افتتاح راهآهن شرفخانه – رازی
پنجم مهرماه 1350 راهآهن شرفخانه - رازی (مرز ترکیه) افتتاح شد.
پنجم مهرماه 1350 راهآهن شرفخانه - رازی (مرز ترکیه) افتتاح شد.
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این راهآهن از روی پل موسوم به پل قطور میگذرد و بزرگترین پل راهآهن در خاورمیانه محسوب میشود.
با این حال این تنها پل موجود در محور قطور نیست، بلکه تعداد254 پل کوچک و بزرگ فلزی و سنگی و همچنین تعداد 37 تونل بزرگ و کوچک بر اهمیت این منطقه افزوده است این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدتها بزرگترین دهانه قوسی را در بین پلهای ایران داشت.
عملیات پیریزی و پایههای بتنی، پل قطور خوی در سال 1347 از سوی دو شرکت ایرانی (رانکین) و شرکت اتریشی (پور) انجام شد و اسکلت فلزی و شاسی آن ساخته یک شرکت آمریکایی بود.
این خط راهآهن برای ایران و ترکیه بسیار حائز اهمیت بوده است. در دوران جنگ تحمیلی، عراق به اهمیت این پل استراتژیک پیبرده و چند بار اقدام به حمله هوایی برای انهدام پل و قطع خط ریلی ایران و اروپا کرد تا عملا راه مبادله کالاهای اساسی را قطع کند.
در اثر این عملیات پل قطور آسیب جدی دید؛ اما مجددا با تلاش مهندسان ایرانی ترمیم شد و به کار افتاد.
انشالله مسیرهای جدید ریلی مثل بازرگان قارص هم ساخته بشوند چون باعث تنوع ریلی میشوند مشکلات وان ،نا ارام پ ک .ک ندارند.
حتی راه اهن استارا استارا ما میتوانیم از طریق جمهوری آذربایجان و خط اهن جیهان قارص متصل ترکیه بشویم.
عملا در اینده مسیرهای ریلی و ترانزیتی زیادی قابل تعریف هست که دست ایران باز میگذارد.وابستگی به یک خط بخصوص کاهش خواهد داد