بازدید سایت : ۴۶۷۳۲
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان:

◄ به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است

سید حسین میرشفیع نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان توضیحاتی درباره حواشی اخیر در حوزه ریلی ایران و افغانستان ارائه و تصریح کرد: به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است.

به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است
تین نیوز |

در پی برخی اتفاقات و حواشی منتشر شده در فضای مجازی درباره تعاملات و مناسبات ریلی ایران و افغانستان، گفتگویی داشتیم با سید حسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور افغانستان که در ادامه می خوانید.

وضعیت راه آهن خواف هرات و بهره‌برداری از آن در حال حاضر به چه صورت است؟

توافقاتی با طرف افغاستانی انجام شده و ابلاغیه هایی از طرف مسئولین عالی ایران صادر شده است تا بارهای تجاری و ترانزیت افغانستان از طریق ایران حمل شود. الان بهره برداری و نگهداری از راه آهن خواف-هرات توسط کنسرسیومی شامل مجموعه‌ای از شرکتهای حمل و نقل ریلی و پیمانکاران و مشاوران ایران انجام می شود و خوشبختانه ظرفیت‌های لازم برای حمل بارهای ترانزیت و تجاری از افغانستان یا به مقصد افغانستان فراهم شده است.

تاکنون چند قطار از این مسیر ریلی تردد کرده است؟

تا بحال حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است. با توجه به اینکه  مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه به صورت کامل رفع نقص نشده است به ظرفیت نهایی نرسیده و با رعایت یک سری مقررات ایمنی در حال بهره‌برداری هست و فعلا قرار شده حداقل ۴ رام قطار تجاری در هفته را عبور بدهیم. در آینده ظرفیت حمل بار به ۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا می کند و با تکمیل زیرساخت‌های مبدا و مقصد به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید.

اتفاقاتی که اخیرا در این خط ریلی افتاده و در فضای مجازی منتشر شده را چطور ارزیابی می‌کنید و عواملش چه بوده است؟

 به دلیل عدم هماهنگی فنی بین زیر مجموعه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، سوء تفاهمی بین عوامل کارگاهی وجود داشت و موجب درگیری جزئی شد که در فضای مجازی بزرگنمایی شده و به شکل نامناسبی انتقال پیدا کرده و موجب سوء استفاده تبلیغاتی شد. در این رابطه جلسه‌ای در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد و موضوع را بررسی کردند و تمهیدات لازم برای تکرار نشدن یک چنین اتفاقاتی صورت گرفت و به دو طرف ابلاغ شد. امیدواریم در آینده بهره‌برداری از این راه آهن با کیفیت مناسبتری انجام شود. خوشبختانه این موضوع تا الان موجب هیچگونه حادثه‌ای نشده است.

مطرح شده که به حریم ریلی ایران تجاوز شده و بعضی‌ها ادعا می‌کنند که اتباع خارجی در این موضوع دخالت داشتند آیا تایید می‌کنید؟

خیر، به هیچوجه . شرکت  کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان مجموعه‌ای از شرکت‌های توانمند داخلی ایران هستند. شرکت در ایران ثبت شده و کلیه عوامل اجرایی آن هم  ایرانی هستند و هدف آن صدور خدمات مهندسی به افغانستان با پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی است.  این شرکت در قالب بخش خصوصی برای تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان و توسعه زیرساخت‌های آن کشور ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال، افزایش درآمد در افغانستان و بهبود مبادلات تجاری بین دو کشور می شود. از اتباع خارجی در محدوده جمهوری اسلامی ایران کسی فعالیت ندارد و هیچ اتفاق امنیتی در این رابطه گزارش نشده است. با توجه به اینکه پروژه خواف هرات نیمه تمام بوده و در محدوده افغانستان کنسرسیوم مذکور با اداره خط آهن افغانستان قرارداد بهره بردای دارد فعلا قرار شده است بهره‌برداری راه آهن در حوزه ایران از خواف تا مرز هم به شرکت ایرانی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سپرده شود تا در مبادلات تجاری وقفه ای ایجاد نشده و نواقص خط به سرعت برطرف شود.

روابط ایران با افغانستان در حال حاضر در زمینه ریلی به چه صورت است؟

 خوشبختانه ما ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با مسئولین محترم افغانستان داریم. توافقنامه های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های افغانستان امضا شده و اجرای راه آهن‌هایی که چابهار را به مراکز مهم افغانستان از جمله قندهار، کابل و هرات متصل می‌کند در برنامه قرار گرفته است. همینطور راه آهن راهبردی که از ایران به افغانستان و از آنجا به چین ارتباط پیدا می‌کند توسط کنسرسیوم مذکور مطالعه شده است.
شرکت‌های ایرانی اعلام کرده اند که از طریق کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سرمایه‌گذاری‌ لازم را برای ایجاد  یک شبکه کارآمد حمل و نقل ریلی و جاده ای در افغانستان تامین و از ظرفیتهای مهندسی ایران برای این منظور کمک خواهند کرد تا افغانستان بتواند از مسیر ایران بارهای ترانزیتی و تجاریش را هم به اروپا و هم به کشورهای جنوب خلیج فارس و بنادر چابهار و بندرعباس منتقل بکند.
همینطور صنایعی به صورت مشترک در دو کشور امکان فعالیت پیدا می کنند و ظرفیت‌های معدنی کشور افغانستان برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای بکار گرفته می شود. این موضوع هم برای افغانستان و هم برای ایران منافع اقتصادی مهم خواهد داشت و موجب همبستگی بیشتر دو ملت خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عباس پاسخ

