◄ پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی زیرسازی راه آهن میانه- اردبیل
راه آهن میانه- اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر کوهستانی یکی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور است که پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۹۰ درصد است

معاون وزیر راه وشهرسازی در بازدید از پروژههای زیرساختی استان استان اردبیل گفت: راه آهن میانه- اردبیل به دلیل واقع شدن در مسیر کوهستانی یکی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور است که پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن ۹۰ درصد است.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، معاون وزیر راه و شهرسازی از بازدید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی از راه آهن میانه- اردبیل و محور اردبیل- سرچم در سفر به استان اردبیل خبر داد.
خیراله خادمی راه آهن میانه- اردبیل را به دلیل واقع شدن در مسیر کوهستانی یکی از سختترین و در عین حال فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است و با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی در حال احداث است.
وی پیشرفت فیزیکی کل این پروژه را حدود ۷۷ درصد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این محور ریلی در بخش زیرسازی ۹۰ درصد و در بخش روسازی ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و گفت: در طول مسیر راه آهن میانه- اردبیل ۶۲ دستگاه تونل به طول ۳۲ کیلومتر، ۲۹ دستگاه پل خاص به طول حدود ۵ کیلومتر و ۱۴۳ دستگاه گالری به طول بیش از ۷ کیلومتر احداث می شود و بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آن صورت گرفته است.
خادمی پیشرفت فیزیکی ایستگاه اردبیل را ۶۴ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساختمان اصلی ایستگاه ۹۸ درصد و ساختمانهای فاز اول بهرهبرداری ۸۲ درصد است.
وی اعتبار هزینه شده در این پروژه را حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: ارزش روز این پروژه بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و به منظور اتمام عملیات اجرایی آن بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار مورد نیاز عملیات اجرایی این پروژه در سال آینده تکمیل و پروژه آماده بهرهبرداری میشود.
وی در ادامه این سفر از بازدید محور اردبیل- سرچم خبر داد و گفت: این محور نزدیک ترین مسیر ارتباطی استان اردبیل به شبکه آزادراهی کشور و اصلیترین کریدور ارتباطی استان به مرکز کشور محسوب میشود و به همین خاطر از ترافیک قابل توجهی برخوردار است.
خادمی اضافه کرد: این محور ۱۷۸ کیلومتر است که ۱۹ کیلومتر آن زیر عبور قرار دارد، ۱۱۶ کیلومتر در دست اجرا و ۴۳ کیلومتر در دست مطالعه است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار هزینه شده در این پروژه را بیش از ۱۹۸ میلیارد تومان اعلام کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی این محور را موجب توسعه استان در تمام ابعاد صنعتی، گردشگردی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال در منطقه حین ساخت و بهرهبرداری، افزایش ایمنی و فواید زیست محیطی ناشی از کاهش مصرف سوخت و... از دیگر مزایای بهرهبرداری از این پروژه است.
به گزارش شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی یادآور شد: محور اردبیل- سرچم دارای ۱۳ دستگاه تونل به طول ۶ کیلومتر، ۲۴ دستگاه پل و ۱۱ دستگاه زیرگذر است.