بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
تصاویر تجمع اعتراضی رانندگان ون های فرسوده

ون 12 نفره نو ارزان قیمت قانونا باید به چه کسانی تعلق بگیرد؟

رانندگان ون در تجمع اعتراضی اخیر خود خواستار اجرای قانون جایگزینی ون های فرسوده با ون های 12 نفره نو شدند که به زعم آنها بر اساس قانون باید به رانندگانی که اکنون روی ون های فرسوده کار می کنند، تعلق بگیرد.

ون 12 نفره نو ارزان قیمت قانونا باید به چه کسانی تعلق بگیرد؟
تین نیوز |

به گزارش تین نیوز، به نظر می رسد شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی چشم خود را به روی فرسودگی شدید ون تاکسی های شهر بسته اند و برای نوسازی ون ها شرایطی را پیشنهاد می کنند که اصولا برای رانندگان ون ها انجام پذیر نیست.

خبر فوری: قطار گرگان به تهران از ریل خارج شد

این شرایط و بی اعتنایی سازمان های مسئول به موضوع فرسودگی ون های تاکسی، موجب شد رانندگان این ون ها تجمعی اعتراضی را در هفته گذشته در اطراف بوستان ولایت شکل دهند و خواستار توجه شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی به مشکلات خود شوند.

در این تجمع به ماجرای واگذاری ون های نو توسط شهرداری و تاکسیرانی به شرکت زیرمجموعه این سازمان اشاره و این اقدام شهرداری با سوالات و انتقادات رانندگان ون های فرسوده مواجه شد.

شایان ذکر است مدتی قبل اعلام شد شهرداری تعداد 630 دستگاه ون با استفاده از این منابع – که 70 درصد آن بلاعوض از طرف وزارت نفت تامین شده و 30 درصد دیگر نیز با وام ارزان در اختیار شهرداری قرار داده شده – از ایران خودرو دیزل تحویل گرفته و این ون ها باید به رانندگانی که ون فرسوده دارند برای جایگزینی تحویل می شده است.

پیش از این یک راننده تاکسی ون در این باره به تین نیوز توضیح داد: 630 دستگاه تاکسی ون نو به تاکسیرانی های سراسر کشور تعلق گرفته و سهم تاکسیرانی تهران 195 دستگاه بوده است. نکته قابل تامل این که این 195 دستگاه ون به شرکتی که زیرمجموعه تاکسیرانی تهران و شهرداری تهران بوده واگذار شده است ، نه رانندگان تاکسی ون های فرسوده.

مسئولان شهرداری در پاسخ به پرسش ما که چرا ون های جدیدی که باید برای جایگزینی ون های فرسوده به رانندگان عرضه می شد را به شرکت زیرمجموعه خود داده‌اید اظهار می کنند، رانندگان ون های فرسوده توان بازپرداخت اقساط این ون ها را نداشتند در حالی که اگر شهرداری شرایط تسهیلات را بر اساس همان آیین نامه و مقررات قانونی – 70 درصد بلاعوض و 30 درصد تسهیلات ارزان – برای رانندگان در نظر می گرفتند، آنها از عهده پرداخت برمی آمدند.

وعده زاکانی روی هوا مانده است!

روزنامه جوان نیز در گزارشی به قلم مهسا گربندی موضوع ون های فرسوده را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: شهریور تمام شد و چند روزی هم از مهرماه گذشته، اما ون‌تاکسی‌های نو از راه نرسیده و پشت ترافیک وعده‌ها مانده‌است. قرار بود ون‌تاکسی‌های پایتخت نونوار شوند؛ این وعده‌ای بود که از سال گذشته تا تیرماه امسال داده‌می‌شد. آبان ماه ۱۴۰۱، جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خبر از تحویل ۶۳۰ دستگاه ون‌تاکسی داد، اما از آن روز تا به حال، این ون‌تاکسی‌ها در پارکینگ خاک می‌خورند و به رانندگان تحویل داده‌نشدند.

بعد از آن، فروردین‌ماه سال جاری، محمد امیرآبادی، مدیر کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری امور حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تحویل ون‌تاکسی‌های رونمایی شده به «جوان» گفته‌بود: «۶۳۰ دستگاه ون در سال گذشته تحویل شد که بخشی از منابع آن دولتی بوده است، اما یکسری از موضوعات در وزارت کشور و ایران‌خودرو حل‌نشده باقی مانده‌است. به محض اینکه دستورالعمل از سوی وزارت کشور به ما اعلام شود، ما واگذاری را آغاز خواهیم کرد.» بعد از آن هم خبری از تحویل این ون‌تاکسی‌ها نشد تا اینکه تیرماه، شهردار تهران در چهارمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال «جوان»، وعده تحویل ۲ هزار تا ۱۰ هزار ون‌تاکسی را تا پایان شهریورماه داد، به گفته زاکانی، قرار بود خودروسازان این ون‌ها را تحویل شهرداری بدهند تا نوسازی این وسایل نقلیه فرسوده و از رده خارج شده، اتفاق بیفتد. با این حال، اما مهرماه از راه رسیده و نه‌تن‌ها خبری از ون‌تاکسی‌های وعده داده شده نیست، بلکه حتی ۶۳۰ ونی که سال گذشته رونمایی شده هم، همچنان در پارکینگ خاک می‌خورد و به دست رانندگان نرسیده‌است.آنطور که اعلام شده بیش از ۶هزارو۵۰۰ دستگاه ون‌تاکسی در سطح شهر فعال هستند که صددرصد آن‌ها فرسوده شده‌اند.

