◄ سهم 25درصدی تاکسیها در حملونقل عمومی
کارکرد تاکسی در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است و شاید عدم توازن بین مدهای حملونقل خصوصاً آن دسته از مدهایی که بهعنوان حملونقل عمومی شناخته و تعریفشدهاند و شامل اتوبوس، مترو، BRT و LRT است باعث شده که بار حملونقلی عمومی در کشور به دوش تاکسی باشد.
برخلاف دیگر کشورهای جهان که تاکسی یک حملونقل لوکس بهحساب میآید، در ایران این روش حملونقل بخشی از حملونقل عمومی است و سهمی 25 درصدی در آن دارد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، در حقیقت تاکسی بهعنوان یکی از وسایل حملونقل بهخصوص حملونقل عمومی نقش مهمی در صنعت ترابری دارد و توجه، پرداختن به آن و ارتقای کیفیت و کمیت آن در شهرهای امروزی حائز اهمیت است. برهمیناساس و به بهانه ۲۶ آذر روز حملونقل با مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور به گفتوگو نشستیم تا به تبیین نقش و جایگاه تاکسی در صنعت حملونقل بپردازیم.
او درباره سهم تاکسی در حملونقل بهویژه حملونقل عمومی گفت: کارکرد تاکسی در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است و شاید عدم توازن بین مدهای حملونقل خصوصاً آن دسته از مدهایی که بهعنوان حملونقل عمومی شناخته و تعریفشدهاند و شامل اتوبوس، مترو، BRT و LRT است باعث شده که بار حملونقلی عمومی در کشور به دوش تاکسی باشد. در قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت سهمی معادل ۲۵ درصد حملونقل شهری به تاکسی اختصاص دادهشده است که از بین سایر مدهای حملونقل تنها تاکسی است که به سهم تعیینشده در قانون رسیده است.
ضامنی ادامه داد: طبیعتاً در شهرهایی که مدهای حملونقلی دیگر نظیر مترو و اتوبوس و...ضعیف است بار اصلی حملونقل برعهده تاکسی است، ازاینرو میتوان گفت تاکسی نقش ویژهای در مباحث حملونقلی در کشور ایفا میکند.
به گفته او، در کلانشهرها و شهرهای بزرگ که مدهای دیگر حملونقلی تا حدودی توسعه پیداکرده است، تاکسی سهم ۲۴ تا ۲۵ درصدی دارد؛ اما هرچه شهرها کوچکتر میشوند قاعدتاً کارکرد تاکسی بیشتر خواهد شد و گاهی نیز به تک مدل حملونقلی تبدیل میشود. در حقیقت ممکن است در شهرهای کمتر از ۱۵۰هزار نفر جمعیت، اتوبوس کم و مینیبوس هم برای تردد حومهای استفاده شود و عمده تمرکز حملونقل بر روی تاکسی باشد.
ناوگان تاکسیرانی کافی اما نیازمند نوسازی
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همچنین درباره تعداد تاکسیهای فعال در کل کشور و تعداد تاکسیهایی که برای رسیدن به نقطه مطلوب در حملونقل عمومی نیاز است، گفت: حدود ۳۳۰ هزار تاکسی در کشور داریم. تاکسیها تعریف مشخصی دارند و به خودروهایی گفته میشود که پلاک آنها «ت» یعنی پلاک مرتبط با حملونقل عمومی است. پلاکهای عمومی درونشهری زردرنگ هستند. از این ۳۳۰ هزار تاکسی ۲۵۰ هزار تاکسی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر و مابقی نیز در شهرهای کمتر از ۸۰ هزار نفر فعالیت میکنند. با توجه به میانگین سهم درصدی تاکسیها در کشور، تعداد تاکسی موجود در کشور متناسب است؛ یعنی میانگین کشوری این را نشان میدهد که نیازی به تاکسی نیست و یا اگر هم نیازی باشد حدود ۱۰درصد وضع موجود است که آنهم بهمرور و متناسب با توسعه شهرها اضافه خواهد شد.
