بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

کرمانشاه شاهراه ارتباط ریلی ایران و اروپا

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تأمین و ایجاد زیرساخت های ارتباطی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی بوده که کرمانشاه در این میان شاهراه ارتباطی بین ایران و اروپا است.

تین نیوز |

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران تأمین و ایجاد زیرساخت های ارتباطی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی بوده که کرمانشاه در این میان شاهراه ارتباطی بین ایران و اروپا است.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان و جدیداً به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت های انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به سزا و رشد چشم گیری در کشور داشته است.

توسعه ریلی دستاوردی عظیم برای انقلاب اسلامی

یکی از مهمترین دستاوردهای عظیم و ارزشمند انقلاب اسلامی ایران تأمین و ایجاد زیرساخت های ارتباطی از جمله حوزه حمل و نقل ریلی در کشور است که توجه به این مقوله، زمینه پیشرفت و آبادانی کشور را فراهم کرده است.

در زمان پهلوی ساخت راه آهن به جای آنکه در راستای بهره مندی مردم و رشد اقتصادی کشور از محل حمل بار ریلی باشد، بیشتر در راستای تأمین اهداف نظامی انگلیسی ها جهت حمله احتمالی به روسیه بود. بنابراین ساخت راه آهن جنوب غرب به شمال مطابق با درخواست انگلیسی ها و از جیب مردم ایران در دستور کار قرار گرفت. در حالی که نظرات کارشناسان وقت بر سودمندی راه آهن شرق و غرب از نظر تجاری و همچنین از جنبه نظامی تأکید داشت.

 

در مجموع تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۴ هزار و ۵۶۵ کیلومتر راه آهن در ایران ساخته شد که پس از انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۱۱ هزار کیلومتر راه آهن ساخته و تحویل مردم شده است. این میزان توسعه خطوط ریلی با لحاظ کردن هشت سال جنگ تحمیلی و سپس تحریم های ظالمانه استکبار جهانی ۲.۵ برابر سال ۱۳۵۷ است.

با توجه به موقعیت ژئواستراتژیک ایران، در حال حاضر بسیاری از نقاط استراتژیک کشور با دیدگاه توسعه شبکه ریلی، تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق به غرب به ریل متصل شده و تلاش شده است با وجود پهناوری کشور، اغلب استان ها در راستای بهره مندی مردم، به ریل متصل شوند و این هدف تا حد قابل توجهی محقق شده است.

همچنین خودکفایی در تأمین ریل و سوزن مورد نیاز ساخت محورهای ریلی در کشور یکی دیگر از مهمترین دستاوردها در این حوزه بعد از انقلاب اسلامی است و موضوعی که اهمیت بسیار بالاتری نسبت به افزایش طول مسیرهای ریلی کشور دارد، تولید ریل ملی بعد از ۸۰ سال در کشور است. خودکفایی در عرصه طراحی، ساخت، اجرا و نظارت بر پروژه های ریلی از سوی مهندسان ایرانی از دیگر افتخارات این صنعت بعد از انقلاب اسلامی است که در حال حاضر ساخت و تولید تجهیزات، ادوات و اقلام مورد نیاز ساخت راه آهن توسط بخش های مهندسی و دولتی داخل کشور انجام می شود.

کرمانشاه شاهراه ارتباطی ایران و اروپا

با توجه به شرایط جغرافیایی و هم مرزی استان کرمانشاه با کشورهای خارجی در غرب کشور و قرار داشتن این استان در موقعیت شاهراهی ارتباط ایران به اروپا که با توجه به اهمیت ژئوپلیتیک گسترش آن رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد؛ از مهم ترین خطوط ریلی احداث شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه آهن غرب کشور به طول ۱۴۶ کیلومتر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه  با تبریک پیروزی شکوهمند انقلاب مردمی ایران اسلامی به دستاوردهای عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی در این استان اشاره و اظهار کرد: امروزه حمل ونقل ریلی به دلیل داشتن نقش زیر بنایی از اجزای مهم رشد، توسعه و گسترش اقتصاد ملی و تجارت داخلی و بین المللی محسوب می شود.

نادر نورایی از پروژه راه آهن غرب کشور به عنوان یکی از پروژه های مهم و سرنوشت ساز برای این استان نام برد و گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی چیزی به نام راه آهن در کرمانشاه وجود نداشت.

