آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران و عراق
تین نیوز | امکان سفر با قطار به عراق، خبری بسیار خوش برای میلیونها زائر و مسافر ایرانی است که سالانه به عراق سفر میکنند.
به گفته رییس سازمان حج و زیارت، در سال ۹۳ بیش از ۳میلیون و ۲۰۰هزار زائر ایرانی به عراق سفر کرده و بیش از یکمیلیون و ۶۰۰هزار عراقی به ایران آمدند. در حال حاضر این سفرها به صورت زمینی، هوایی و آبی انجام میشود اما با توجه به ایمنی و ارزانی راهآهن، راهاندازی قطار ایران ـ عراق شاید این آمار را افزایش دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است، این اتصال ریلی در افزایش آمار و ارقام صادرات و واردات نیز تاثیر خواهد داشت.
رییسجمهوری کشورمان نیز همین چند روز پیش و در یک افتتاح ریلی، بر لزوم راهاندازی قطار ایران ـ عراق تاکید و ابراز امیدواری کرد که ایرانیها بتوانند اربعین سال آینده، با قطار به زیارت عتبات عالیات بروند.
مسئله ساخت راهآهن مشترک میان ایران و عراق به یادداشت تفاهم توسعه همکاریهای ریلی ایران و عراق بازمیگردد که دی سال گذشته میان دو کشور به امضا رسید و در فروردین امسال با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران و باقر جبرالزبیدی، وزیر حملونقل عراق، با آغاز عملیات اجرایی اتصال راهآهن بصره ـ شلمچه شکل اجرایی به خود گرفت.
پیگیری از آخرین وضعیت اتصال ریلی ایران و عراق نشان میدهد، سهم ایران در این اتصال ریلی، ساخت یک پل روی اروند رود است که در حال حاضر درگیر برگزاری مناقصه و تامین پیمانکار و اعتبار است.
فرداد فرهودی، مدیرکل ساختمان و تاسیسات راهآهن و مدیر پروژه رفع گلوگاههای محور جنوب شمایی کلی از پروژه اتصال ریلی ایران و عراق را به تصویر کشید. به گفته او برای این اتصال ریلی، در فاصله ۱۳ کیلومتری خرمشهر تا شلمچه در ایران، خطآهن وجود دارد و راهآهنی که باید در زمینه این اتصال ریلی ایجاد شود، مربوط به مسیر ۳۲ کیلومتری مرز شلمچه تا بصره است که در داخل خاک عراق قرار دارد و وظیفه ایجاد آن نیز برعهده طرف عراقی است.
از سوی دیگر به گفته فرهودی، آنچه در این میان طرف ایرانی به عهده گرفته است، ساخت یک پل روی اروند رود (شطالعرب) است؛ پلی که این اتصال ریلی را کامل خواهد کرد. آنطور که مدیرکل ساختمان و تاسیسات راهآهن میگوید، بر اساس تفاهمنامهای که وزیر راه و شهرسازی ایران و همتای عراقی او در ابتدای امسال امضا کردند، مقرر شده که ایران این پل را بسازد.
ساخت پل در انتظار پیمانکار
حال در راستای تامین مسیر ریلی ایران و عراق، طرف ایرانی کار خود را آغاز کرده است. آنطور که فرهودی توضیح میدهد، طراحی اولیه پل ۷۰۰ متری اروند به اتمام رسیده است؛ بخشی از مراحل انتخاب پیمانکار ساخت این پل انجام شده و در چند ماه آینده، با انتخاب نهایی پیمانکار، ساخت پل کلید خواهد خورد.
به گفته او، ساخت این پل، مسئله کلیدی پروژه اتصال ریلی ایران و عراق است. فرهودی در این زمینه یادآوری کرد: طرف عراقی اعلام کرد که نمیتواند این پل را بسازد و با توجه به اینکه این اتصال ریلی برای ایران دارای اهمیت و مسئلهای استراتژیک بود، ساخت این پل را به عهده گرفتیم.
