آغاز احداث ایستگاه راهآهن تهران
23 مهر ۱۳۰۶ کلنگ احداث ایستگاه راهآهن تهران به زمین زده شد. معمار اصلی ایستگاه راهآهن یک مهندس اوکراینی به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت میکند.
23 مهر ۱۳۰۶ کلنگ احداث ایستگاه راهآهن تهران به زمین زده شد. معمار اصلی ایستگاه راهآهن یک مهندس اوکراینی به نام ولادیسلاو ولادیسلاوویچ گارادیتسکیی بود که در سال ۱۸۶۳ متولد شده و در سال ۱۹۲۰ به لهستان مهاجرت میکند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، او سپس از طرف یک شرکت آمریکایی برای احداث ایستگاه راه آهن تهران به ایران دعوت میشود و در سال ۱۹۳۰ در تهران فوت میکند و در گورستان ارامنه تهران به خاک سپرده میشود. البته کریم طاهرزاده بهزاد (متولد ۱۲۷۶ تهران - برادر مینیاتوریست مشهور حسین بهزاد) بر کار نظارت داشته است.
وی در ترکیه به تحصیل پرداخت و فارغالتحصیل دانشکده فنی استانبول بود. در سال ۱۲۹۷ به برلین رفت و پس از پایان تحصیلات در سال ۱۳۰۶ به ایران بازگشت.بنای ایستگاه مرکزی راهآهن، با الهام از عظمت و شکوه معماری ایران باستان، با استفاده از شیوه اکسپرسیونیسم آرمانگرا ساخته شد.
ورودی ایستگاه مرکزی وسیع است و این ریتم از طریق پنجرهها، بازشوها و جرزهای سراسری دیوارها نیز کاملا آشکار است. ایستگاه از پی تا سقف با آهن و سیمان ساخته شده است و پنجرههای آن از برنز و آهن ونمای خارجی آن از سنگ سفید تراورتین است که از معدن سنگ پل سفید استخراج شده است.