بازدید سایت : ۲۲۵۶۷
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان:

◄ به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است

سید حسین میرشفیع نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور افغانستان توضیحاتی درباره حواشی اخیر در حوزه ریلی ایران و افغانستان ارائه و تصریح کرد: به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است.

به هیچ وجه تجاوزی به حریم ریلی ایران نشده است
تین نیوز

در پی برخی اتفاقات و حواشی منتشر شده در فضای مجازی درباره تعاملات و مناسبات ریلی ایران و افغانستان، گفتگویی داشتیم با سید حسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی و نماینده ویژه وزیر در امور افغانستان که در ادامه می خوانید.

وضعیت راه آهن خواف هرات و بهره‌برداری از آن در حال حاضر به چه صورت است؟

توافقاتی با طرف افغاستانی انجام شده و ابلاغیه هایی از طرف مسئولین عالی ایران صادر شده است تا بارهای تجاری و ترانزیت افغانستان از طریق ایران حمل شود. الان بهره برداری و نگهداری از راه آهن خواف-هرات توسط کنسرسیومی شامل مجموعه‌ای از شرکتهای حمل و نقل ریلی و پیمانکاران و مشاوران ایران انجام می شود و خوشبختانه ظرفیت‌های لازم برای حمل بارهای ترانزیت و تجاری از افغانستان یا به مقصد افغانستان فراهم شده است.

تاکنون چند قطار از این مسیر ریلی تردد کرده است؟

تا بحال حدود ۵۰ رام قطار در این مسیر عبور کرده است. با توجه به اینکه  مسیر نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی دارد و هنوز پروژه به صورت کامل رفع نقص نشده است به ظرفیت نهایی نرسیده و با رعایت یک سری مقررات ایمنی در حال بهره‌برداری هست و فعلا قرار شده حداقل ۴ رام قطار تجاری در هفته را عبور بدهیم. در آینده ظرفیت حمل بار به ۲ میلیون تن در سال افزایش پیدا می کند و با تکمیل زیرساخت‌های مبدا و مقصد به ۷ میلیون تن در سال خواهد رسید.

اتفاقاتی که اخیرا در این خط ریلی افتاده و در فضای مجازی منتشر شده را چطور ارزیابی می‌کنید و عواملش چه بوده است؟

 به دلیل عدم هماهنگی فنی بین زیر مجموعه های شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، سوء تفاهمی بین عوامل کارگاهی وجود داشت و موجب درگیری جزئی شد که در فضای مجازی بزرگنمایی شده و به شکل نامناسبی انتقال پیدا کرده و موجب سوء استفاده تبلیغاتی شد. در این رابطه جلسه‌ای در استانداری خراسان رضوی تشکیل شد و موضوع را بررسی کردند و تمهیدات لازم برای تکرار نشدن یک چنین اتفاقاتی صورت گرفت و به دو طرف ابلاغ شد. امیدواریم در آینده بهره‌برداری از این راه آهن با کیفیت مناسبتری انجام شود. خوشبختانه این موضوع تا الان موجب هیچگونه حادثه‌ای نشده است.

مطرح شده که به حریم ریلی ایران تجاوز شده و بعضی‌ها ادعا می‌کنند که اتباع خارجی در این موضوع دخالت داشتند آیا تایید می‌کنید؟

خیر، به هیچوجه . شرکت  کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان مجموعه‌ای از شرکت‌های توانمند داخلی ایران هستند. شرکت در ایران ثبت شده و کلیه عوامل اجرایی آن هم  ایرانی هستند و هدف آن صدور خدمات مهندسی به افغانستان با پشتیبانی دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت راه و شهرسازی است.  این شرکت در قالب بخش خصوصی برای تقویت همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشور افغانستان و توسعه زیرساخت‌های آن کشور ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال، افزایش درآمد در افغانستان و بهبود مبادلات تجاری بین دو کشور می شود. از اتباع خارجی در محدوده جمهوری اسلامی ایران کسی فعالیت ندارد و هیچ اتفاق امنیتی در این رابطه گزارش نشده است. با توجه به اینکه پروژه خواف هرات نیمه تمام بوده و در محدوده افغانستان کنسرسیوم مذکور با اداره خط آهن افغانستان قرارداد بهره بردای دارد فعلا قرار شده است بهره‌برداری راه آهن در حوزه ایران از خواف تا مرز هم به شرکت ایرانی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سپرده شود تا در مبادلات تجاری وقفه ای ایجاد نشده و نواقص خط به سرعت برطرف شود.

روابط ایران با افغانستان در حال حاضر در زمینه ریلی به چه صورت است؟

 خوشبختانه ما ارتباط بسیار نزدیک و صمیمانه‌ای با مسئولین محترم افغانستان داریم. توافقنامه های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های افغانستان امضا شده و اجرای راه آهن‌هایی که چابهار را به مراکز مهم افغانستان از جمله قندهار، کابل و هرات متصل می‌کند در برنامه قرار گرفته است. همینطور راه آهن راهبردی که از ایران به افغانستان و از آنجا به چین ارتباط پیدا می‌کند توسط کنسرسیوم مذکور مطالعه شده است.
شرکت‌های ایرانی اعلام کرده اند که از طریق کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان سرمایه‌گذاری‌ لازم را برای ایجاد  یک شبکه کارآمد حمل و نقل ریلی و جاده ای در افغانستان تامین و از ظرفیتهای مهندسی ایران برای این منظور کمک خواهند کرد تا افغانستان بتواند از مسیر ایران بارهای ترانزیتی و تجاریش را هم به اروپا و هم به کشورهای جنوب خلیج فارس و بنادر چابهار و بندرعباس منتقل بکند.
همینطور صنایعی به صورت مشترک در دو کشور امکان فعالیت پیدا می کنند و ظرفیت‌های معدنی کشور افغانستان برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای بکار گرفته می شود. این موضوع هم برای افغانستان و هم برای ایران منافع اقتصادی مهم خواهد داشت و موجب همبستگی بیشتر دو ملت خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.