تکمیل کریدور ترانزیتی غرب کشور در دولت دوازدهم
در راستای سیاستهای دولت برای حمایت از صنعت ریلی کشور فردا (دوشنبه) راهآهن میانه- بستانآباد با مزیت بینالمللی اتصال به ترکیه و فراهمکردن شرایط ترانزیت و صادارات کالا با حضور رییسجمهوری افتتاح میشود.
فردا (دوشنبه) راهآهن میانه- بستانآباد با مزیت بینالمللی اتصال به ترکیه و فراهمکردن شرایط ترانزیت و صادارات کالا با حضور رییسجمهوری افتتاح میشود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، توسعه خطوط ریلی در دولتهای یازدهم و دوازدهم یکی از اولویتهای کشور به شمار می رود و براساس این هدف تلاش شد که تمام مراکز استان به راهآهن سراسری متصل شوند چرا که مسیر ریلی ارزانترین و ایمنترین نوع حملو نقل است و در سال های اخیر، پنج مرکز استان به شبکه ریل سراسری متصل شدهاند.
همزمان با توسعه خطوط ریلی، تلاش دولت کاهش اتکا در زمینه ریل و واگنسازی به خارج از کشور بود تا جایی که رییسجمهوری در سفر اخیر خود به استان کرمان اعلامکرد که «امروز در زمینه ریلی به صنعت داخلی اتکا میکنیم، و در طی چند سال موفق شدیم استانهای مختلف کشور را به خط آهن متصل کنیم»
رییسجمهوری در آن سفر با بیان اینکه استانهای همدان، کرمانشاه، آذربایجانغربی و گیلان به خط ریل متصل شدهاند وعده داد که به زودی شهرهای میانه و بستانآباد نیز به خط ریلی متصل میشوند و در سال آینده یزد به اقلید در شیراز وصل میشود.
بر این اساس، قرار است فردا و با حضور «حسن روحانی» خط ریلی میانه به بستان آباد به بهره برداری برسد.
طرح احداث راهآهن دوخطه میانه- بستانآباد- تبریز به طول ۲۰۳ کیلومتر نیز با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور انجام شد.
مسیر میانه – بستانآباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از طرح فوق است که در ۶ قطعه و بخشی از قطعه هفتم، از ایستگاه موجود راهآهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهرهای ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستانآباد متصل میشود.
این پروژه در شرایط اقلیمی ۲۰درصد دشت، ۱۰درصد تپه ماهور و ۵۰درصد کوهستانی واقع شده است و این راهآهن در آینده نزدیک از ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه راهآهن تبریز امتداد خواهد یافت.
از اهداف مهم این طرح کاهش ۱۱۴ کیلومتر طول مسیر اتصال مرکز شمالغرب کشور به شبکه ریلی سراسری، کاهش حدود ۶ ساعتی زمان سفر با قطار، افزایش سهم بخش ریلی در ترانزیت کالا و مسافر و همچنین افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر است.
دولت در طراحی این مسیر ریلی هدف پوشش ریلی مناطق کمتر توسعهیافته همچون شهر بستان آباد به راهآهن سراسری و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه را در دستور کار داشت.
راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز مسیر راهبردی ارتباطی با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است. این پروژه ریلی اتصال به ترکیه و شرایط ترانزیت و صادارات کالا را فراهم میکند و استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل نیز از خدمات ریلی بهرهمند میشوند.
مسیر ریلی میانه - بستان آباد سه ایستگاه مسافری دارد که فردا ایستگاه راهآهن بستانآباد نیز به بهره برداری میرسد.