بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ صنعت ریلی از برنامه توسعه عقب مانده است

به‌رغم تلاش‌های فعالان صنعت ریلی کشور و مزایای رقابتی این صنعت، نمای کلی پیشرفت راه‌آهن کشور نشان می‌دهد که فقط 9 درصد از حمل بار کشور یعنی حدود 47 میلیون تن توسط شبکه راه‌آهن جابه‌جا می‌شود.

صنعت ریلی از برنامه توسعه عقب مانده است
تین نیوز

سهم راه‌آهن کشور براساس برنامه ششم توسعه باید به 30 درصد از مجموع بار کشور برسد اما در حال حاضر فاصله زیادی تا تحقق این هدف وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل راه‌آهن یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان نکته بالا، گفت: با وجودی‌که به‌دلیل تلاش‌های کارکنان راه‌آهن یزد ظرفیت قطار مسافری یزد-تهران و بالعکس 40‌درصد افزایش یافته و حمل‌ونقل باری ریلی نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل خود 4درصد رشد داشته است، نمای کلی پیشرفت راه‌آهن کشور نشان می‌دهد که فقط 9 درصد از حمل بار کشور یعنی حدود 47 میلیون تن توسط شبکه راه‌آهن جابه‌جا می‌شود.

سیدمصطفی داوودی اضافه کرد: این در حالی است که 80‌درصد حمل‌ونقل در کشورهای ترکیه و روسیه به‌وسیله حمل‌ونقل ریلی انجام می‌شود.

داوودی ضمن انتقاد از سهم حدود 90‌درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای از سهم کلی صنعت حمل‌ونقل کشور گفت: آمار تلفات جاده‌ای نشان می‌دهد که توزیع مویرگی حمل بار در شریان‌های اصلی جاده‌ای از آغاز نشان‌گر مدیریت اشتباه بوده است؛ به‌ویژه این‌که به‌ازای هر تن حمل بار از طریق شبکه ریلی، فقط یک‌هفتم سوخت در قیاس با حمل‌ونقل جاده‌ای مصرف می‌شود.

داوودی خاطرنشان کرد: این‌که حمل‌ونقل جاده‌ای مصرف کمتر و ارزان‌تر سوخت را برمی‌تابد دلیلی بر بهینه‌تر بودن آن نیست بلکه توسعه حمل‌ونقل ریلی که مورد توجه جدی اه‌آهن ج.ا.ا قرار گرفته، متضمن حفظ محیط زیست و حف امنیت جان و مال مسافران و صاحبان بار خواهد بود.

مدیرکل راه‌آهن یزد اضافه کرد: سهم حمل بار کشورمان در سال گذشته 47‌میلیون تن بوده است اما این میزان به‌طور نرمال باید به 62 میلیون تن برسد. بنابراین 75‌درصد از برنامه راه‌آهن کشور در توسعه حمل ریلی بار محقق شده است اما تا سال 2020 باید به 160میلیون تن در سال برسد.

داودی ضمن بیان این نکته که توسعه حمل ریلی فولاد باید در راس اهداف توسعه حمل‌ونقل ریلی قرار گیرد، افزود: صنایع فولاد، با حجم 32میلیون تنی بار، از حمل‌ونقل ریلی 78درصد سهم دارند اما این میزان در افق 1404 باید به 101‌میلیون تن افزایش یابد.

این مقام مسئول در راه‌آهن در این‌باره بر ضرورت اتخاذ یک برنامه مدون تاکید کرد و اتصال معادن و صنایع بزرگ به شبکه ریلی را در تامین مواد اولیه شرکت‌ها و حمل محصولات تولیدی آنها موثر دانست.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.