◄ کتاب « درآمدی بر تاریخ بندرچابهار در سواحل مکران» فردا رونمایی میشود
کتاب درآمدی بر تاریخ بندر چابهار در سواحل مکران سنگ بنای معرفی چابهار است
نویسنده کتاب درآمدی بر تاریخ بندر چابهار در سواحل مکران با تاکید بر اینکه چابهار و سواحل مکران پتانسیل بسیار زیادی برای سرمایهگذاری خارجی دارد، گفت: کشورهایی که در همسایگی جنوب ایران قرار دارند علاقمند هستند از ظرفیت ژئوپلیتیک بندر چابهار بهرهمند شوند.
به گزارش تیننیوز و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا ابن رحمان با اشاره به اینکه پیشتازی ایرانیان در دریانوردی بر اساس اسناد به پنجهزار سال قبل باز می گردد، خاطرنشان کرد: پیشرفتهای بسیاری در بنادر کشور از گذشته تاکنون صورت گرفته و لازم است بدانیم از چه نقطهای به چه نقطهای رسیده ایم.
مولف، محقق و تاریخدان معاصر ادامه داد: جالب است بدانید در سال ۱۳۱۲ که نامهای از سوی گمرک به وزارت دارایی ارسال میشود درخواست میکنند که در جهت بهبود وضعیت تخلیه و بارگیری اقدام شود و یک اسکله چوبی در بندر چابهار تاسیس کنند چراکه تا آن زمان تخلیه بارگیری توسط قایقهای کوچک و افراد صورت میگرفت و کشتیها تا جایی که عمق دریا اجازه میداد به ساحل نزدیک میشدند و پسازآن افراد به صورت شناکنان و یا قایقهای کوچک به نزدیکی کشتیها میرفتند تا بار را تخلیه کنند و به ساحل بیاورند که در پاسخ این نامه اعلام میشود فردی در دریانوردی کشور وجود ندارد که بتواند چنین اسکله ای را طراحی کند.
این مولف، محقق و تاریخدان معاصر، تاکید کرد: بنابراین باید از گذشته خود در حوزه دریایی و بندری مطلع باشیم و بدانیم که به چه نقطه و پیشرفتی رسیده ایم و در شرایط کنونی قابلیت پهلوگیری کشتیهای بزرگ دنیا در بنادر کشور فراهمشده است.
ابن رحمان در مورد کتاب درآمدی بر تاریخ بندر چابهار در سواحل مکران که قرار است فردا همزمان با همایش بینالمللی توسعه بندر چابهار رونمایی شود، اظهار کرد: در ابتدا توصیه میکنم به چابهار سفر کنید چراکه این منطقه شگفتیهای جغرافیایی بینظیری از جمله سواحل سخرهای و امواج عظیم دارد و مردم آن به طرز عجیبی مهماننواز هستند.
وی ادامه داد: در مورد مهماننوازی مردم این منطقه باید به یک موضوع تاریخی اشارهکنم؛ در زمان محمدشاه قاجار به دلیل عدم پرداخت خراج از سوی سیستان به این منطقه لشکرکشی میشود و مردم آن در قلعهای در نزدیکی چابهار گرد هم میآیند تا به مقابله بپردازند، اما نکته قابل توجه این است که آنها شبها و زمانی که درگیریها به پایان می شود برای هجوم آورندگان با پیک و سوار غذا و میوه میبرند و این مسئله مهماننوازی مردم این منطقه را نشان می دهد چراکه آنها در طول روز به جنگ می پرداختند و در شب حتی از دشمن خود پذیرایی میکردند چون معتقد بودند که آنها مهمانشان هستند.
این مولف، محقق و تاریخدان معاصر بابیان اینکه حدود ۳۰ سال است که در مورد تمامی بنادر کشور از شمال تا جنوب به فعلیت پژوهشی مشغول است، گفت: بنده اسناد و تصاویر تاریخی بسیاری را گردآوری کرده ام و تالیف کتاب درآمدی بر تاریخ بندر چابهار در سواحل مکران دو سال زمان برد و تمام اسناد تاریخی منطقه در آن موردبررسی قرارگرفته است، هرچند در مورد سواحل مکران اسناد لازم و کافی وجود ندارد.
ابن رحمان با اشاره به اینکه کتاب مذکور اولین اثری است که به طور خاص به تاریخ چابهار تدوین اسناد تاریخی آن پرداخته است، اظهار کرد: این کتاب مجموعا از ۳۰ بخش تشکیل میشود که از زمان داریوش اول و هجوم اسکندر با استفاده از منابع تاریخی آن دوران آغازشده و به زمان حاضر ختم میشود و در پایان آن اسناد به زبان ساده آورده شده اند.
وی افزود: متاسفانه در مورد تاریخ بنادر و به طور خاص تاریخ بندر چابهار اسناد زیادی وجود ندارد و این کتاب سنگ بنایی است برای معرفی چابهار خواهد بود.
این مولف، محقق و تاریخدان معاصر با انتقاد از اینکه متاسفانه عملکرد دولتها پس از انقلاب در بنادر کشور چندان مشخص نیست، گفت: اقدامات عمده پس از انقلاب توسط شرکت ها در بندر چابهار کلید خورده است اما متاسفانه در خصوص اقدامات دولتها اسنادی در بنادر وجود ندارد و متاسفانه از نظر آرشیو بسیار ضعیف هستیم و وقتی در بنادر از مسئولان سوال میپرسیم که به طور مثال این تاسیسات در چه سالی و توسط چه شرکت یا نهادی ساختهشدهاند؟ اظهار بیاطلاعی میشود، بنابراین لازم است که در این راستا اقدامات مناسبی صورت گیرد.
ابن رحمان بابیان اینکه ۵۴۱ کیلومتر پهنه آبی در این منطقه وجود دارد و زمانی که از بندرعباس به سمت شرق کشور حرکت میکنید از بنادر سیریک، جاسک، کنارک و چابهار خواهید گذشت، گفت: هیچ یک از این بنادر بهاندازه چابهار پیشرفت نکرده اند و باید فعالیت تبلیغاتی بیشتری در مورد بنادر کشور صورت گیرد و لازم است که تلاش های شبانهروزی و عمرانی در بنادر ایران مصور و مستند شود.
وی در پاسخ به اینکه کتاب مربوطه چه تاثیری در معرفی ظرفیتهای بندر چابهار و سواحل مکران خواهد داشت، بیان کرد: در چابهار و سواحل مکران پتانسیل بسیار زیادی برای سرمایهگذاری خارجی دارد و نقش ژئوپلیتیک بندر چابهار بر کسی پوشیده نیست و کشورهای همسایه نظیر افغانستان، هند و سایر کشورهای همسایه علاقمند هستند از ظرفیتهای جغرافیایی و اقتصادی این منطقه بهرهمند شوند.
این مولف، محقق و تاریخدان معاصر همچنین به ایجاد موزه های بندری در تمامی بنادر کشور از جمله بنادر امام، شهیدرجایی، نوشهر و امیرآباد اشاره و ابراز امیدواری کرد تا موزه های بندری در تمامی بنادر کشور ایجاد شود تا بتوان تاریخ و پیشینه بنادر ایران را برای آشنایی هرچه بیشتر به تصویر کشید.