بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

نقشه 96 توسعه آذربایجان غربی

نقشه 96 توسعه آذربایجان غربی
تین نیوز |

آذربایجان غربی به‌دلیل هم ‏مرز بودن با سه کشور به‏ عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا شناخته می‏شود اما نبود زیرساخت‏های مناسب جاده ‏ای پاشنه آشیل شکوفایی ظرفیت‏ها در این بخش شده است. موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشورمان به بازارهای جهانی را فراهم کرده است، به‏طوری‏که جاده و ریل‏های ارتباط با اروپا به‏ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد، اما متاسفانه طرح‌های توسعه‏ای در زمینه زیرساخت‏های راه نه‏ تنها با کندی در حال اجرا بوده بلکه قدمت برخی از طرح‌های مهم به چند سال می‏رسد، راه‏های موجود نیز از شرایط و وضعیت نامطلوبی برخوردارند.پیچ‏های تند و خطرناک، نبود علائم مناسب راهنمایی و رانندگی، در کنار چاله‏ های متعدد موجب شده راه‏های استان به‌ویژه راه‏های شهرهای مرزی استان به ‏جای یک فرصت برای توسعه اقتصادی و گردشگری به معضلی اساسی تبدیل شوند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بی‏‌توجهی برخی مسوولان به‏ضرورت توسعه راه‏های استان و نیز اتمام طرح‌های نیمه‏تمام این حوزه از سال‏های گذشته تاکنون نه‏ تنها موجب عقب ‏ماندگی در اقتصاد استان می‏شود بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان همچون سلب آسایش و تصادفات هم می‏شود. نبود بزرگراه و آزادراه مناسب در این استان که ایجاد آن همواره از مطالبات جدی مردم منطقه به شمار می‏رود موجب شده شکوفایی ظرفیت‏های استان در بخش‏های مختلف همچون گردشگری، تجارت و اقتصاد دچار مشکلات اساسی شود.اقدامات مُسکن و مقطعی همچون لکه‏گیری و چاله پرکنی راه‏های مواصلاتی و مرزی در استان تاکنون نتوانسته جوابگوی مطالبات مردمی در این بخش باشد، چراکه به‌دلیل شرایط آب و هوایی سرد استان مرمت و نگهداری راه‏ها در استان نیازمند اقدامات اساسی است.

وعده استاندار برای سال ۹۶

استاندار آذربایجان غربی در ماه‏های پایانی سال ۹۵ در جمع مدیران و کارکنان گمرکات آذربایجان غربی در این زمینه گفت: با نگاه ویژه دولت، سال ۹۶ سال مهمی برای تکمیل راه‏های مرزی آذربایجان غربی است و در سه جاده مهم استان فصل جدیدی از ساخت‏وساز آغاز خواهد شد. قربانعلی سعادت افزود: از ابتدای کار دولت یازدهم سه محور مرزی سرو، رازی و تمرچین را جاده‏های اقتصادی آذربایجان غربی نام‌گذاری کردیم و پس از انجام بخشی از امور با شیوه مدیریت بدون پول، سال ۹۵ با حمایت‏های رئیس سازمان برنامه ‏و بودجه ردیف و اعتبار لازم برای تکمیل این سه جاده تخصیص یافته است و در سال 96 فصل جدیدی از ساخت‏وساز در این محورها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مرزها فرصت مناسبی برای توسعه آذربایجان غربی محسوب می‏شوند، افزود: تکمیل زیرساخت‏های مرز رازی خوی به‌دلیل استقبال مردم از اولویت‏ها است و علاوه‌بر اختصاص بودجه مناسب برای تکمیل راه دسترسی این مرز، اقدامات لازم برای تملک زمین و طراحی پایانه مرزی آن انجام شده است و با حل برخی مشکلات مرزی با ترکیه کارهای جدیدی در این مرز آغاز خواهد شد.استاندار آذربایجان غربی درباره مرز سرو در ارومیه نیز گفت: برای سال جاری به‌منظور تکمیل جاده ارومیه- سرو اعتبار مناسبی اختصاص یافته است و در صورت تصویب منطقه ویژه اقتصادی در کمیسیون اقتصادی مجلس، در این منطقه به‏ویژه شهر سرو دگرگونی اقتصادی قابل‏توجهی به وجود خواهد آمد.سعادت در مورد مرز تمرچین در پیرانشهر نیز گفت: دولت برای تکمیل جاده نقده به پیرانشهر و پیرانشهر به تمرچین در سال ۹۶ ردیف بودجه اختصاص داده است و در حال انتخاب پیمانکار واجد شرایط هستیم.

