◄ زیان دولت از افزایش موارد پرداخت انعام به رانندگان/ راهکار افزایش قانونی کرایهها
عدم افزایش نرخ شاخص تن-کیلومتر در واقع به عدم افزایش نرخ بارنامه و به دنبال آن عدم افزایش درآمد دولت منجر خواهد شد.
یک راننده و کامیوندار معتقد است: به دلیل اهمال، سهل انگاری و عدم به روزرسانی مناسب و واقعی نرخ شاخص تن_کیلومتر پرداخت انعام و پشت بارنامه، بهصورت اهدایی توسط صاحبان کالا در مسیرهای مختلف کشور گسترش یافته است.
به گزارش تین نیوز، علیرضا سمنانی این مطلب را در شبکههای اجتماعی بیان و خطاب به متولیان حمل و نقل و صاحبان سهم چهار درصدی کمیسیون حمل بار، عنوان کرد: در وضعیت کنونی آیا کاهش نرخ کمیسیون حمل بار اعم از سهم دولتی و خصوصی کمک به صاحبان کالا نیست؟
وی تاکید کرد: آیا بازگرداندن پرداخت هزینه بیمه تکمیلی رانندگان به شرکتهای حمل و نقلی (نیم درصدی) کمک به صاحبان کالا برای رونق تولید و کاهش هزینههای حمل مواد اولیه و تولیدی نیست؟
سمنانی با توجه به میزان درآمد دولت حاصل از سهم چهار درصدی کمیسیون حمل بار بهصورت روزانه و ماهیانه و سالیانه، گفت: آیا تفاوت درآمد دولت از نرخ شاخص تن- کیلومتر غیرعلمی و علمی به صورت روزانه، ماهیانه، سالیانه محاسبه شده است.
این راننده مالک کامیون همچنین به تین نیوز گفـت: کمیسیونهای شرکتهای حمل و نقل از مبلغ داخل بارنامه و چهار درصد درآمد دولت نیز داخل کمیسیونی که شرکتهای حمل و نقلی دریافت میکنند، محاسبه میشود.
وی افزود: بنابراین عدم افزایش نرخ شاخص تن-کیلومتر در واقع به عدم افزایش نرخ بارنامه و به دنبال آن عدم افزایش درآمد دولت منجر خواهد شد.
به گزارش تین نیوز، افزایش هزینههای کامیون از جمله لاستیک، لوازم، قطعات و تعمیرات و ناتوانی از پرداخت این هزینهها، موجب حسابگری بیشتر و کاهش فعالیت کامیونداران شده است که به همین دلیل صاحبان کالا برای حمل سریعتر بار خود به مقصد، به روشهای تشویقی روی آوردهاند.
بر همین اساس بهتازگی صاحبان کالا در هنگام اعلام شرایط حمل بار با پرداخت انعام و پشت بارنامه رانندگان را به حمل بار خود تشویق میکنند که چون انعام شامل پرداخت کمیسیون نمیشود بنابراین دولت هم سهمی از آن ندارد در صورتی که اگر کرایهها به طور قانونی افزایش یابد صاحبان کالا نیز برای تشویق رانندگان به حمل بار، مجبور به پرداخت انعام نیستند.