برنامه این بود ۷تا ۸‌هزار ون به شبکه تهران وارد شود به همین منظور توافقی با خودروسازان و پس از آن میان شهرداری تهران و وزیر صمت امضا شد. وزارت صمت به شهرداری اعلام کرده‌بود که در فاز اول ۱۵‌هزار ون را در قالب پلتفرم‌های جدید تأمین می‌کند که حداقل ۷‌هزار ون را در سال جاری به شبکه شهری تهران اضافه کند.موضوعی که علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در چهارمین نشست خبری خود با محوریت حمل و نقل عمومی به آن اشاره کرد و گفت: طبق تفاهمی که با وزارت صمت و خودروسازان امضا کردیم، قرار شد تا شهریور ماه، ۲ هزار تا ۱۰ هزار ون را تحویل بدهند. به گفته او، ۹۸‌درصد ون‌تاکسی‌ها فرسوده‌اند و این یعنی هر چه سریع‌تر باید نوسازی ون‌تاکسی‌ها اتفاق بیفتد، اما متأسفانه با وجود اینکه چندین روز از مهرماه می‌گذرد هنوز خبری از اضافه شدن حتی یک ون تاکسی نو هم به تهران نیست.

مسافران کلافه و رانندگان عاصی شدنداغلب شهروندان تهرانی سوار ون‌های سبز فرسوده شده‌اند و صندلی‌های غیراستاندارد، مشکلات سوار و پیاده شدن و کوتاه بودن سقف را که تنها بخشی از چالش‌های مسافرت با این ون‌هاست، از نزدیک دیده‌اند. فرسودگی از سر و روی این ون تاکسی‌ها می‌بارد و رانندگان هم از تعمیر چندباره و هر روزه این وسیله نقلیه عاصی شده‌اند. این رانندگان چشم انتظار تحویل ون تاکسی‌های وعده داده شده هستند و با زور، این وسیله نقلیه از کار افتاده را به این طرف و آن طرف می‌کشانند. آن‌ها می‌گویند هزینه‌های تعمیر ون‌های فرسوده‌شان گران است و گاهی دخل و خرجشان همخوانی ندارد، اما از آن جایی که هر چند وقت یکبار مسئولان شهرداری از زمان نوسازی ون‌تاکسی صحبت می‌کنند و وعده آینده‌ای نزدیک را برای تحویل ون‌های نو می‌دهند، هر روز خود را به امید اینکه روز دیگر صاحب ونی نو خواهند شد، می‌گذرانند.آقای حسینی یکی از رانندگان ون تاکسی است، او در رابطه با وعده‌های بی‌عمل مدیران شهری به «جوان» می‌گوید: «دیگر اعتمادمان را به شهرداری و سازمان تاکسیرانی از دست داده‌ایم. هر بار امروز و فردا می‌کنند و آخر هم می‌بینیم باید با همین خودروی اسقاطی بسوزیم و بسازیم. تصور می‌کردیم که این‌بار وقتی شخص شهردار تهران اعلام می‌کند که تا شهریور ون‌تاکسی‌های جدید تحویل داده می‌شود، این کار به سرانجام برسد، اما یکبار دیگر وعده‌بی‌عملی در کارنامه شهرداری ثبت شد که هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنیم.»

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با تشکر از تین نیوز، لطفا موضوع ون های فرسوده رو پیگیری کنید، از هزینه بالای تعمیر این ون های فرسوده ذله شدیم

  • همایون پاسخ

    حالا اگه تحویلشون دادن . باید تاکسیرانی برای مسافر ارزش قائل بشه و سه تا از صندلیهای دوتایی رو بردارن و به صورت وی ای پی در بیارن که مسافر هم راحت باشه و ماشین هم کشش داشته باشه

  • رویا راد پاسخ

    آلان مدت هشت سال است که ون ما بایدتعویض میشد ولی هربار فقط وعده توخالی بودمن فقطدلم می‌خواهد شهردار خودش رایک هفته جای رانندگان خسته وداغون بیداره ببینم میتونه زندگی کنه بخداهمسرمن ازغصه حرص مبتال به دیابت شده لطفا به‌ دادما ون دارها بزنید

  • ناشناس پاسخ

    هزینه هاسرسام آور انقدربرای تعمیر فرض کردیم بخدادیگرتوان پرداخت نداریم

  • ناشناس پاسخ

    چه انتظاری ازاین ها دارین دست گدایشون درازه حق خودتو نمیدن
    ده کرامت
    ده وقف
    ده نیکوکار
    وووو

  • راننده تاکسی ون تهران پاسخ

    سلام
    یک اجتماع صنفی در بوستان ولایت را تاکسیرانی محکوم می‌کند و می‌گوید شما اختشاش کردید و تعهد می‌گیرند.
    اینست جواب خواسته بحق رانندگان تاکسی ون فرسوده که بدنبال احقاق حق خود هستند.

  • علی پاسخ

    بخاطر اکسرمسعولان دوزدن

  • شهریار پاسخ

    حاجی شهردار خودش درگیر مشکلات چند همسری بودنه چه انتظارای بیجایی دارین ملت غیور بعد ۴۴ سال هنوز متوجه نشدین؟

  • ناشناس پاسخ

    سلام
    فقط رانت خواری،،شرکت شاتل ،،،؟آخه چرا
    این ماشین ها برای رانندگان تاکسی ون هستش،تاکی حق خوری،

  • مسعودرضائی پاسخ

    بخداکلافه شدیم ازیک طرف ترافیک شهروترمزکلاچ کردن سفت و فرسوده خیلیی سخته وآزاردهنده،است.وهزینه بالا
    بامنت تعمیر کار هاروبرو هستیم.چکنیم.

  • ناشناس پاسخ

    با سلام از حسن نظر شما من خودم ون فرسوده تهران دارم از عید تا بحال حدود ۱۰۰ میلیون تومان خرج ماشین کردم هنوز نمی تونم معاینه بگیرم ..