◄ افتتاح راهآهن مراغه-ارومیه؛ فردا با حضور رئیسجمهور
پس از بحثهای بسیار درباره کم و کیف افتتاح راهآهن مراغه-ارومیه، ای خط ریلی فردا با حضور ریاست جمهوری کشورمان افتتاح خواهد شد.
فردا راهآهن مراغه-ارومیه با حضور رئیسجمهور افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، حضور رییسجمهور در استان آذربایجان غربی بهمنظور افتتاح پروژههای بزرگی همچون افتتاح خط آهن مراغه-ارومیه، بیمارستان 216 تخت خوابی امام خمینی خوی و چندین طرح درمانی بهداشتی و عمرانی دیگر از جمله پروژههای گازرسانی، آبخیزداری، فرودگاهی و نیروگاه سیکل ترکیبی صورت خواهد گرفت.
پیش از این درباره تاریخ افتتاح و چرایی ماهیت راهآهن مراغه-ارومیه گمانهزنی و بحث و نقدهای بسیاری در گرفته بود که فصل مشترک بسیاری از آنها، ضرورت افتتاح این پروژه در شرایط فعلی اقتصادی است.
آخرین این اظهارنظرها مربوط به معاون فنی و زیربنایی شرکت راهآهن است. مازیار یزدانی در اینباره گفت: حملونقل کالا در راهآهن مراغه-ارومیه با ساخت خطوط فرعی و اتصال آن به چشمههای بار توجیهپذیر خواهد بود که برای دستیابی به این مهم رایزنیهای لازم در دست اقدام قرار دارد.
یزدانی تصریح کرد: در ابتدا راهآهن مراغه-ارومیه با نگاه حملونقل مسافر ساختهشد اما طبق تعریف جدید راهآهن از ایستگاه، کارکرد این ایستگاه فقط برای جذب و تخلیه مسافر نخواهد بود بلکه علاوهبر ارائه خدمات متداول ایستگاهی بهعنوان یک مرکز تجاری-فرهنگی با هدف ارائه خدمات رفاهی جهت رفع نیازهای روزمره به مسافران و مراجعان نیز خدماتی را ارائه خواهد کرد.
این در حالی است که عباس خطیبی، سرپرست معاونت ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای کشور درباره افتتاح این پروژه گفت: ما در حال رایزنی برای اتصال پنج مرز مهم استان آذربایجان غربی- بهویژه مرزهای مهم تمرچین و سرو- به راهآهن ارومیه از طریق خطوط آنتی هستیم.
عباس خطیبی با تاکید بر افزایش سهم ترانزیت ریلی با افتتاح مسیرهای ریلی جدید گفت: اتصال مرکز استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی امکان اتصال ۵ مرز این استان را به فاصلهای کوتاه به راهآهن سراسری کشور را فراهم میآورد.
خطیبی تاکید کرد: البته عدم اتصال این مرزها به شبکه ریلی مانع از انتقال بار این مناطق به شبکه ریلی نمی شود و صاحبان بار میتوانند با طی یک مسافت کوتاه بار خود را به ریل منتقل کنند و از مزایا و فرصتهای اقتصادی جابهجایی بار از طریق راهآهن استفاده کنند.
عباس قربانعلی بیک، کارشناس حملونقل ریلی درباره افتتاح این پروژه به خبرنگار ما گفت: اتصال مراکز استان به شبکه ریلی سراسری خوب است اما در شرایط فعلی صنعت ریلی و همچنین اقتصاد کشور، ضرورت دارد که سرمایهگذاری در کریدورهای اصلی ریلی کشور که تکمیلکننده کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب هستند و با خود کسب درآمد و سود را به همراه دارند، صورت بگیرد.
ارزش پروژه مراغه-ارومیه هزار میلیارد تومان برآورد شده و کل مسیر مراغه تا ارومیه ۱۸۳ کیلومتر با حداقل و حداکثر سرعت بین 90 تا 160 کیلومتر بر ساعت است که با هزینه 400 میلیارد تومان فردا با حضور رییسجمهور افتتاح خواهد شد.
این خطآهن یکی از اولویتهای شرکت ساخت در بهرهبرداری از اتصال 5 مرکز استان به خطوط ریلی است که شامل اتصال استانهای کردستان، همدان، گیلان و آذربایجانهای شرقی و غربی به شبکه ریلی و اتصال خطآهن ایران-افغانستان از مسیر خواف و هرات است که طبق وعدهها همه این موارد تا پایان امسال اجرایی خواهند شد.
از جمع این 5 مسیر ریلی ۱۱۳میلیون تن خاکبرداری شده و ۳۷ کیلومتر تونل و ۱۷ کیلومتر پل بالای ۲۰ متر ارتفاع برای این پروژهها احداث شده است که قطارهای مسافری در همه این مسیرها میتوانند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای انتقال مسافر تردد کنند و تاکنون نیز هزار و100 میلیارد تومان از محل منابع داخلی شامل پرداخت نقدی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت برای این 5 خط ریلی هزینه شده است.