ساماندهی جاده‏های ترانزیتی

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای آذربایجان غربی نیز درباره وضعیت جاده‏های مرزی آذربایجان غربی گفت: استان به‌دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی، قرار گرفتن در کریدور شرق به غرب و نیز واقع‏شدن جاده ابریشم سرشاخه مهم و شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‏رود.ارسلان شکری با بیان اینکه ‏اکنون جاده‏های مرزی استان در حال احداث، تعریض، تعمیر و بازسازی است، اظهار کرد: با توجه به ترافیک، تعریض و ارتقای جاده‏ها به‏خصوص جاده‏های ترانزیتی و مرزی در اولویت قرار دارند. وی ادامه داد: طرح‌های مهمی همچون کریدور شمالی ۱۰ بندر امام خمینی(ره) که به بازرگان ختم می‏شود، محور تبریز- مرند- بازرگان در دست پیمانکار بوده و نیز احداث چهار تقاطع در جاده مرزی خوی- قطور در حال اجرا هستند. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای آذربایجان غربی با بیان اینکه ‏اکنون تمام جاده‏های مرزی و ترانزیتی استان در شرایط مطلوبی قرار دارند، گفت: هرچند برای رسیدن به استانداردها نیازمند اقدامات اساسی و زیادی هستیم.

روکش ۱۵۰ کیلومتر راه شریانی

شکری در ادامه از وجود ۱۳۰۰ کیلومتر راه شریانی و ترانزیتی در استان خبر داد و گفت: امسال شعار راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای استان ایمنی است و به این منظور روکش ۱۵۰ کیلومتر از راه‏های شریانی استان اجرایی می‏شود. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‏ونقل جاده‏ای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه اقدامات کلی در خصوص ساماندهی جاده‏های ترانزیتی و مرزی استان تابع اعتبارات موردنیاز است، افزود: با توجه به منابع، اعتبارات و امکانات
موجود راهداری فوری و اضطراری همچون لکه‏گیری، چاله پرکنی، حریم زنی و ساماندهی حفاظ‏ها در حال اجرا است.

جاده‏های نامناسب مانع اصلی تجارت

نماینده ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس نیز معتقد است: نبود راه‏های مناسب در آذربایجان غربی و اتکا به جاده‏های بی‏کیفیت و ناامن کنونی مانع از ایجاد شتاب در توسعه تجارت بین‏المللی در منطقه آزاد ماکو است.عین‏الله شریف‌پور با تاکید بر اینکه مشکلات در بخش راه‏سازی شهرهای منطقه آزاد ماکو و نیز چالدران سبب شده است که این شهرها از توسعه در دیگر حوزه‏ها عقب بمانند، اظهار کرد: چالدران شهری مرزی دارای اقلیم سرد بوده و متاسفانه از نظر تامین زیرساخت‏ها همچون راه که مهم‏ترین زیرساخت‏ها به‌شمار می‏رود در میان ۱۷ شهرستان آذربایجان غربی در ردیف آخر واقع‏شده است. وی با بیان اینکه راه‏های روستایی چالدران کاملا شوسه است، گفت: وضعیت شهرستان پلدشت از نظر راه و جاده‏های مواصلاتی اسفبار است. وی ادامه داد: از پلدشت به زنگنه که یک جاده مرزی محسوب می‏شود هیچ‏گونه استانداردی وجود ندارد و به سبب پیچ‏های خطرناک و نبود علائم راهنمایی و رانندگی همواره شاهد حوادث ناگوار و مرگ هم‏وطنانمان در این نقطه از ایران
هستیم.

شریف‌پور وضعیت جاده‏های قره‏ضیاءالدین به شهرک ارس و ارس به پلدشت را نیز نامناسب دانست و گفت: جاده‏های این شهرستان‏ها مربوط به قبل از انقلاب است و از وضعیت نابسامانی برخوردار هستند. به هر روی محورهای مواصلاتی به‏عنوان یک زیرساخت اساسی در توسعه همه‏جانبه آذربایجان غربی به‏عنوان تنها استان هم‏مرز با سه کشور خارجی اکنون در شرایط استانداردی قرار ندارد، باید دید دولت یازدهم در ماه‏های پایانی عمرش با تخصیص و تحقق اعتبارات مورد نیاز گام اساسی برای رفع این مشکل در منطقه برمی‏دارد یا خیر.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.