◄ آغاز مطالعات احداث بارانداز ریلی در اردبیل
طرح ایجاد بارانداز ریلی در مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در پارس آباد مغان که به تصویب مقامهای دو کشور رسیده است چشمانداز توسعه تجارت بینالمللی و در نتیجه کمک به رشد اقتصادی این استان را فراهم می سازد و ضروری است دولتمردان در عملیاتی کردن و تسریع امور در این زمینه بکوشند.
سال گذشته تفاهمنامه راهاندازی خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان بین مقامهای دو کشور امضا و مقرر شد بر اساس موافقت راهآهن جمهوری اسلامی مرکز لجستیک بار و بارانداز ریلی در پارسآباد احداث شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بعد از کسب موافقت مقامهای جمهوری آذربایجان در راستای ایجاد بارانداز ریلی و مرکز لجستیک بار در پارسآباد ، تفاهمنامه ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی بین استانداری و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران امضا شد.
با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوریهای قفقاز ، کشورهای آسیای میانه و روسیه توسعه چشمگیری داشته و علاوه بر ورنق تجارت خارجی، زمینه ایجاد صنایع و واحدهای تبدیلی، بستهبندی و جهش تولید در استان فراهم خواهد شد.
استان اردبیل با داشتن ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری آذربایجان از ظرفیت غنی برای همکاریهای اقتصادی با این کشور و نیز کشورهای حوزه قفقاز ، روسیه و آسیای مرکزی برخوردار بوده و برخی طرحهای اقتصادی مشترک با کشور همسایه دورنمای مطلوبی در این همکاریها و در نتیجه توسعه اقتصادی استان فراهم کرده است.
راهاندازی خط ریلی، بارانداز و نیز شهرک صنعتی مشترک بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان از جمله طرحهای اقتصادی مهمی است که توافقنامه آن بین مقامهای بلندپایه کشورمان با مقامهای جمهوری آذربایجان منعقد شده و اقدامات اولیه برخی از آنها نیز آغاز شده است.
بهرام حیدری کارشناس اقتصاد در این باره به ایرنا گفت:گشایش خط ریلی ایران به کشورهای همسایه از اردبیل با هدف توسعه مراودات اقتصادی و تجاری بسیار ضروری است و باید برای تحقق آن بیشتر از این تلاش شود.
وی افزود: بازگشایی خط ریلی ایران به کشورهای همسایه ،استان اردبیل را از بن بست ارتباطی خارج کرده و زمینه حضور تجار و بازرگانان بویژه صدور محصولات تولیدی و صادراتی این استان را به سهولت فراهم میکند.
حیدری ادامه د اد: با توجه به مسئولیت جدید استان برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان، گشایش این مسیر ریلی بسیار اهمیت دارد و تحقق این امر از نظر ارتباطات تجاری و دسترسی به بازار منطقه اوراسیا و همچنین صرفهجویی در هزینههای حملونقل کالا به کشورمان تأثیر بسزایی خواهد داشت.
وی اضافه کرد:منطقه مغان بویژه بیله سوار و پارس آباد مغان یک منطقه کشاورزی است که تولیدات آن در بازار های جهانی قابل عرضه و رقابت بوده که متاسفانه سالیان سال از آن غفلت شده و با راه اندازی خط ریلی می توان تولیدات این مناطق را روانه بازار های اوراسیا کرد.
حیدری گفت: راه اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی، ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، طرح پایاب خداآفرین و اکتشاف نفت مغان؛ ضرورت راه اندازی خط ریلی بین ایران و آذربایجان در مرز پارس آباد مغان را دو چندان کرده و باید مسئولان دستگاههای مربوطه این طرح را تسریع دهند.
آیت الله سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل نیز با اشاره به تصویب ایجاد بارانداز و اتصال ریلی ایران و جمهوری آذربایجان در پارسآباد مغان گفت: این مهم موجب تحول و رونق اقتصادی، منطقه میشود.