وی افزود: در سایه حمایت های چهل و پنج ساله انقلاب اسلامی اجرای این پروژه با هدف اتصال به بندر لاذقیه آغاز شد و هم اکنون نیز بخشی از آن به بهره برداری رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه یکی از امن ترین حمل و نقل های موجود در جهان حمل و نقل ریلی است، بیان کرد: با تکمیل این پروژه هم از نظر حمل و نقل ایمنی خواهیم داشت و هم از لحاظ باری نقش تأثیرگذاری در جابجایی بار و صادرات خواهد داشت.

نورایی با بیان اینکه این پروژه به هدف نهایی خود که بندر لاذقیه بوده نرسیده است، خاطرنشان کرد: با تکمیل پروژه راه آهن غرب کشور از طریق ریل ایران به دریای مدیترانه در بندر لاذقیه متصل و شاهراه ارتباطی ایران و اروپا تکمیل می شود.

وی تاکید کرد: برای دستیابی به هدف نهایی این پروژه باید از سوی وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی آن با طرف عراقی مذاکراتی انجام شود تا تکمیل این پروژه در دستور کار قرار بگیرد.

اعتبارات برای توسعه ریلی کافی است

نورایی با تاکید بر اینکه منابع اعتباری پروژه راه آهن غرب کشور موجود است، افزود: منابع اعتباری خوبی در کشور وجود دارد به شرط آنکه تمرکز تصمیم گیران در مرکز به سمت راه آهن غرب کشور سوق داده شود تا این پروژه به هدف نهایی خود برسد.

به گفته وی، اعتبارات مصوب طرح احداث راه آهن غرب کشور ۲۰۰ میلیارد تومان در پیوست یک و ۶۰۰ میلیارد تومان در سفر رئیس جمهور بوده است که مبلغ ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه به این پروژه تخصیص یافت.

نورایی تصریح کرد: طی سال جاری نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه راه آهن غرب کشور در نظر گرفته شده که تاکنون ۵۸ میلیارد تومان آن تخصیص یافته و مبلغ ۵۰ میلیارد تومان دیگر از محل سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه ابلاغ شده است که نهایتاً تا ۱۰ روز دیگر تخصیص می یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه گفت: مجموع اعتبارات تخصیص یافته طی سال جاری برای تکمیل پروژه راه آهن غرب کشور ۱۰۸ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه احداث راه آهن غرب کشور در مجموع ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

نورایی پیشرفت کلی این پروژه را ۳۸ درصد اعلام کرد و گفت: بخشی از این پروژه که در گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته شده به طور کامل جوشکاری نشده و نمی تواند به صورت کامل تحت بارگذاری قرار بگیرد بنابراین در حال حاضر قابل دستیابی به سرعت ماکسیمم نیست.

وی اضافه کرد: با تکمیل جوش های ریلی از این پروژه می توان به عنوان قطار سریع السیر استفاده کرد.

نورایی به مزیت های اتصال پروژه راه آهن غرب کشور به بندر لاذقیه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه آزاد را در شهرستان قصرشیرین را در دست اجرا داریم، اگر این طرح به هدف نهایی خود برسد می تواند نقش مؤثری در صادرات بار و ایجاد ارزش افزوده برای استان داشته باشد و در نهایت به افزایش نرخ اقتصادی منجر می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه منطقه آزاد قصرشیرین را نیز یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم منطقه عنوان کرد و گفت: تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هیچ منطقه آزادی در این استان وجود نداشت.

وی ایجاد منطقه آزاد را در این استان کار بزرگی دانست و افزود: مجوز این طرح صادر شده و هم اکنون نیز طرح جامع آن تأمین اعتبار شده و در حال بررسی است.

منطقه آزاد زمینه ساز حضور سرمایه گذاران

نورایی با اشاره به رغبت سرمایه گذاران برای ورود به منطقه آزاد، اضافه کرد: به زودی بعد از تکمیل طرح جامع منطقه آزاد فرایند اجرای زیرساخت ها شروع و مجوزهای لازم از جمله آب، برق، گاز و مخابرات تهیه می شود که آماده شدن این زیرساخت ها تشویقی برای ورود سرمایه گذاران زیادی خواهد بود.

وی تاکید کرد: ایجاد منطقه آزاد در شهرستان های مرزی استان کرمانشاه در کنار تکمیل پروژه راه آهن غرب کشور موجب رشد و توسعه منطقه خواهد شد.

نورایی با اشاره به اجرای پروژه های بزرگی همچون راه آهن و منطقه آزاد در این استان تصریح کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اینگونه فضاهایی برای رشد و توسعه کرمانشاه تعریف نشده بود و اجرای این پروژه ها یکی از شاخص های عدالت محوری و دستاوردهای انقلاب اسلامی برای مردم کرمانشاه است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.