◄ چند پیشنهاد برای اجرای طرح برقی کردن خط آهن اینچه برون گرمسار
مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با بررسی دیدگا ه ها، ملاحظات و چالش ها؛ سناریوها و راهکارهای پیش رو با بررسی ابعاد گوناگون و دیدگاه های مختلف، انجام برخی اصلاحات در قرارداد فعلی و اجرای پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار- اینچه برون را پیشنهاد می کند.
قرارداد طرح برقی کردن خط آهن اینچه برون-گرمسار میان ایران و روسیه (با تأمین مالی به صورت وام صادراتی روسیه به ایران) بعد از انعقاد در سال ۱۳۹۶، تاکنون نافذ و اجرایی نشده و دارای ابعاد مختلف فنی، اقتصادی، بین المللی و راهبردی است.
به گزارش تین نیوز، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در این گزارش اعلام کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با طرح ایرادهای فنی، پروژه را غیرمفید می داند و گزینه های جایگزینی مطرح کرده است. براساس نتایج این تحقیق، ایرادهای فنی برای ردکردن قرارداد کافی نیست. البته، ایراد به بیش برآورد بودن مبلغ قرارداد نسبت به آورده فنی طرح (و نه آورده راهبردی و ژئوپلیتیکی طرح) مورد تأیید است.
بیشتر بخوانید:
فرصت های ترانزیت ریلی و پندی از 1323 برای مسیر گرمساراینچه برون
طرح شروطی مانند ساخت واریانت جدید برای باقی ماندن در مسیر اینچه برون-گرمسار، ملاحظاتی همچون تردید در بهینه بودن و توجیه اقتصادی واریانت انتخاب شده، نداشتن طراحی و جزئیات فنی و زمان اجرای طولانی دارد.
گزینه دوم (یعنی برقی کردن خط آهن بافق- بندرعباس) خوب است پیگیری شود اما نباید از ابتدا با قید جایگزینی وام پروژه گرمسار-اینچه برون و حذف این طرح دنبال شود. در مجموع، قرارداد طرح برقی کردن خط ریلی اینچه برون-گرمسار تاکنون با نگاه جامع و لحاظ تمامی ابعاد ازجمله ضرورت نگاه راهبردی به شرق خزر؛ توجه به کاهش ریسک جذب بار بین المللی؛ مسائل فنی و تناسب هزینه ها با جزئیات قرارداد؛ توجه به تغییر شرایط بین المللی و ژئوپلیتیکی و مناسبات ایران و روسیه به خصوص پس از جنگ اوکراین؛ و نقش برجسته عامل زمان، بررسی نشده است و همچنان بدون تصمیم قطعی و بلاتکلیف باقی مانده است.
گزارش حاضر با بررسی ابعاد گوناگون و دیدگاه های مختلف، انجام برخی اصلاحات در قرارداد فعلی و اجرای پروژه برقی کردن خط آهن گرمسار- اینچه برون را پیشنهاد می کند.
مشروح گزارش را می توانید اینجا بخوانید.