وی اظهارکرد: خارج شدن استان از بنبست ریلی، اتصال به خط آهن آذربایجان و ورود به بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز و روسیه، ایجاد زمینه سرمایهگذاری بسیار بالا در مغان و اردبیل با توجه به وجود وسیله ارزان جهت صادرات کالا، تسهیل در صادرات محصولات بزرگترین گلخانه کشور و تولیدات دیگر مناطق استان از جمله فواید ایجاد این بارانداز است.
به گفته وی ، اجرای این طرح همچنین به توجیهدار شدن ایجاد مناطقه آزاد تجاری، صنعتی آزاد، توجیهدار شدن طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد و فراهم شدن زمینه اشتغال بسیار خوب در منطقه شمال استان میانجامد.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: مسئولان استانی مصمم هستند مراحل تملک زمین و طراحی بارانداز را به اتمام رسانده و احداث آن را بزودی به انجام برسانند.
عاملی اظهار کرد: جای خوشحالی است که بعد از مذاکره فراوان بین استاندار اردبیل از طرف جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان، توافقنامه راهاندازی مرکز لجستیک خط آهن پارس آباد مغان در استان اردبیل امضاء شد.
احداث بارانداز ریلی با عنوان بندر خشک در سال ۹۲ از سوی مسئولان اجرایی استان اردبیل مطرح شد ابتدا اجرای این طرح در منطقه دیگری مکان یابی شده بود که بعد از بررسی ها و تصمیم گیری های لازم پارس آباد مغان بهترین مکان برای راه اندازی بارانداز ریلی انتخاب شد .
اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در این باره گفت: بارانداز ریلی که در پارسآباد مغان اجرایی و راهاندازی خواهد شد، در مرحله مطالعه و تهیه نقشه نهایی است.
وی ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارسآباد را یادآور شد و گفت: در کنار اتصال این خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل امیدواریم با تکمیل مطالعات از سال آینده راه آهن اردبیل به سمت پارسآباد و احداث و راهاندازی بارانداز ریلی در این مسیر به توانمندی اقتصادی و همچنین تقویت صادرات و واردات از آسیای میانه و حوزه قفقاز کمک کند.
استاندار اردبیل گفت: طرح راهاندازی بارانداز ریلی شهرستان پارسآباد مغان در منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان برای اجرا آماده شده است.
وی افزود: با توجه به انعقاد تفاهمنامه راهاندازی خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان و بر اساس موافقت راهآهن جمهوری اسلامی مرکز لجستیک بار و بارانداز ریلی در پارسآباد احداث میشود.
استاندار اردبیل اضافهکرد: بعد از کسب موافقت مقامهای آذربایجان در راستای ایجاد بارانداز ریلی و مرکز لجستیک بار در پارسآباد ، تفاهمنامه ساخت پایانه تخلیه و بارگیری ریلی بین استانداری و شرکت راهآهن امضا شده است.
وی گفت: با احداث این خط ریلی روابط تجاری و صادراتی استان اردبیل با جمهوریهای قفقاز ، کشورهای آسیای میانه و روسیه گسترش خواهد یافت.
صدیف بدری نماینده اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم دراین باره به ایرنا گفت:ایجاد خط ریلی بین ایران و جمهوری آذربایجان در کنار تکمیل پروژه راهآهن اردبیل-میانه و طرح اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان از طریق پارس آباد مغان قطعی است و برای اجرایی شدن آن تلاش میشود.
وی افزود: برای توجیه دار شدن بارانداز ریلی مطالعات فاز اول امتداد طرح راهآهن اردبیل به پارسآباد مغان انجام و اجرای آن در سال ۱۴۰۰ پیشبینی شده است، ضمن اینکه اتصال آن به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان نیز در برنامه کاری قرار دارد.
بیشتر بخوانید:
بارانداز ریلی اردبیل و جمهوری آذربایجان به مرحله عملیاتی نزدیک شد
بدری اظهارکرد: اجرای طرح راهآهن اردبیل به مغان از جمله موضوعات در حال پیگیری نمایندگان و مسئولان استان است و با ادامه احداث آن تا گمرک مرزی در شهرستان بیلهسوار و پارسآباد مغان در واقع کل استان به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.
