروهای عبوری از آزادراه های در دست بهرهبرداری و حمایت قانونی از آنها، مطالعه ریسك پروژههای مشارکتی و تولید بستههای معرفی فرصتهای سرمایهگذاری حوزه راه و شهرسازی اهم اقدامات این وزارتخانه در جهت تسهیل و افزایش مشاركت بخش خصوصی در
تامین مالی پروژههای حمل و نقل است.
بر اساس این گزارش، تامین مالی پروژ ههای حمل و نقل با مشاركت بخش خصوصی نیز اقدام دیگر وزارت راه و شهرسازی در حوزه جذب سرمایههای داخلی و خارجی است که در این زمینه فرآیند تامین مالی ۸ طرح ریلی از محل فاینانس خارجی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار با تضمین دولت، تكمیل فرآیند تامین مالی ۳ پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی با ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار با تضمین دولت و معاونت بخش خصوصی، تكمیل فرآیند تامین مالی ۶ پروژه آزادراهی به طول تقریبی۱۲۰۰ كیلومتر با مشاركت بخش غیردولتی به ارزش تقریبی ۱۵ هزار میلیارد تومان ذیل قانون احداث پروژه های عمرانی حوزه راه و شهرسازی و
تكمیل فرآیند تضمین باز پرداخت بخشی از اصل سرمایهگذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ در دو حوزه ریلی و نوسازی ناوگان جاده ای به ارزش تقریبی ۱۰.۲ میلیارد دلار به عنوان مشوق دولت از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.
۸ طرح ریلی که از محل فاینانس خارجی به ارزش تقریبی ۸ میلیارد دلار با تضمین دولت تامین مالی میشوند به شرح زیر است:
عنوان طرح | طول ( كیلومتر) |
اعتبار مورد نیاز براساس مصوبه شورای اقتصاد (میلیون یورو) |
تهران-قم- اصفهان | ۴۱۰ | ۱۷۰۱.۴ |
قزوین-رشت-انزلی | ۳۸۸ | ۱۰۶۴.۵ |
غرب كشور | ۶۵۲ | ۱۳۱۰.۸ |
تهران- همدان- سنندج | ۴۳۰ | ۸۰۸.۲ |
میانه- تبریز | ۲۰۰ | ۲۲۱.۲ |
شیراز – بوشهر- عسلویه | ۲۵۰ | ۴۰۰.۶ |
گرگان- بجنورد- مشهد | ۵۷۰ | ۱۴۱۹.۱ |
میانه- اردبیل | ۱۷۵ | ۳۷۶.۴ |
جمع كل | ۳۰۷۵ | ۷۲۰۰ |
تكمیل فرآیند تامین مالی ۳ پروژه ریلی از محل صندوق توسعه ملی با ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار با تضمین دولت و معاونت بخش خصوصی
عنوان طرح | مقدار ( كیلومتر) |
اعتبار مورد نیاز براساس مصوبه شورای اقتصاد (میلیون یورو) |
برقی كردن تهران - مشهد | ۴۱۰ | ۱۲۰۰ |
قزوین-رشت-انزلی | ۳۸۸ | ۱۰۶۴ |
برقی كردن اصفهان- اهواز | ۵۴۰ | ۴۵۰۰ |
جمع كل | ۳۰۷۵ | ۶۷۰۰ |
تكمیل فرآیند تامین مالی ۶ پروژه آزاد راهی به طول تقریبی ۱۲۰۰كیلومتر با مشاركت بخش غیر دولتی به ارزش تقریبی ۱۵ هزار میلیارد تومان ذیل قانون احداث پروژههای عمرانی حوزه راه و شهرسازی
عنوان طرح | مقدار ( كیلومتر) | اعتبار مورد نیاز (میلیارد تومان) |
كنار گذر جنوبی تهران | ۱۵۶ | ۲۴۰۰ |
كرمان – بندرعباس | ۳۴۰ | ۲۶۰۰ |
همدان - كرمانشاه | ۲۰۰ | ۱۸۰۰ |
تبریز - مرند – بازرگان | ۲۸۵ | ۴۰۰۰ |
سبزوار - نیشابور - مشهد | ۲۲۳ | ۲۵۰۰ |
مشهد - قوچان | ۱۲۰ | ۱۵۰۰ |
جمع كل | ۱۳۲۴ | ۱۵۰۰۰ |
بر اساس این گزارش، همچنین فرآیند تضمین باز پرداخت بخشی از اصل سرمایهگذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی از محل بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ در دو حوزه ریلی و نوسازی ناوگان جاده ای به ارزش تقریبی ۱۰.۲میلیارد دلار به عنوان مشوق دولت تکمیل شده است.
نفهمیدم بالاخره این تامین مالی انجام شده یا انجام نشده؟ اگر تامین مالی انجام شده چرا این پروژه ها فعال نیست و اگر انجام نشده این خبر بد تنظیم شده و بهتر است بنویسید که قرار است این تامین مالی انجام شود. یعنی تامین مالی طرحها آرزوی وزارت راه است و آرزو می کنیم که آرزویتان برآورده شود. آرزو بر جوانان عیب نیست. البته وزیر محترم از جرگه جوانان خارجند منظورم مدیرکل سرمایه گذاری وزارت است.