گسترش قطارهای پرسرعت و برقی کردن خطوط در دستور کار راه آهن
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن گفت: توسعه و تکمیل شبکه راه آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بینالمللی ترانزیت کالا، گسترش قطارهای پرسرعت، برقی سازی خطوط و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات مهمترین برنامه راهآهن برای سالهای آتی است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راهآهن گفت: توسعه و تکمیل شبکه راه آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بین المللی ترانزیت کالا، گسترش قطارهای پرسرعت، برقی سازی خطوط و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات مهمترین برنامه راه آهن برای سال های آتی است.
به گزارش ایرنا، نورالله بیرانوند روز سه شنبه در آیین برگزاری دوره های آموزشی سه جانبه بین راه آهن ایران، ایتالیا و دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تحولات سه دهه اخیر در فضای اقتصاد جهانی و تحولات تکنولوژی افزود: در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این زمینه ایران می تواند یکی از کشورهای مهم ترانزیت کالا در جهان باشد.
وی افزود: بر اساس سیاست های کلی و کلان کشور، 30 درصد حمل بار و 20 درصد جابجایی مسافر بر عهده راه آهن قرار گرفته و برای تحقق این دو هدف بسیار بزرگ و کلیدی، باید اقدامات بزرگی در شبکه ریلی کشور انجام شود.
به گفته بیرانوند، سرعت بالای حمل بار از طریق راه آهن، آن را یکی از مزایای استفاده از خطوط ریلی کرده است، زیرا که برای حمل یک محموله با کشتی بین دو قاره به 56 روز زمان نیاز داریم درحالی که همان محموله با ریل می تواند در مدت 12 روز جابجا شود.
وی، تحولات اقتصاد جهانی و فناوری از یک سو و نقش محدود راه آهن ایران در جابجایی بار و مسافر از سوی دیگر را دو عامل مهم لزوم تحول اساسی و جدی در صنعت ریلی کشور اعلام کرد و گفت: به همین دلیل در سال های اخیر اقدامهای زیادی در این زمینه انجام شده و همکاری مشترک با راه آهن های دیگر کشورها از جمله روسیه و ایتالیا از جمله این همکاری های جدید ما است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل ونقل راه آهن افزود: اکنون دانشجویان زیادی در دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت مشغول یادگیری تحولات بنیادین صنعت ریلی از طریق مدرسان ایتالیایی هستند و امیدواریم با ورود این دانشجویان به بدنه راه آهن و شرکت های همکار صنعت ریلی ایران متحول شود.
وی با اشاره به همکاری های بین المللی راه آهن ایران با دیگر کشورها یادآورشد: این همکاری ها باید با انتقال دانش فنی صورت پذیرد و انتقال دانش فنی، یکی از ارکان و شروط ما برای همکاری های دوجانبه با دیگر کشورها در این بخش بوده است.
بیرانوند افزود: ایتالیا تجربه بسیار خوبی در زمینه های مختلف و از جمله توسعه خطوط پرسرعت ریلی و توسعه منابع انسانی دارد و زمینه همکاری مشترک در چنین عرصه هایی و حتی قطارهای حومه ای نیز برای ما بخوبی فراهم است.
معاون برنامه ریزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همکاری های خوب و گسترده این شرکت از محافل دانشگاهی تاکید کرد: راه آهن حمایت خود را از همکاری های دانشگاهی اعلام می کند و همچنین امیدواریم این دوره های آموزشی تداوم یابد و برای طراحی دوره های آموزشی دیگر با ایتالیا و دیگر کشورهای صاحب فناوری آمادگی کامل داریم.
به گفته وی، توسعه و تکمیل شبکه راه آهن ایران با تمرکز بر کریدورهای بین المللی ترانزیت کالا و گسترش قطارهای پرسرعت، برقی سازی خطوط و استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات مهمترین راهبردهای راه آهن در سالهای پیش رو مورد توجه جدی ما است.
در این آیین سعید فاضل رئیس دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه 700 نفر در دوره های آموزش صنعت ریلی تحت آموزش قرار گرفتند، گفت: این دانشجویان در 20 دوره آموزشی 2 تا چند روزه و روزانه 6 ساعت آموزش دیده و مدرک معتبر دانشگاه علم و صنعت و راه آهن ایتالیا را دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه آموزشی سه جانبه 20 تیرماه 96 در تهران منعقد شده است، افزود: هم اکنون دو دوره آموزشی برگزار شده و دو دوره دیگر نیز درحال برگزاری است و سایر دوره ها هم تا آذر ماه امسال برگزار خواهد شد.
در این مراسم «نینو چینگولانی» مدیر طرح های بین المللی راه آهن ایتالیا نیز با اشاره به سابقه همکاری های قدیمی ایران و ایتالیا در زمینه حمل و نقل و از جمله حمل و نقل ریلی، گفت: در صنعت راه آهن همواره مشتری مداری یک اصل اساسی است و در همه فعالیت ها باید به خواسته مشتری انجام شود و آنچه ما در این دوره ها بر آن تاکید داریم این است که چگونه می توان رضایت مشتری را به عنوان مسافر یا صاحب کالا از روش های مختلف تامین کرد.
چینگولانی، با ابراز خرسندی از همکاری با ایران گفت: ایران با توجه به وسعت و قرار گرفتن در موقعیتی راهبردی، پلی بین شمال و جنوب و شرق و غرب دنیا و می تواند با سرمایه گذاری و تقویت زیرساخت های ریلی، موقعیت خود را در ترانزیت و حمل بار از طریق ریل به سرعت افزایش دهد.
به گزارش ایرنا، ارزش ترانزیت کالا از طریق خطوط ریلی، در یک دوره 26 ساله از 1990 تا 2016 میلادی، از کمتر از 6 تریلیون دلار در سال، به مرز 19 تریلیون دلار در جهان رسیده است و ایران با توجه به اینکه یکی از پل های ارتباطی قطب های اقتصادی جهانی در آسیا و اروپا می تواند در صورت برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این زمینه، یکی از کشورهای مهم ترانزیت کالا در جهان باشد.