◄ ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم مقررات ریلی
اقتصاد کشور برای رشد نیازمند حضور بیش از پیش بخش خصوصی است و ایجاد نهاد رگولاتوری به تسهیل، تضمین و گارانتی رشد اقتصاد بهواسطه حضور بیشتر بخش خصوصی میانجامد.
اقتصاد کشور برای رشد نیازمند حضور بیش از پیش بخش خصوصی است و ایجاد نهاد رگولاتوری به تسهیل، تضمین و گارانتی رشد اقتصاد بهواسطه حضور بیشتر بخش خصوصی میانجامد.
به گزارش تین نیوز، ضرورت وجود این نهاد رگولاتوری نه تنها در تعریف و ایجاد تعرفههای قانونی جدید حمل بار و کالا (تعرفههای حملی مطابق با امروز بازار حمل و نقل کالا در کشور، به روز و ارتقا یافته و همهجانبه) تاثیرگذار است، بلکه در تطبیق آن با آخرین قوانین جهانی و بینالمللی نیز موثر است و به این ترتیب به رشد حمل ونقل ریلی کمک خواهد کرد.
در همین زمینه دیروز (یکشنبه 99/9/2) جلسه ای با حضور دبیر انجمن، مشاور و کارشناسان انجمن با موضوع تهیه اساسنامه رگولاتوری بخش حمل و نقل برگزار شد.
در این جلسه مشاور در خصوص فلسفه رگولاتوری بخش حمل و نقل در کشورهای مختلف، ساختارها، حوزه اختیارات، اعضای انتصابی و نحوه عملکرد این نهاد مطالبی را تشریح کرد.
اهم نکات ارائه شده در جلسه:
1) در بسیاری از کشورها در آغاز وظایف رگولاتور و نهاد آن به وجود آمده است سپس خصوصی سازی انجام شده است.
2) در بسیاری از کشورهای دنیا در ابتدای امر نهاد تنظیم مقررات در بخش ریلی به وجود آمده و پس از آن سایر مدهای حمل و نقل به آن اضافه شده است.
3) رییس رگولاتوری بخش حمل و نقل به سختی تغییر خواهد کرد تا فرد مجبور به محافظه کاری نباشد.
4) در بسیاری کشورهای دنیا صرفا رگولاتور ریلی وجود دارد.
5) بنا به درخواست هر کشور رگولاتور مرتبط با بخش حمل و نقل به یک تا سه بخش تقسیم بندی شده است که حوزه های رقابت، اقتصادی و ایمنی می باشد.
6) در تعدادی از کشورها رییس و اعضا این شورا توسط هیأت وزیران و در تعدادی دیگر از کشورها توسط پارلمان آن کشور انتخاب می گردد.
در همین راستا دبیر انجمن نظرات خود و ابهامات موجود در این اساسنامه را برای بررسی بیشتر به مشاور اعلام نمود تا پس از بررسی مجدد اساسنامه فوق جهت طرح در مراجع ذیربط تهیه گردد.
گفتنی است که روزآوری قوانین و وجود نهاد رگولاتور در حملو نقل ریلی، نیاز امروز و فردای حمل بار و کالا است و موجب ارتقای بهرهوری شبکه و افزایش ظرفیت حملونقل کالا در خطوط ریلی، می شود.