بازدید سایت : ۶۱۱۷۶

◄ اقدامات حوزه حمل‌ونقل ریلی در مقابله با سیل اخیر

ماشین‌آلات و امکانات اسکان و خدمات رایگان به سیل‌زدگان به وسیله شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

اقدامات حوزه حمل‌ونقل ریلی در مقابله با سیل اخیر
تین نیوز |

شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی اقدامات قابل توجهی در قبال زیرراساخت ریلی، مسافران و مردم سیل‌زده مناطق مختلف انجام داده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی با توجه به اخطارهای هواشناسی قبل از سیل گسترده رخ داده در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی و غربی، طی بازه زمانی ۱۹ روزه (۲۶ اسفند ۹۷ تا ۱۷ فروردین ۹۸)، وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه غافلگیر نشده و آمادگی لازم را برای مقابله داشته‌اند.

در بازه زمانی مذکور که معادل ۲۵ درصد بارش سال آبی کشور در این مدت تامین شده، در مقایسه با مدت مشابه در آمار بلند مدت کشور (۷ درصد)، میزان قابل توجهی است. بیشترین میزان بارش‌ها در استان‌های آذربایجان غربی، قم، گلستان، همدان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، ایلام، لرستان، خوزستان، مرکزی و مازندران اتفاق افتاده است. از میان اطلاعات حدودا ۲۰۰ ایستگاه هواشناسی، بیشترین بارش مربوط به ایستگاه‌های کوهرنگ و چلگرد استان چهارمحال و بختیاری و پس از آن در ایستگاه‌های رامیان و کلاله استان گلستان گزارش شده است.

مطابق با آنچه که سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود، از تاریخ ۲۶ اسفند ۹۷ لغایت ۱۷ فروردین سال جاری سه سامانه جوی قوی وارد کشور شد که موجب سیلاب، آبگرفتگی و بارش برف در مناطق مرتفع شد. سامانه نخست از ۲۶ تا ۲۹ اسفند در مناطقی از نیمه غربی و شمال کشور فعال بود و عمده خسارات در استان‌های گلستان و مازندران به خصوص شهرستان آق‌قلا وارد شد.سامانه دوم از ۴ تا ۶ فروردین ۹۸ از سمت غرب وارد کشور شد و موجب سیلاب در مسیل‌ها به دلیل باش باران و همچنین اختلاف ترافیک در برخی جاده‌های کوهستانی به دلیل بارش برف شد.سامانه سوم از ۱۱ تا ۱۵ فروردین در مناطقی از نیمه غربی کشور فعال شد که بیشترین تاثیرات را در استان‌های خوزستان، لرستان و ایلام از خود بر جای گذاشت.

رخدادهای ناشی از سیل علاوه بر آثار مخرب بر جان و مال هموطنان، زیرساخت‌های کشور به ویژه شبکه‌های حمل و نقل را به شدت تحت تاثیر قرار داد؛ لذاضرورت دارد اقدامات پیشگیرانه قبل از وقوع هرگونه رخداد مجدد و مقابله در زمان آن صورت پذیرد تا شرایط حمل و نقل جهت امداد رسانی و کمک به آسیب دیدگان فراهم شود.

این گزارش به مجموعه اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین مقابله با رخداد ناشی از وقوع سیل در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ تا ۱۷ فروردین پرداخته است.

    اقدامات زیر جهت حفظ ایمنی سیر قطارهای مسافری، با توجه به شرایط بحرانی آب و هوایی انجام شد:

    اعزام درزین پیش‌رو و ماموران با تجربه به جهت کنترل سلامت مسیر در شرایط بحرانی

    استقرار نگهبان فصلی و ماموران در نقطا بحرانی برای نظارت بر سلامت شریاط حاکم در نقطا یادشده

    نظارت محسوس و نا محسوسبرای اجرای مقررات عمومی سیر و حرکت

    اعزام بازرسان ایمنی در قطارها و مناطق

    برقراری ارتباط روزانه و لحظه‌ای ویدئو کنفرانس بین ستاد مرکز و ستاد مناطق و پیگیری انجام اقدامات پیش‌بینی شدهو رفع مشکلات احتمالی

    نظارت بر شریاط آب و هوایی با اخذ اطلاعیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی و ارسال این اطلاعات به مناطق و پیگیری‌های اجرای تمهیدلات لازم مرتبط با آن‌ها

۲-بسیج امکانات و ماشین‌آلات و تلاش شبانه روزی نسبت به بازگشایی و آماده به کارنمودن مسیر شمال به خصوص بلاک‌های پل سفید-زیرآب و زیرآب-شیرگاه و مسیر جنوب بلاک بامدژ-آهودشت و ایستگاه بیشه

۳-سیر روان و ایمن قطارها در منطقه راه‌آهن جنوب شرق با توجه به رخ داد توفان شن در استان سیستان و بلوچستان

۴-سیر ایمن و روان قطارها در شبکه با وجود شرایط نا مساعد جوی و بروز مشکلات مختلف در مسیر‌های ریلی، با تلاش کارکنان راه‌آهن در راهبری قطارها، انجام بازرسی، استقرار نگهبان در نقاط بحرانی و تردد درزین پیشرو.