نماینده اردبیل،نیر،نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت:با اتصال راه آهن اردبیل به مغان و رسیدن به مرز ایران و جمهوری آذربایجان در واقع شاهد تکمیل کریدور ریلی شمال - جنوب کشور در استان اردبیل خواهیم بود.
عباس جهانگیرزاده نماینده پارس آباد و بیله سوار مغان هم در این باره گفت: در دشت مغان به دنبال ایجاد بارانداز ریلی بین۲ کشور آذربایجان و ایران هستیم که توافقات لازم در این زمینه نیز صورت گرفته است.
وی افزود: ظرفیتهای بسیار بالایی در حوزه کشاورزی مغان وجود دارد که میتوان با استفاده از آن بخشی از بازار کشور روسیه و اوراسیا را تامین کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای صادرکنندگان و مسئولین اجرایی نحوه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه و آذربایجان است، افزود: تلاش می شود با ایجاد بارانداز ریلی حجم صادرات محصولات کشاورزی به کشور آذربایجان و روسیه افزایش یابد.
جهانگیرزاده با تاکید بر اینکه در روابط با کشورهای اوراسیا خصوصا روسیه به دنبال صادرات محصولات کشاورزی و کالاهای تولیدی خود هستیم، بیان کرد: در مقابل صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی امکان واردات بخشی از نیازهای کشور وجود دارد.
حسین پیر موذن رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل نیز با تاکید بر اینکه توسعه خطوط ریلی یکی از راههای افزایش صادرات و رشد اقتصادی منطقه است گفت: از اینرو مسئولان استانی باید اجرای پروژه اتصال استان اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان را پیگیری کرده و موجبات توسعه استان اردبیل را بیش از پیش فراهم کنند.
وی افزود: احداث بارانداز ریلی مورد درخواست تجار و بازرگانان بود که تحقق آن این استان را از بنبست خارج میکند.
پیر موذن اضافه کرد: ارزش افزوده، سرمایهگذاری، صادرات و بخش اشتغال چهار شاخصه مهمی هستند که باید برای تحقق شعار تولید در ابتدای کار هدفگذاری اساسی شوند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل اظهار کرد: احداث پروژه اتصال استان اردبیل به خط ریلی جمهوری آذربایجان موجبات توسعه اقتصادی استان را بیش از پیش فراهم میکند.
پیرموذن افزود: یکی از راههای توسعه صادرات و رشد اقتصادی استان توجه ویژه به تولیدات صادراتمحور بوده و باید اقدامات اساسی در این حوزه با ایجاد صنایع تبدیلی مجهز به فناوریهای نوین صورت بگیرد تا توان رقابت در بازار جهانی ارتقا یابد.
وی افزود: در پروژه اتصال ریلی استان اردبیل به جمهوری آذربایجان که از چند سال گذشته مطرح شده فقط موافقت طرف ایرانی نیاز بود که مورد تایید قرار گرفت.
ارژنگ عزیزی معاون اقتصادی استاندار اردبیل هم در این باره گفت: این طرح مورد پیگیری مسوولان استانی است و نگران تاخیر در اجرای آن نباید شد.
وی افزود: مهمترین اهداف راهاندازی این طرح افزایش خدمات بندری در منطقه داخلی کشور، کاهش تقاضای نیاز به استفاده از اراضی حاشیه ساحل ،افزایش کارایی حمل و نقل، بهبود وضعیت زیرساختهای مرتبط با حمل و نقل، بهبود وضعیت مالی و اقتصادی و افزایش سرمایهگذاری مستقیم کشورهای خارجی است که این هدف با راهاندازی خط ریلی در پارسآباد قابل تحقق است.
عزیزی افزود: خط ریلی هم میتواند به صورت منفرد و هم داخل منطقه آزاد باشد که یکی از ویژگیهای آن کاهش تراکم و بار ترافیکی حمل و نقل ، اشتغالزایی و جابجایی کالا است.
استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
اردبیل در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.
استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان است.