ضامنی در ادامه به نیازهای ناوگان تاکسیرانی برای توسعه نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی نیازمند توسعه کیفی ناوگان و بهینه کردن وضعیت موجود هستیم؛ یعنی بایستی هم به ارتقای کیفیت خدمات و هم نوع ناوگان توجه کنیم. اگر تمام مباحث مربوط به انباشت فرسودگی ناوگان را کنار بگذاریم و با فرض اینکه میزان نوسازی تاکسیهای فرسوده در حد نرمال بوده و حتی به صفر برسد، سالانه حدود ۱۵هزارتا ۲۰هزار دستگاه تاکسی نیاز داریم؛ به عبارت دیگر حدود ۱۵هزارتا ۲۰هزار تاکسی سالانه برای زمانی صادق است که انباشت فرسودگی نداشته باشیم.
او با اشاره به قدرت تولید سالانه این تعداد خودرو از سوی شرکتهای خودروساز داخلی اظهارکرد: کارآیی تاکسی با خودروی شخصی متفاوت است. تاکسی بایستی روزانه ۲۰۰ کیلومتر بهطور میانگین پیمایش کند؛ اما خودروی شخصی شاید روزی ۲۰ کیلومتر در سطح شهر پیمایش داشته باشد؛ بنابراین طراحی تاکسیها و طراحی خودرو باید متناسب با عملکرد و کارآیی آنها باشد. برهمیناساس در برخی کشورهای دنیا خطوط ویژه تولید تاکسیدارند. بهطور مثال در کشورهایی که سالانه به ۱۰ هزار خودرو نیاز باشد خط تولید اختصاصی راهاندازی میشود؛ اما در کشور ما اینگونه نیست و بایستی با شرکتهای خودروساز موجود وارد مذاکره شویم که البته هرچه با آنها مذاکره کردیم راه بهجایی نبردیم. بهنظر میرسد که آنها تصور دارند تاکسیرانی مشتری دائمی و با گارانتی آنها هست، درحالیکه این مشتری است که به آنها مراجعه خواهد کرد. در حقیقت بحث رقابتی وجود ندارد و بهنوعی این حوزه اسیر انحصار شده است.
ضامنی خاطرنشان کرد: با تعدادی از شرکتهای تولیدکننده خودروی داخلی که شرکتهای خصوصی و کوچکتری هستند وارد مذاکره شدهایم و قصد داریم اقداماتی با همکاری آنها انجام دهیم و امیدواریم به نتیجه برسد. از طرفی این نیاز است که کیفیت ناوگان تاکسیرانی نیز افزایش یابد و مدهای حملونقلی مختلف اعم از تاکسی، اتوبوس، مینیبوس و حتی سرویس مدارس استانداردهای لازم خاص خود را داشته باشند؛ بنابراین لازم است ناوگان شناسنامهداری داشته باشیم تا آنها بتوانند به بهترین وجه به ارائه خدمات بپردازند.
توسعه تاکسیهای اینترنتی
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور درزمینهٔ ارتقای کیفیت ارائه خدمات در حوزه تاکسیرانی گفت: پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای امروز وجود دارد و باید ضمن پذیرفتن این موضوع با آنهمراه شد. در هر فضای کسبوکاری که حملونقل هم از آن مستثنا نیست باید خودمان را با تکنولوژی همراه و به آن مجهز کنیم تا خدمات مطلوبی که مدنظر شهروندان است را به آنها ارائه دهیم.
او در پایان ورود تکنولوژی به حوزه تاکسیرانی را پدیده مثبتی دانست و افزود: موضوعی که این روزها با آن مواجهیم تاکسیهای اینترنتی است؛ اما بهواسطه اینکه نتوانستیم در شهرداریها و مجموعه دولت در زمان مناسب به فکر آن باشیم و چارچوبهای درستی را ایجاد کنیم با چالشهای جدی مواجه شدیم و درصدد هستیم نظمی ایجاد کنیم که هم مردم منتفع شوند و سفر امن داشته باشند و هم اینکه اتفاقاتی خارج از قاعده در این حوزه رخ ندهد و شاهد اتفاقات ناگواری در این زمینه نباشیم.