۵-انجام برنامه کلیه قطارهای پیش‌بینی شده در شبکه بالغ بر ۲۳۵ رام قطار روزانه با حد اقل تاخیر

۶-انتقال تعداد ۶۸ دستگاه خودروی آسیب دیده سیل و ۲۸۰ نفر مسافر به صورت رایگان از شیراز به تهران

۷-راه اندازی قطارهای فوق‌العاده در مسیر مشهد تهرانو بالعکس در پایات تعطیلات جهت سیل در بازگشت زائران

۸-اعلام شرایط ویژه و حضور کارکنان و مدیرانعملیاتی ستادو مناطق راه‌آهن در طول ایام نوروز و همچنین تشکیل کمیته مدیریت بحران راه‌آهن با مسئولیت مدیرعامل راه‌آهن برای مدیریت و مقابله با حوادث ناشی از سیب و نیز اعزام تیم های متعد فنی و تخصصی به محورهای مختلف به منظور بازدید‌های میدانی از مناطق درگیر بحران

۹-اعزام قطار تهران-گرگان با مدیریت بحران ناشی از آب گرفتگی و مسدود بودن انتهای مسیر ریلی گرگان و جابجایی همه روزه مسافران این قطار با اتوبوس از ایستگاه بندر ترکمن به ایستگاه گرگان و بالعکسبه صورت رایگاه با هدف خدمت رسانی با توجه به شرایط موجود منطقه

۱۰-اجاره تعداد ۲۸۴ اتوبوس برای جابجایی ترکیبی ۹۷۰۶ مسافر از ایستگاه‌های بین راهی به ایستگاه مقاصد مسافران ذر ۴ نقطه طی ۱۹ روز

۱۱-در اختیار قرار دادن تجهیزات و ماشین ‌الات سنگین از جمله بیل مکانیکی در طول مسیر‌های ریلی در گیر سیل و روستای اطراف این شهرها برای کمک به بازگشایی مسیر و رفع مشکلات مردم در خصوص سیل و بازگشایی راه‌های روستایی

۱۲-استرداد ۱۰۰ درصد بهای بلیت ۵۰۰ نفر ازمسافران قطارهای مسافری لغو شده به مبلغ ۴۱۰ میلیون تومان و نیز جبران خسارت‌های موردی مسافران در پی حذف قطار و پیش‌بینی قطار فوق‌العاده

۱۳-اسکان موقت بیش از ۲۹۰ نفر از مسافران عزیز قطارهای کنسل شده در مکان‌های بسیار مناسب به دلیل بروز سیل و پذیرایی از آن‌ها تا رفع مسدودی و به وجود‌آمدن امکان به وجود آمدن اعزام قطار

۱۴-اقدامات انجام شده برای سیل زدگان ایستگاه‌های طول خط محور جنوب:

    اسکان افراد و سیل زدگان در مدارس ایستگاه‌های راه‌آهن (کاروان‌های عازم کربلا)

    اسکان تعدادی از اهالی ایستگا‌های تنگ پنج و ایستگاه‌های جنوبی در مساجد راه‌آهن

    ارسال یک واگن سیلندر گاز به طول خط برای استفاده مردم عزیز

    ارسال موادغذایی (کنسرو، نان، اب معدنی و ...) به ورستای تنگ هفت

    ارسال مخازن آب آشامیدنی به تله زنگ و تنگه هفت

    راه اندازی درزین برای جابجایی اهالی ایستگاه‌های طول خط به دلیل مسدود بودن محورهای جاده‌ای

    ارسال کمک‌های مردمی به روستای تنگ هفت

    اعزام نیروهای امدادی متخصص برای بازگشایی محور لرستان

    اعزام اورژانس، جز ثقیل،‌لودر، زیرکوب از مناطق و شهرهای همجوار جهت بازگشایی خط در مناطق در گیر سیلاب

    استفاده از کلیه امکانات راه‌‌آهن شامل فضای ایستگاه‌ها، مساجد نمازخانه‌های ایستگاهی بامدژ و خاور برای استقرار سیل زدگان

    ارسال مواد شوینده، تنظیفات و ... برای سیل زدگان در ایستگاه های بامدژ و خاور

    استقرار آب گرمکن بای ایجاد شرایط استحمام در ایستگاه های بامدژ

    اعزام ۵۰ دستگاه واگن مسقف به ایستگاه بامدژ و خاور برای استقرار سیل زدگان

    اعزام دیزل ژنراتور برای تامی برق ایستگاه بامدژ

    ارسال صبحانه، ناهار و شام به ایستگاه بامدژ برای سیل زدگان با درزین

    جابجایی مسدومین و افراد مریض و وسایل ‌آن‌ها با درزین

    انتقال رایگان مسدومین و افراد مریض به همراه وسایل آن‌ها با درزین

    انتقال رایگان هلال احمر و سایر ارگان‌ها از اهواز به بامدژ

    انتقال مسافرین و خودروهای در راه مانده گردشگران نوروزی در منطقه جنوب لرستان (چمسنگر)

    اعزام ۵ قطار فوق‌العاده از مبدا راه‌آهن اندیمشک به تهران و مشهد در روزهای پایانی سفرهای نوروزیو استرداد ۵۰ درصد مبلغ بلیت به مسافران که از مبدا ایستگاه راه‌آهن اهواز بلیت خریداری کرده بودند.

    تشکیل قطار امداد برای انتقال آذوقه و امکانات به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.