    آقای مهندس شفیعی
    چه منافعی از کنسرسیوم و مدیریت فحاش کنسرسیوم به شما میرسد که اینقدر حمایت میکنید و چشم به تمام خطاها و زورگویی های این تشکیلات خود خوانده بسته اید ...شاید نماینده ویژه رئیس جمهور بشما توصیه کرده باشد ولی شما بهتر از هر کسی میدانید چه افتضاحی ببار آوردید و مسئولین راه آهن را با فشار سیاسی در منگنه قراردادید

    • ناشناس

      1- آقای مهندس میرشفیع از مخلص ترین و خادم ترین و صادق ترین افرادی است که من در وزارت راه دیده ام. این وصله ها به ایشان نمی چسبد. به ویژه اگر تیم بدنام میعاد صالحی دنبال چسباندن این وصله ها به کسی باشند، این وصله ها خوب نمی چسبد. بیخود و بی جهت برای تطهیر تخلف بسیار بزرگ و ضد امنیت ملی آقای میعاد صالحی به بزرگان و خوبانی مثل مهندس میرشفیع تهمت نزنید چون باید در دنیای دیگری جواب پس بدهید.
      2- در قضایای جنجالی قطارهای متردد بین ایران و افغانستان، مقصر شماره یک میعاد صالحی است. حتی اگر کنسرسیوم تخلفاتی داشته باشد، آقای میعاد صالحی به عنوان متولی این امامزاده نباید خود بی حرمتی را ترویج می کرد. نباید مشکلات کوچک را عمدا به مشکلات بسیار بزرگ بین المللی تبدیل می کرد.
      3- خوشبختانه از دل این بی آبرویی بزرگ بین المللی برای ایران، یک خیر و برکت خوبی هم نصیب شد: این که آقای صالحی در این قضیه به خوبی باطن خود را به مردم و مسوولان نشان داد و ثابت کرد که فرد قابل اعتمادی برای تصدی مسوولیت های مهم ملی نیست. او نمی تواند بین بغض شخصی و منافع ملی، مرزی تعریف کند. او وطن را فدای شخص خودش می کند.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    آقای شفیعی توضیحات شما بیشتر توجیه است اقدام شما و کنسرسیوم ریلی بر خلاف قوانین جاری کشور و راه آهن می باشد و لازم است هرچه سرعتر در روند انجام کارها تجدید نظر شود ارتباط با افغانستان مهم است اما در چهاچوب قوانین
    قطعا به عنوان یک راه آهنی منتقد اقدامات شما هستم ودر این مورد خاص از میعاد صالحی حمایت می کنم

  • سعید پاسخ

    مدیر محترم روابط عمومی راه آهن
    1- به چه استنادی می فرمائید که کنسرسیوم میخواهد انحصار مراودات ریلی ایران و افغانستان را بدست بگیرد؟ انحصار در حمل و نقل بر روی خطی که قبل از کنسرسیوم ریل هایش زنگ زده بود؟
    2- کنسرسیوم در هیچ جا خودش را نماینده دولت ایران معرفی نکرده است. این کنسرسیوم ایرانی و متشکل از چند شرکت حمل و نقل ریلی ایرانی ست. آیا میدانید که دو تا از اعضای این کنسرسیوم از شرکت های صندوق راه آهن هستند!
    3- آقای کاظمی قمی دیپلمات ارشد کشورمان در حال دست و پا کردن یک فعالیت ترانزیت بین دو دولت و کسب درامد ارزی برای کشور است .کاری که وظیفه شما ها بود و از آن طفره رفتید. شما باید پاسخ بدهید که چرا سستی کردید در این امر ؟
    4- مگر مدیر عامل راه آهن با چند سال سابقه ریلی در آن مسند نشسته است؟
    5- کنسرسیوم برای اولین قطار کامل تشکیل داده و مسیر از سنگان تا روزنک در داخل خاک افغانستان را برای حمل بار در اختیار گرفته .کاری که در واقع وظیفه شما بود و مدیریت راه آهن همواره مانع تشکیل قطار کامل بوده است، چرا که نمی خواهید مدیریت آفتابه ها را از دست بدهید. خود شما بزرگترین مانع برای تشکیل قطار کامل و توسعه ترانزیت هستید.
    6- ترتیبات همکاری و تهیه بارنامه و مجوز ها و چگومگی مبادله قطار قبلا در مذاکرات مقامات ایرانی و افغان با حضور معاون راه آهن همه حل و فصل شده . معاون راه آهن نتایج جلسه را به شما منعکس نکرده است؟
    7- قضیه باز گردن پیچ ها چه بود؟
    8- هدفتان از شبهه افکنی و جنجال آفرینی چیست؟ چرا به رسانه های معاند بهانه میدهید؟ اقلا قبل از تشویش افکار عمومی با نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان هماهنگ کنید. ایشان تاکید دارند که به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است.