◄ حملونقل ریلی در مسیر تهران رشت چگونه جذاب میشود؟
اگرچه محمدحسین اصغریان معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار گیلان میگوید با راهاندازی راهآهن قزوین رشت سالانه چهار میلیون مسافر و 10 میلیون تن کالا در گیلان جابهجا میشود که مزیت بزرگی برای این استان در کشور است اما یک مدرس دانشگاه و کارشناس حملونقل معتقد است آمار اعلام شده از سوی معاون استاندار گیلان مبنی بر حمل سالیانه چهار میلیون مسافر در کنار حمل 10 میلیون تن بار، غیر کارشناسانه است.
اگرچه محمدحسین اصغریان معاون هماهنگی و امور اقتصادی استاندار گیلان میگوید با راهاندازی راهآهن قزوین رشت سالانه چهار میلیون مسافر و 10 میلیون تن کالا در گیلان جابهجا میشود که مزیت بزرگی برای این استان در کشور است اما یک مدرس دانشگاه و کارشناس حملونقل معتقد است آمار اعلام شده از سوی معاون استاندار گیلان مبنی بر حمل سالیانه چهار میلیون مسافر در کنار حمل 10 میلیون تن بار، غیر کارشناسانه است.
به گزارش تیننیوز، مهرداد فرشیدی در توضیح این مطلب، میگوید: برای تحقق آمار اعلام شده در زمینه حمل مسافر لازم است تا روزانه حدود 11 هزار مسافر در مسیر یک خطه قزوین - رشت با قطار حمل شود که این یعنی بیش از تعداد مسافری که هم اکنون در مسیر دو خطه تهران - مشهد حمل میشود.
وی میافزاید: فراموش نکنیم که به دلیل کوتاهی مسیر تهران به رشت و وجود رقبای پر طرفداری مانند اتوبوس و سواریهای مسافرکش در این مسیر، برای جذاب کردن حملونقل ریلی برای مسافران باید به جای استفاده از قطارهای طویل با تعداد واگن زیاد، از قطارهای کوتاه با فاصله زمانی حرکت کمتر استفاده کرد.
فرشیدی تاکید میکند: چون کنترل ترافیک عبوری در مسیرهای تک خطه بسیار دشوار و زمانبر است و از طرفی ماهیت باری مسیر ریلی فوق که به جهت ترانزیت بار در کریدور جنوب به شمال طراحی شده است و حمل بارهای ترانزیتی در این مسیر در اولویت قرار دارد، آمار اعلام شده از سوی معاون استاندار گیلان مبنی بر حمل سالیانه چهار میلیون مسافر در کنار حمل 10 میلیون تن بار ، غیر کارشناسانه است.
وی گیلان را یکی از استانهای مهم در حوزه مبادلات تجاری با کشورهای خارجی از جمله کشورهای حاشیه دریای خزر و روسیه عنوان کرد و گفت: یکی از مزایای مهم گیلان در حوزه حمل و نقل دریایی بوده و توسعه زیرساختهای بندری طی سالهای اخیر افزایش فزایندهای داشته است.
اگر این قطار مسافری صرفا در مسیر رشت، تهران فعالیت کند هیچ توجیهی نخواهذ داشت ولی اگر در مسیرهای رشت به مشهد، اصفهان، شیراز و یا بندرعباس کار کند شاید اقتصادی تر شود
البته اگر مسافت تهران_مشهد( 900 کیلومتر) را با مسافت تهران_ رشت( حدود300 کیلومتر) مقایسه کنیم، 4 میلیون مسافر، زیاد غیر منطقی به نظر نمی رسد چون درست است که مسیر مشهد دو خطه است اما با توجه به مسافت، تا مسفری از تهران به مشهد برسد( 900 کیلومتر) می تواند سه بار تا رشت رفته باشد!!( 300 کیلومتر)_ مساله بسیار ساده است با کاهش هد_وی و فاصله ارسال قطارها و مهمتر با استفاده از سیستمهای ایمنی پیوسته و بلاانقطاعی که بصورتreal_Time عمل کنند می توان به آمار 4 میلیونی رسید
از سوی دیگر "اقبالِ مسافرین" به یک مسیر ریلی را، دو خطه بودن یا نبودن آن، معمولا، تعیین نمی کند، کافیست به حجم ترافیک مسیر تهران_ رشت در هر فرصت و هر تعطیلی در ماه توجه کنیم
از سوی دیگر، آمار مسافرین محلی از تهران به رشت، نسبت به سایر استانها بسیار بالاست، منظور متخصصین ، شاغلین و ...اهل رشت است که در تهران مشغول خدمت اند
ظرفیت توریستی و گردشگری مسیر ریلی گیلان، با آغاز به کار خطوط مسافری بتدریج بیشتر و بیشتر اشکار خواهد گردید
درین میان نباید از ظرفیت جذب توریست خارجی درین مسیر زیبای ریلی نیز بسادگی گذشت
واقعا مساقرین از افتتاح قطار تهران رشت خوشحال میشوند،،وای کاش از شهرهای جنوبی هم افتتاح شود
اگر شبکه ریلی گیلان به سایر شهرهای ایران هم تردد داشته باشد از نظر گردشگری هم برای گیلان و سایر شهرها منافع زیادی خواهد داشت.
اللخصوص با اتصال به انزلی و آستارا و اتصال به کشور آذربایجان