برنامه جامع روسیه برای لایروبی کانال ولگا و تسهیل تردد کشتی های تجاری
با توجه به قدمت همکاری های بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعال سازی همه پتانسیل ها و ظرفیت های موجود تجاری بین استان های شمال ایران و استان آستاراخان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد می شود.
ایلیا ولینسکی، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان روسیه با علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی دیدار و درباره توسعه همکاری بندری و دریایی و کشتیرانی منظم در خزر؛ ایجاد ظرفیت ترانزیتی و فعال سازی کریدور شمال-جنوب و کاهش تراز آب دریای خزر گفت وگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادرودریانوردی، معاون وزیر راه وشهرسازی در این دیدار با اشاره به علاقه مندی تهران و مسکو برای توسعه همکاری تجاری و اقتصادی طی سال های اخیر، تاکید کرد: با توجه به قدمت همکاری های بندری و دریایی بین بنادر شمالی ایران با بنادر منطقه آستاراخان روسیه، فعال سازی همه پتانسیل ها و ظرفیت های موجود تجاری بین استان های شمال ایران و استان آستاراخان از اهداف کلیدی دولت سیزدهم قلمداد می شود.
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی در این نشست با اشاره الحاق ۳۰ فروند شناور تجاری به ظرفیت کشتیرانی ایران در خزر و علاقه مندی تهران برای تداوم توسعه ناوگان از طریق ظرفیت های آستاراخان، تاکید کرد: ظرفیت های خالی در بنادر آستاراخان و بنادر شمالی ایران کشور، ایجاب می کند در زمینه بندری، تردد کشتی های رو-رو، کشتی های کانتینری و کشتی های رو-رو ریلی را آغاز کنیم.
صفایی با اشاره با بحران کاهش تراز آب دریای خزر ناشی از کاهش سطح آب ورودی از رودخانه ولگا به دریا، هشدار داد: در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به آن، ابتدا بنادر روسیه و سپس بنادر سایر کشورها دچار مشکلات جدی خواهند شد.
استقبال از هرگونه همکاری اقتصادی و تجاری با ایران
در این نشست، وزیر صنعت، تجارت و انرژی منطقه آستراخان نیز با اشاره به وضعیت ژئوپلیتیکی جدید کریدور شمال-جنوب ناشی از تحولات منطقه ای،تاکید کرد: از نظر دولت فدرال روسیه، این کریدور یک مسیر اصلی قلمداد می شود و برنامه ریزی شده تا در یک افق و دورنمای بزرگ، از ظرفیت بازار کشورهای آفریقا نیز در این راهگذر استفاده کنیم.
ایلیا ولینسکی با اشاره به عدم استفاده از کل ظرفیت تجاری بندر آستاراخان، تاکید کرد: با توجه با برنامه ای توسعه ای در دست انجام در این بندر، از هرگونه مشارکت اقتصادی و تجاری با شرکای ایرانی استقبال می کنیم.
وی با اعلام خبر در دست ساخت بودن بندر جدید تمام مکانیزه، احداث بزرگ ترین ترمینال بندری، ساخت انبارهای جدید و همچنین ساخت پایانه کانتینری مدرن در منطقه آستاراخان خاطر نشان کرد: با توجه به رویکرد های توسعه ای در بنادر آستاراخان، دولت از افزایش سطح همکاری ها شرکت های ایرانی با روسیه و افزایش ناوگان ایرانی در خزر استقبال می کند.
وی همچنین با اشاره به مشکل عمق آب کانال ولگا خاطر نشان کرد: ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود که چند ماه پیش در مجلس دومای روسبه انجام شد وعده داد که عمق کانال دسترسی منتهی به بندر آستاراخان را به ۴/۵ متر می رساند تا رفت و آمد کشتی های تجاری به بندر یاد شده با سرعت و سهولت انجام پذیر باشد.
وی افزود: سهم بنادر روسی دریای خزر از کل مبادلات تجاری دریایی روسیه با جامعه بین الملل کمتر از یک درصد است و اکنون روسیه می کوشد تا با افزودن کشتی های چند منظوره کانتینربر و بهبود عمق اصلی ترین بندر خود در نوار ساحلی دریای خزر یعنی آستاراخان، بر میزان استفاده خود از ظرفیت کریدور شمال - جنوب بیفزاید.
بنا بر این گزارش، در این دیدار، جلیل اسلامی، معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز به نشست سه جانبه اخیر ایران، هند و روسیه در تهران پیرامون تسهیل ترانزیت در کریدور شمال-جنوب ، اشاره و بر ایجاد ظرفیت ترانزیتی از طریق ایران به روسیه و بلعکس از روسیه به کشورهای خلیج فارس تاکید کرد.
عضو هیات عامل سازمان بنادرودریانوردی، امکان جذب سرمایه گذاری در حوزه های حمل ونقل دریایی و تجهیزات بندری و امکان سرمایه گذاری شرکت های روسی در بنادر جنوب ایران برای ایجاد هاب لجستیکی در راستای توسعه حمل ونقل و ترانزیت کالا را از دیگر مصوبات نشست سه جانبه برشمرد.