◄ ارتباط مستقیم کمبود لکوموتیو با زیاندهی صنعت ریلی
مساله کمبود لکوموتیو یکی از مهمترین دلایل رشد لاکپشتی حملونقل ریلی بوده است. به این معنی که بهدلیل پروسه پیچیده و فنی تولید لکوموتیو نسبت به سایر ادوات ریلی در داخل کشور، تولید این پیشران ناوگان باری و مسافری به تعویق میافتد.
در سالهای اخیر مساله کمبود لکوموتیو یکی از مهمترین دلایل رشد لاکپشتی حملونقل ریلی بوده است. به این معنی که بهدلیل پروسه پیچیده و فنی تولید لکوموتیو نسبت به سایر ادوات ریلی در داخل کشور، تولید این پیشران ناوگان باری و مسافری به تعویق افتاده و راهآهن مجبور به استفاده از تولیدات قدیمیتر در این صنعت شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، یک کارشناس ارشد صنعت ریلی در اینباره گفت: در حال حاضر و با بازگشت تحریمها، بحث اعتمادسازی برای حضور شرکتهای خارجی در بازار کشور ما زیر سوال رفته است و این موضوع به خودی خود کافی است تا صنعت ریلی با یک دوره رکود مواجه شود.
محمد ساطعی اضافه کرد: این شرایط خاص و همچنین شرایط حاکم بر حملونقل ریلی میتواند منجر به عدم توسعه در تجهیز ناوگان ریلی از قبیل لکوموتیو و... نیز بشود.
ساطعی تصریح کرد: بنابراین راهآهن باید منابعی را به تجهیز این نیاز صنعت اختصاص بدهد و شرایط استفاده از این تسهیلات را نیز اعلام کند؛ ضمن اینکه لازم است که منابع تامین لکوموتیو هم مشخص باشد تا بتواند برای سرمایهگذار یا تولیدکننده داخلی اعتمادسازی کند.
وی اضافه کرد: از تعداد 335 دستگاه لکوموتیو در سال 84 در سرویس اصلی و مانوری ریلی به 480 دستگاه در سال 93 رسیدهایم که در طول این ده سال 155 دستگاه اضافه شده است.
ساطعی خاطرنشان کرد: متوسط افزایش سالانه تولید یا واردات لکوموتیو نیز در این سالها 46/2 درصد بوده است که از این تعداد 74 دستگاه لکوموتیو دست دوم بوده است.
این کارشناس ریلی ادامه داد: این آمار را با آمار افزایش کامیون و اتوبوس مقایسه کنید، خواهید دید که سرمایهگذاری در کل ناوگان ریلی روبه کاهش است و متوسط عمر ناوگان ریلی نه تنها کاهش نداشته است بلکه افزایش هم یافته است.
ساطعی زیانده بودن این صنعت، پرداخت حق استفاده از شبکه ریلی چند برابر جاده، عدم امکان نرخگذاری در بلیت بر اساس عرضه و تقاضا در ناوگان مسافری، عدم دسترسی به نظام مترقی تعرفهگذاری، روند ناقص خصوصیسازی و عدم اختیار ایشان برای کنترل و هدایت واگن و لکوموتیو در شبکه ریلی، وجود قوانین قدیمی که اغلب متضمن توسعه ناوگان ریلی نیستند را از عوامل کندی سرعت رشد حملونقل ریلی بهویژه در حوزه تامین لکوموتیو با استفاده از توان داخلی عنوان کرد.
سلام.میشه بفرمایید متوسط تنا حمل شده توسط هر لکوموتیو در روز چقدر هست ؟
بار حمل شده توسط لکوموتیو بستگی به شیب و فراز خط دارد متوسط از 1500تن تا5800 تن
تنا ژ صحیح هست