پروژه راهآهن بیرجند یک گام دیگر پیش رفت
هیات دولت با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای پروژه اتصال بیرجند به راهآهن بافق - مشهد، این پروژه را که سالها مردم خراسان جنوبی در انتظار عملیاتی شدن آن هستند، یک گام دیگر پیش برد.
هیات دولت با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت در اجرای پروژه اتصال بیرجند به راهآهن بافق-مشهد، این پروژه را که سالها مردم خراسان جنوبی در انتظار عملیاتی شدن آن هستند، یک گام دیگر پیش برد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، هیات وزیران در جلسه به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری، بهمنظور تامین هزینههای اجرایی پروژه اتصال بیرجند به راهآهن بافق-مشهد به طول حدود ۲۷۱ کیلومتر، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور را بهعنوان نماینده این وزارت برای انعقاد قرارداد با شرکت احداث راهآهن بیرجند - یونسی (به سهامداری شرکتهای تیراژ، آرادان، اسدیام، توچال و توسار) تعیین کرد.
بهرهمندی خراسان جنوبی از زیرساخت حمل و نقل ریلی جزو اولین مطالبات به حق مردم در ابتداییترین روزهای شکلگیری استان و حتی قبل از تاسیس خراسان جنوبی بوده که مدنظر مسئولان نیز همواره قرار داشته است.
دوره تازهای از پیگیری مدیریت عالی استان برای اتصال بیرجند به ریل سراسری در یک سال گذشته انجام و سرانجام خبر مسرت بخش انتشار آگهی منقاصه راهآهن ۳۰ تیرماه امسال در رسانهها منتشر شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی آن زمان اعلام کرد: فاز نخست راهآهن خراسان جنوبی (زاهدان-زابل-بیرجند-گناباد) و اتصال آن به راهآهن بافق-مشهد به طول ۳۲ کیلومتر با پیگیری استاندار به مناقصه گذاشته شد.
به گفته سیدکمالالدین میرجعفریان پیگیریهای استاندار در سفرها و دیدارهای مختلف با مقامات کشوری بهویژه سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه (اسفند پارسال) و وزیر راه و شهرسازی (اردیبهشت امسال) به استان منجر به این شد تا فاز نخست پروژه وارد مناقصه شود.
وی افزود: برای زیرسازی فاز نخست پروژه راهآهن بیرجند-گناباد، ۹۱ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برآورد شده است.
معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد که این پروژه در بازه زمانی ۱۵ تا ۴۵ روز تعیین تکلیف شود و سرمایهگذاران توانمند در مناقصه شرکت کنند.
وزیر راه و شهرسازی هم که ۳۰ اردیبهشت امسال وارد خراسان جنوبی شد در بدو ورود با سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص کلنگزنی راهآهن بیرجند مرکز این استان مواجه شد.
محمد اسلامی در این سفر گفت: یکی از پروژههای مهم اتصال خط راهآهن چابهار-زاهدان-زابل به بیرجند و اتصال به راهآهن سراسری است که جزو اولویتهای نخست به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی وعده داد که تا دو یا سه ماه آینده عملیات پروژه اتصال بیرجند به راهآهن سراسری شروع خواهد شد.
به اعتقاد او زمانی باید کلنگ چنین پروژه مهمی زده شود که ماشینآلات پیمانکار در محل آماده به کار باشند برای همین مردم خراسان جنوبی بار دیگر امیدوار شدند تا در این فرصت سه ماه که وزیر اعلام کرده پیمانکار مربوطه مشخص و اعتبار لازم نیز تامین شود.
ظرفیتهای اقتصادی خراسان جنوبی به ویژه مرز مشترک و طولانی با افغانستان و در حوزه بازارچههای مرزی یکی از مهمترین راههای رسیدن به بازار کشورهای همسایه بوده از طرفی رونق اقتصادی در این استان به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، جادهای و هوایی نیازمند است.
در صورت توجه به زیرساختهای حمل و نقل و رفع موانع در این زمینه علاوه بر رشد و رونق اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری داخلی، زمینههای ورود سرمایهگذاران خارجی نیز به استان فراهم میشود.
خراسان جنوبی در منطقهای قرار دارد که از گذشتههای دور بخشی از جادهابریشم بود و نقش مهمی در توسعه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور داشته است بهطوریکه دو کریدور اصلی کشور از این استان عبور میکند.
امید میرود با عملیاتی شدن این پروژه، آرزوی دیرینه مردم خراسان جنوبی بعد از حدود دو دهه انتظار به تحقق نزدیک شود.
استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند یازده شهرستان دارد و فقط شهرستان طبس در این استان به دلیل داشتن ناحیه بزرگ و غنی ذغال سنگ و استقرار اداره کل راهآهن شرق به خط ریل سراسری متصل است.