مدیر پروژه رفع گلوگاههای محور جنوب ادامه داد: ایران هزینه ساخت پل اروند را پرداخت میکند اما به دلیل اینکه قرار است طرف عراقی، در رودخانه اروند کشتیرانی داشته باشد، مقرر شد یک دهانه بازشو برای امکان تردد کشتیها در پل تعبیه شود که بعد از اتمام کار، طرف عراقی هزینه تجهیزات مصرف شده برای ایجاد این دهانه بازشو را به ایران خواهد پرداخت زیرا ساخت این دهانه بازشو به درخواست عراق بوده و نیاز ایران با پل ثابت نیز برطرف میشد.
به گفته فرهودی، طرف عراقی، مسیریابی خط ریلی را انجام داده اما هنوز عملیات اجرایی را آغاز نکرده است. او در اینباره گفت: مسیریابی زمان زیادی نخواهد برد اما طرف عراقی باید این کار را آغاز کند، بهویژه با توجه به اینکه رییسجمهوری کشورمان نیز در روزهای گذشته بار دیگر بر اتصال ریلی ایران و عراق تاکید کرده است، به نظر میرسد باید عملیات اجرایی این مسیر ریلی هرچه زودتر انجام شود.
این مقام مسئول در راهآهن ایران درباره زمان پیشبینی شده برای کلید خوردن پروژه گفت: تفاهمنامه این پروژه بین دو کشور زمانی انجام شد که بودجه سال ۹۴ بسته شده بود، بنابراین چون اعتبارات این پروژه از بودجه سال ۹۵ پیشبینی شده است، این احتمال وجود دارد که بتوانیم پروژه را از خرداد سال ۹۴ عملیاتی کنیم.
فرهودی معتقد است با توجه به اینکه پل اروند در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد، نمیتوان رقم پیشبینی شده بهعنوان هزینههای ساخت آن را رسانهای کرد با این حال مدیرکل راهآهن جنوب، این رقم را ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده است.
عبدالکریم درویشزاده در آبان امسال اعلام کرد که ساخت راهآهن ایران ـ عراق باید از ابتدای امسال آغاز میشد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار، تاکنون فعالیتی در پروژه انجام نشده است. به گفته او، برای تامین اعتبار این پروژه، مکاتباتی از طریق وزیر راه و شهرسازی با هیات وزیران انجام و از این طریق، درخواست اعتبار به نهاد ریاستجمهوری ابلاغ شده است.
او مسئله تامین اعتبار را مهمترین مانع آغاز این پروژه عنوان کرده است. آنطور که درویشزاده میگوید، برای ساخت پل اروند، یک سال و نیم زمان پیشبینی شده بود اما با توجه به اینکه هنوز فعالیت اجرایی در این زمینه انجام نشده و با توجه به مشکلات بودجهای پروژه، به نظر میرسد زمان اجرا حداقل تا ۲ سال طول بکشد.
با راهاندازی خط آهن شلمچه ـ بصره، راهآهن ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه متصل میشود و ترانزیت و جابهجایی کالا و مسافر، شکل تازهای به خود خواهد گرفت. انتقال بخش زیادی از بار صادرات و واردات جادهای ایران و عراق به ریل، در کنار مزیت جابهجایی مسافر بین دوکشور، از مهمترین دستاوردهای ایجاد این خط ریلی خواهد بود.
جالبه رییس جمهور وعده سفر با ریل در اربعین آتی را دو هفته قبل اعلام نمود حالا مدیران می گویند دو سال دیگر زمان می برد. کدام درست می گویند؟ خودتان قضاوت کنید.
دهانه بازشو احمقانه به نظر می رسه چطور که کشتی های ما می تونن از زیر پل رد بشن کشتی های عراقی احتیاج به دهانه بازشو دارن؟!! مگر اصلا در اروند امکان تردد کشتی های بزرگ وجود دارد؟!! دهانه بازشو باعثمی شه هزینه کار بالاتر بره طراحی و احداثو نگه داری سخت تر بشه طرح هم دیرتر افتتاح بشه می شد با افزایش ارتفاع پل، طرف عراقی را راضی کرد.