واگذاری حوزه حمل ونقل ریلی بار به بخش خصوصی
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست اصلی ما واگذاری حوزه ناوگان حمل ونقل ریلی بار به بخش خصوصی و شرکت های صاحب بار است و در این راستا از مکانیزم های تشویقی استفاده می کنیم.
وزیر راه و شهرسازی گفت: سیاست اصلی ما واگذاری حوزه ناوگان حمل ونقل ریلی بار به بخش خصوصی و شرکت های صاحب بار است و در این راستا از مکانیزم های تشویقی استفاده می کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم ورود ۶۸۵ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی که امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: راهی جز ورود نهادهای عمومی و خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت و احداث خطوط ریلی و همچنین تامین ناوگان شامل کشنده ها و واگن نداریم و این سیاست در دولت سیزدهم نیز تاکید شده و یک اجبار است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سودده بودن صنایع برای بخش خصوصی و رفع موانع برای سرمایه گذاری وظیفه دولت است که نسبت به آن اهتمام داریم.
بذرپاش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حوزه ریلی امروز نزدیک به ۷۰۰ واگن و کشنده به بهره برداری رسید که بخش اعظم آن توسط بخش خصوصی انجام شده بود.
وی یادآور شد: این یک برنامه ممتد در دستور کار شرکت راه آهن است تا در حوزه ناوگان با کمک بخش خصوصی و عمومی، عملیات بازسازی و ساخت را توسعه دهند که بتوانیم نیازها در بخش بار و مسافر را پوشش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ماده ۱۲ و مکانیزم های تشویقی برای سرمایه گذاری در این بخش پیش از این مغفول واقع شده بود یا امکان اجرایی شدن نداشت اما امروز برای اولین بار عملیات پرداخت آن انجام شد.
بذرپاش تاکید کرد: سیاست ما در فاز اول واگذاری حوزه بار به بحش خصوصی به ویژه شرکت های صاحب بار است و توافقات خوبی در این حوزه در حال انجام است تا هر شرکتی که توان دارد وارد میدان شود. این سیاست از سوی رئیس جمهوری نیز ابلاغ شده است.
وی افزود: در حوزه مسافری نیز در حال حاضر شرکت های خصوصی در حال جابه جایی مسافران هستند اما تاکید ما بر این است که حوزه کشنده ها را نیز عهده دار شوند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: هدفگذاری ما برای آینده آن است که کل عملیات ناوگان و سیر در اختیار بخش های مختلف خصوصی قرار گیرد.
بذرپاش در ادامه به سفارش گذاری ۵۰۰ واگن مسافری برای رفع نیازها و جبران برخی عقب ماندگی ها اشاره کرد و گفت: تلاش ما آن است تا جای ممکن این سفارش ها تولید داخل باشد در غیر این صورت از واردات نیز استفاده شود.
وی ادامه داد: در حوزه واردات برخی ممنوعیت های قانونی از سال های قبل وضع شده که در حال مذاکره برای رفع آن ها هستیم.
بهره برداری از راه آهن رشت_ کاسپین تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به راه آهن رشت_ کاسپین اشاره کرد و گفت: این پروژه تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
عملیات اجرایی راه آهن رشت_ آستارا در روزهای آینده آغاز می شود
بذرپاش در خصوص راه آهن رشت_ آستارا توصیح داد: قرارداد تجاری و اجرایی در روزهای آتی بین دو شرکت مجری امضا و عملیات اجرایی نیز آغاز می شود.
وی ادامه داد: قرارداد با یک شرکت روس است و از طریق وام دولتی بخشی از تامین مالی پروژه انجام می شود و این طرح طبق زمان بندی اعلام شده در حال انجام است.
چه خوب که با سخنرانی حکیمانه اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان، وزیر راه آقای بذرپاش و مدیر عامل راه آهن آقای میعاد صالحی به نتیجه رسیدند که روال قبلی بی توجهی به ظرفیت های بخش خصوصی و فاصله گیری معنادار مدیریت راه آهن با بخش خصوصی را متوقف کنند.
چه حیف که این قدر دیر شد و فرصت های فراوانی از دست رفت
کاش یک جایی برای رسیدگی به این دو سال و نیم ترک فعل وجود داشت
آقای وزیر مصداق آن چمله ای را گفتند که می گوید زمین گرد است مگر جناب بذر پاش قرار بود غیر از بخش خصوصی این کارها را انجام دهد مثل اینکه اصلا توی باغ نیستید بیست سال است طبق قانون مجلس باید بخش خصوصی این کار را انجام دهد که انجام می دهد این شما و معاون شما یعنی دکتر صالحی است که اصرار دارند بخش دولتی سکان را به دست بگیرد خیانت هائی که صالحی در راه آهن کرد در این دوسال تا ابد در تاریخ راه آهن ماندگار خواهد بود واز ذهن ها نمی رود ایشان راه آهن و زیر ساخت های آنرا نابود کردند نیرذوی انسانی که بماند چیزی ازش نماند منابع را تلف کردند و ناوگان را از بین بردند
خوبه اما مثل دوره فلاکت راه آهن دادمان و سعید نژاد پورسید آآقایی