◄ بررسی فعالسازی ناوگان ریلی بندرخرمشهر
فعالسازی مجدد حمل ریلی در بندرخرمشهر پس از چندین سال رکود و عدم فعالیت، نیازمند همکاری نزدیک همه عوامل تاثیر گذار در این امر است.
مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر گفت: فعالسازی ناوگان ریلی بندرخرمشهر با حضور ذینفعان و فعالان این حوزه موردبررسی قرار میگیرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادرودریانوردی، محمد محسنی درباره فعالسازی ناوگان ریلی در بندرخرمشهر، افزود: با حضور ادارات کل گمرک، راهآهن خرمشهر، شرکتهای بهرهبردار، تجار و صاحبان کالا، ایجاد شرایط لازم برای فعالسازی مجدد ناوگان ریلی بندرخرمشهر، بررسی میشود.
به گفته وی فعالسازی مجدد حمل ریلی در بندرخرمشهر پس از چندین سال رکود و عدم فعالیت، نیازمند همکاری نزدیک همه عوامل تاثیر گذار در این امر است.
مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر ادامه داد: در این جلسه ضمن بررسی راهکارهای توسعه حملونقل ریلی در بندرخرمشهر، گزارشی جامع از وضعیت حمل ریلی بندر، آمار عملکرد حمل ریلی، موانع و مشکلات فعالیت، آمار عمده کالاهای ریل پسند، پیشبینی کارشناسی میزان بار محتملی که با ریل قابلیت حمل دارند و دیگر عوامل تاثیر گذار در افزایش سهم ریلی ارائه و بررسی میشود.
محسنی کاهش مصرف سوخت، کاهش سوانح رانندگی و تلفات جادهای، کاهش تولید آلایندههای زیستمحیطی و افزایش بهرهوری در حملونقل انبوه را ازجمله مزایای حملونقل ریلی عنوان کرد و افزود: این مزیتها کل جامعه را منتفع میکند و عاملی برای توسعه اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی محسوب میشود.
وی بابیان اینکه بندرخرمشهر ازجمله بندرهایی است که از سیستم حملونقل چندوجهی برخوردار است، اظهار کرد: بندرخرمشهر از گذشته مجهز به زیرساختهای ریلی بوده و پایانه جدید ریلی این بندر در سال ۹۳ بااعتباری بالغبر ۱۲۵میلیارد، مجهز به ۲/۲کیلومتر خط آهن، هفتهکتار محوطه بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی باقابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد و متصل به شبکه سراسری راهآهن کشور به بهرهبرداری رسیده است.
مدیرکل بنادرودریانوردی خرمشهر بابیان اینکه امروزه سهم ریل از تخلیه بار در بنادر کشور افزایشیافته است، افزود: امیدواریم فعالسازی مجدد ناوگان ریلی بندرخرمشهر، ایجاد اشتغال و تاثیر مثبت بر زندگی ساکنان منطقه را به همراه داشته باشد.
محسنی خاطرنشان کرد: برگزاری و تداوم نشستهای مشترک بین دو مجموعه بنادر و راهآهن بهمنظور شناخت و انجام تغییرات مورد انتظار برای فعالسازی و متناسب شدن عملکرد شبکه حملونقل ریلی درون بندر یک ضرورت محسوب میشود.