روسیه از پروژه برقیسازی راهآهن گرمسار-اینچهبرون کنار کشید؟
خبرگزاری اینترفکس روسیه مدعی شده که شرکت دولتی راهآهن روسیه از پروژه عظیم برقیسازی راه آهن گرمسار-اینچه برون با سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورو کنار کشیده است.
خبرگزاری اینترفکس روسیه مدعی شده که شرکت دولتی راهآهن روسیه از پروژه عظیم برقیسازی راه آهن گرمسار-اینچه برون با سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورو کنار کشیده است.
به گزارش تین نیوز، گفته می شود که این شرکت از بیم تحریمهای آمریکا پروژه را رها کرده است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق ایران، تیرماه ۹۷ در مراسمی با حضور اولِگ بلوزروف، مدیرعامل شرکت راهآهن دولتی روسیه، از آغاز پروژه برقیسازی راه آهن گرمساراینچه برون با سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی خبر داده بود.
قرار بود شرکت راه آهن دولتی روسیه راهآهن گرمسار-اینچه برون برقی کند و ۸۵ درصد هزینه این پروژه توسط دولت روسیه فاینانس شود.قرارداد این پروژه نیز آذرماه سال ۹۴ امضا شده بود، اما گزارش ها حاکی از آن است که تاکنون طرف روسی هیچ اقدامی انجام نداده است.
به گزارش اینترفکس،شرکت روسی قرار بود ظرفیت بارگیری این خط آهن را به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش دهد و سرعت حرکت قطارها را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برساند.
ایران به غیر از این پروژه، در نظر داشت با شرکت راهآهن روسیه پروژه برقیسازی قطار تهران-مشهد و دو خطه کردن راهآهن بافق-سرخس را اجرا کند که هیچ کدام به نتیجهای نرسید.
نکته مهم در این مورد این است که این بار قرار نبوده بخش خصوصی روسیه در ایران اقدامی انجام دهد بلکه این پروژه مستقیم از سوی دولت روسیه مورد حمایت بوده و امضا شده است.
به گزارش تین نیوز، در زمان امضای این موافقتنامه، طرح برقی سازی و ارتقای راه آهن گرمسار -اینچه برون EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) به طول ۴۹۵ کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرحهای با اهمیت در توسعه روابط ایران و روسیه عنوان شده بود.
تین نیوز تا زمان اعلام واکنش مسئولان مربوطه قادر به تایید یا تکذیب این خبر نیست.
روس ها از همان ابتدا هم معلوم بود كه در مقابل آمريكا كوتاه ميان.
کاین هنوز از نتایج سحرست
باش تا صبح دولتت بدمد
روسیه کنار کشید چون این پروژه ها برایشان صرفه اقتصادی نداشت ، همین.
سلام. گمان نکنم.این خط اگه برای ما برق نمیداشت برای روسها " نون " میداشت. اونها می اومدن و برقی میکردن و پولشون رو با گارانتی دولت ایران تا قرون آخر پس میگرفتن . اونوقت ما میموندیم با یه خط برقی بی مصرف که باری ازش عبور نمیکنه. همون بهتر که تعطیل شد.
من هم با نظر محسن موافقم.عدو سبب خیر شد.