بازدید سایت : ۵۳۱۴۷
 عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

تکلیف برنامه ششم برای دستیابی به حمل 203 میلیارد تُن تن کیلومتر در ۱۴۰۰

رسولی با بیان اینکه باید بر اساس برنامه ششم در سال 1400 به رقم 2035 میلیارد تُن تَنکیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست‌یابیم گفت: برای رسیدن به این هدف 83 هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه‌گذاری شده است.

تکلیف برنامه ششم برای دستیابی به حمل 203 میلیارد تُن تن کیلومتر در ۱۴۰۰
تین نیوز |

رسولی با بیان اینکه باید بر اساس برنامه ششم در سال 1400 به رقم 2035 میلیارد تُن تن کیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست‌یابیم گفت: برای رسیدن به این هدف 83 هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی گفت: در سند تفصیلی برنامه ششم و طبق مصوبه مجلس مبنی بر افزایش حمل بار ریلی به 30 و سهم حمل مسافر به 20 درصد باید در سال 96 حجم جابجایی کالا از طریق ریل به 62 میلیون تن برسد درحالی‌که طی سال 95 این رقم بالغ‌بر ۴۰.۲ میلیون تن بوده است.

وی تأکید کرد: باید بر اساس برنامه ششم در سال 1400 به رقم 203 میلیارد تُن تَن کیلومتر (مجموع تن کیلومتر و نفر کیلومتر) دست‌یابیم که برای رسیدن به این هدف 83 هزار میلیارد تومان برآورد میزان سرمایه‌گذاری شده است.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن بیان کرد: اگر این رقم بین زیربنا و ناوگان تقسیم شود، حدود 15درصد سهم بخش خصوصی و 35 درصد دولت در بخش زیرساخت به‌علاوه 33 درصد بخش خصوصی و 14 درصد دولت در بخش ناوگان خواهد بود.

رسولی با اشاره به مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی گفت: منافع حاصله توسعه حمل‌ونقل ریلی شامل 30918 میلیارد تومان بر اساس میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، 9452 میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش آلایندگی و 7919 میلیارد تومان منافع ناشی از کاهش تلفات جاده‌ای است که درمجموع 48 هزار و 290 میلیارد تومان در اقتصاد ملی تزریق خواهد کرد و این رقم در سال‌های بعد ثابت خواهد ماند.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال جاری 63 هزار میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش بینی شده است که این رقم مصوب است اما از لحاظ عملکردی حدود 20 هزار میلیارد تومان محقق خواهد شد.

وی در ادامه بیان داشت: سهم شرکت راه‌آهن در ازای کاهش تعرفه حمل‌ونقل ریلی برای اقتصادی کردن حمل ریلی برای بخش خصوصی و صاحبان کالا از 76 درصد به 23 درصد رسیده است و این مسئله باعث شد که در حقوق و مزایا و خرید سوخت، شرکت با مشکل مواجه شود. البته در ازای آن سازمان برنامه بودجه مصوب کرده که یارانه‌ای به مبلغ 6200 میلیارد تومان در طول برنامه به راه‌آهن پرداخت شود.

رسولی با اشاره به میزان حمل بار در تناژ از سال 85 تا 95گفت: این آمار از 31 میلیون تن تا زیر 35 میلیون تن بوده است که در سال 95 با کاهش حق دسترسی شرکت راه‌آهن از شبکه ریلی موفق به حمل ۴۰.۵ میلیون تن حمل بار شدیم و در سال 96 نیز اهداف شرکت در زمینه حمل بار محقق خواهد شد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با بیان اینکه «ما امروز به رشد 14 درصدی حمل بار رسیده‌ایم» گفت: سهم ریل از حمل‌ونقل زمینی با توجه به اینکه راه‌آهن در همه جای کشور دارای خط و شبکه و ایستگاه نیست از سال 85 تا 92 یک روند نزولی داشته است اما از سال 92 با تلاش‌های انجام‌شده روند رشد را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه «حدود 211 میلیون تن از سوی راه‌آهن بار جابجا شده است» تصریح کرد: اما حدود 242 تن باری که می‌توانست از طریق راه‌آهن حمل شود از طریق جاده حمل شده است. اگر با شاخص مجموع سه عایدی مصرف سوخت،‌آلایندگی و تلفات به ازای هر تن کیلومتر محاسبه شود در صورت حمل 242 میلیون تن مذکور با ریل، برای کشور 351 میلیارد تومان عایدی در بر داشت که هدر رفته است.

به گفته رسولی از سال 92 راه‌آهن با رشد ترانزیت روبرو شده است و مقایسه ترانزیت راه‌آهن با دیگر حوزه‌های ریلی در سال 95 حاکی از آن است که درآمد ما از حمل بار داخلی 7 برابر حمل مسافر و این رقم در ترانزیت 16 برابر است.

رسولی با اشاره به توسعه قطارهای گردشگری گفت: 50 تور گردشگری خارجی از سال 93 تا الآن از طریق راه‌آهن انجام‌شده است که این پیام صلح امنیت دارد همچنین در سه مسیر داخلی قطار گردشگری دایر شده است و افزایش بهره‌وری.

وی در ادامه به حقوق شهروندی و راه‌اندازی سامانه صدای مسافر 4159 اشاره کرد و افزود: در بخش مسافر از سال 95 بالغ‌بر 395 واگن به خاطر عمر بالای 45 سال از سیر خارج‌شده است و با تمهیدات 15 درصد افزایش مسافر داشته‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به سهم 2 درصدی قطار‌های حومه‌ای در کشور گفت: در حال حاضر 19 مسیر فعال در کشور وجود دارد و اگر ناوگان موردنیاز شبکه تأمین شود، حدود 40 درصد راندمان مجموعه افزایش می‌یابد.

رسولی خاطرنشان کرد: راه‌آهن رقیب حمل‌ونقل جاده‌ای نیست بلکه این الفاظ به نادرستی به کار می‌رود بلکه راه‌آهن و جاده باید با همکاری یکدیگر بار را حمل کنند به‌طوری‌که هر جا مسیر طولانی‌تر باشد بار با ریل و در مسیرهای کوتاه از طریق جاده حمل‌ می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: سیاست فعلی راه‌آهن این است که در صورت سرمایه‌گذاری مراکز فعال حوزه فولاد و مواد معدنی برای ساخت راه‌آهن جهت حمل محصولات خود از طریق آن شرکت راه‌آهن 50 درصد سرمایه موردنیاز را تقبل می‌کند و 50 درصد الباقی را با اعمال تخفیف‌ها مستهلک می‌کند. همچنین طبق مذاکره با سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمان ریاست خانم ابتکار اگر این مراکز در بخش ریلی سرمایه‌گذاری کنند باید سازمان به آن‌ها در جریمه‌های مربوط به آلایندگی تخفیف قائل شود.

سعید  رسولی
سعید رسولی
همیار تین
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.