انتقال ایستگاه راهآهن همدان به داخل شهر کارشناسی شود
تامین رفاه مردم بسیار حایز اهمیت است و براین اساس امنیت و دسترسی لازم به امکانات از مهمترین نیازها برای جانمایی ایستگاه راه آهن به شمار می رود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: انتقال ایستگاه راه آهن مسافری همدان به داخل شهر نیاز به بررسی کارشناسان دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، در نشست بررسی وضعیت ایستگاه راه آهن همدان اظهار داشت: انتقال ایستگاه به داخل شهر همدان باید به گروهی از کارشناسان خبره واگذار شود تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.
وی بیان کرد:
ایزدی با اشاره به اینکه هم اینک تعیین و جانمایی ۱۷ ایستگاه در سطح کشور در حال بررسی است، گفت: آنچه به صلاح است، انتقال ایستگاه به داخل شهر بوده و در مسیری که بتواند خدمات لازم را برای مردم به لحاظ امنیت و رفاه مهیا سازد.
وی تاکید کرد: پیرامون ایستگاه راه آهن همدان انتظار داریم عقبگرد نداشته باشیم بلکه با کارشناسی مجدد، نسبت به آنچه که به نفع استان همدان است، اقدام شود.
انتقال ایستگاه راه آهن همدان یکی از چالشی ترین بحث های امروز بین مسئولان شرکت راه آهن کشور و مدیران اجرایی همدان بود.
به گزارش ایرنا، در این نشست مقرر شد با تشکیل جلسه تخصصی پیرامون جانمایی ایستگاه راه آهن طرح کارشناسی ارایه شود.
متاسفانه موضوع جابجایی ایستگاه همدان از کارشناسی خارج و تبدیل به یک موضوعشاید سیاسی شده.
اینکه ایستگاه از شهر فاصله دارد درست است
ایستگاه فعلی که از لحاظ وسعت جز بزرگترین ایستگاههای کشور است از حاشیه شهر همدان 8 کیلومتر فاصله دارد اما آنچه باعث شده این مسیر طولانی به نظر برسد مسیر بسیار بد دسترسی است که یک جاده روستایی با کبفیت بسیار پایین، وجود پیچ های تند، نبود روشنایی و علایم و تابلوهای نا کافی است که نتیجه آن سردرگمی مسافران و گاها نرسیدن به قطار است.
عده ای به دنبال انتقال ایستگاه به مجاورت فرودگاه هستند اما این جابجایی فقط 3 کیلومتر ایستگاه را به شهر نزدیکتر میکند و البته جاده فرودگاه که در مسیر تهران قرار دارد را با وجود ترافیک بسیار زیادش شلوغ تر می کند. خوشبختانه طرفداران این پیشنهاد امروز در اقلیت هستند.
اما پیشنهاد دوم که جدی ترین پیشنهاد است و نیز مقداری از نیز اجرا شده است سعی در انتقال ایستگاه راه آهن به پایانه مسافری اتوبوس را دارند توجیه ایشان هم نزدیک شدن راه آعهن به شهر و حمل و نقل ترکیبی است.
اما این پیشنهاد هم چند نکته دارد
اول هزینه این جابجایی چقدر است و تا چند سال باید منتظر تامین شدن آن باشیم؟
دوم مکان اجرای پروژه از همه طرف مسدود است و امکان گسترش ندارد و فقط حدود 6 هکتار زمین از پایانه در اختیار راه آهن قرار گرفته است.
سوم کارشناسان مبلغی بالغ بر 500 تا 700 میلیارد تومان برای اجرای آن پیش بینی کرده اند آیا واقعا توجیه دارد؟ آیا تحقق خواهد یافت؟ فقط برای حدود 12 کیلومتر نزدیک شدن
دو پیشنهاد برای این طرح دارم
اول ایستگاه جابجا نشود بلکه یک مسیر دسترسی خوب برای آن احداث کنید.
دوم اگر تمایل به جابجایی دارید و به دنبال حمل و نقل ترکیبی هستید مکانی در نظر بگیرید و ایستگاه و پایانه را با هم جابجا کنید
چند نکته درخصوص پیشنهاد دوم:
پایانه فعلی بارها مورد انتقاد شرکتهای حمل مسافر بوده و آنها هم از انتقال حمایت می کنند
می توان دو پایانه مینی بوس و محلی را نیز به این محل جدید ملحق کرد
هزینه انتقال و ساخت بسیار کمتر از مسیر زیر زمینی است
پیشنهاد میگردد زمینی که در مجاورت بلوار شهرک مدنی (بلوار امام خمینی) حد فاصل دانشگاه آزاد و دانشکده شهید مفتح است را برای آن اختصاص داد. این محل هم داخل شهر است هم به اندازه کافی امکان گسترش دارد هزینه جابجایی هم به حداق خواهد رسید هیچ تقاطعی هم با جاده و یا تاسیسات مهم شهری ندارد
البته سال گذشته از طریق تلگرام این پیشنهاد را به همراه نقشه برای آقای علی قارداشی ارسال کردم اما دریغ از جواب سلام
ای کاش این پروژه از مسیر غیر کارشناسی خارج شود.