تبلیغات منفی آمریکایی علیه ایمنی کشتیهای ایرانی
از آنجایی که ایران و آمریکا و سایر کشورهای عضو ایمو باید به کنوانسیونها پایبند باشند آمریکا هم باید به مقررات ایمو پایبند میبود، اما آمریکا برخلاف کنوانسیونها عمل کرد
حسین عباس نژاد گفت: در شرایط کنونی که شدیدترین تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه کشتیرانی ایران اعمال میشود و آمریکاییها هم خیلی تبلیغات کردند که به همه کشورها بگویند شناورهای ایران ایمنی لازم را ندارند و حتی گفتند آبهای ایران ایمن نیست و در آن زمان بیشتر به دنبال این بودند که تاثیرگذاری تحریمها را نشان بدهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از مسئولیتهای ما بحث ایمنی دریانوردی درباره ناوگان و آبراههای تحت حاکمیت است، گفت: از آنجایی که ایران و آمریکا و سایر کشورهای عضو ایمو باید به کنوانسیونها پایبند باشند آمریکا هم باید به مقررات ایمو پایبند میبود، اما آمریکا برخلاف کنوانسیونها عمل کرد، در حالی که در شرایط تحریمها همواره ایران به دنبال بهبود ایمنی مطابق با کنوانسیونهای بینالمللی بوده است.
او با اشاره به اینکه به هرحال تحریمها تبعات زیادی بر حمل و نقل دریایی ایران داشته است، تصریح کرد: پس از تحریمها مشکل تامین تجهیزات سرویسهای ناوگان و بازرسیها به وجود آمد و موسسههای رده بندی بینالمللی و بیمهها از ایران رفتند و به زعم آمریکاییها دیگر کشتیهای ایران نمیتوانستند ایمنی را رعایت کنند؛ اما با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در کشور و با همکاری با بخشهای که تولید و تعمیرات کشتیها را انجام میدادند تمهیداتی اندیشیده شد که نه تنها ایمنی شناورهای ایران پایین نیامد، بلکه تجهیزاتی در ایران تولید شد که به دلیل گرانی، در دریانوردی بسیاری از کشورها بکار گرفته نمیشود، زیرا نصب این تجهیزات در موتورخانه کشتیها میلیونها دلار هزینه دارد و این مساله تنها مربوط به کشتیهای ایرانی نیست و برای تمام کشورهای دنیا همین چالش وجود دارد.
تولید تجهیزات تصفیه توازن کشتیها
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با نگاهی به یکی از تجهیزاتی که به تازگی در ایران طراحی شده است، تصریح کرد: برای نمونه تجهیزات تصفیه توازن کشتیها برای نخستین بار در ایران توسط شرکتهای دانش بنیان تولید شده و طرح اولیه آن هم به آیمو ارسال شده و هم اکنون در حال بررسی است و با توجه به وضعیت جلسات آیمو برای بررسی طرحها پیشبینی میشود تایید این طرح کمی طولانی شود هرچند هم اکنون ایران آمادگی تولید و نصب آن را روی کشتیها دارد.
او با نگاهی به وضعیت تجهیزات خاص شناورها در دنیا، افزود: به طور کلی ۸۰ تجهیز در صنعت دریایی کشور وجود دارد که توسط کشورهای اروپایی، امریکایی و شرق آسیا مدل تولید آن از آیمو گرفته شده است. در شرایط کنونی ایران هم در مسیر تولید این تجهیزات است که پیشبینی میشود تا اواسط سال ۱۴۰۱ تاییدیه آیمو برای تولید این محصولات گرفته شود و روی شناورهای ایرانی نصب شود و البته این امکان وجود دارد که ایران همین تجهیزات را برای شناورهای دیگری در نقاط مختلف دنیا نصب کند.
تولید کشتیهای سایزهای بسیار بزرگ
مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی کشتیهای با سایزهای بسیار بزرگ توسط ایزوایکو و صدرا ساخته میشود، گفت: در حالی که قبلا این شرکتها توان پذیرش چنین کشتیهای در یارد تعمیراتی خود نداشته اند در نتیجه تلاشهای سازمان بنادر و دریانوردی کشور و تلاش کارکنان توانستهاند در شرایط کنونی کشور بحث تولید و ایمنی کشتیها در کشور اجرایی شود.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، عباسنژاد با اشاره به اینکه در سه ماهه گذشته روی بحث شناورهای فاقد هویت سازوکارهای لازم اندیشیده شده است، گفت: قبلا نزدیک به ۲۰ هزار شناور کوچک در کشور وجود داشتند که در آبهای مختلف تردد دارند و طبق قانون باید هویت این شناورها ثبت شود و از آنجایی که ثبت اطلاعات این شناورها سخت هست و در برخی مواقع طبق فراخوانی که ابلاغ میشود برای ثبت اطلاعات مراجعه نمیکنند شرایط سختی برای دسیتبابی به اطلاعات این شناورها وجود داشت، از این رو از ابتدای سال گذشته تا پایان سال گذشته حدود ۱۲۰۰ شناور ثبت شدند و این روند در سال جاری هم ادامه خواهد داشت.