بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

50 دستگاه اتوبوس وارداتی از آلمان در گمرک خاک می خورد!

به جای اجاره اتوبوس از عراق، مشکل ترخیص از گمرک را رفع کنید

50 دستگاه اتوبوس وارداتی از آلمان در گمرک خاک می خورد!
تین نیوز

مدیرعامل یک شرکت اتوبوسرانی داخلی که سال گذشته ۶۵ دستگاه اتوبوس آلمانی وارد کشور کرده اما هنوز نتوانسته آنها را از گمرک ترخیص کند در واکنش به برنامه دولت برای اجاره اتوبوس از عراق برای جابه جایی زائران اربعین می گوید: «دولت به جای این کار و اجاره اتوبوس از کشوری که خودش مشکل حمل و نقل دارد، مانع تراشی ها برای ترخیص اتوبوس های وارداتی از گمرک را رفع کند.»

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، همزمان با آغاز ماه محرم و نزدیک شدن به مراسم پیاده روی اربعین بار دیگر مشکل کمبود اتوبوس مطرح شده و زنگ هشدار بحران کمبود اتوبوس در سطح کشور در ایام اربعین حسینی برای جا به جایی زائران کربلا به صدا درآمده است.

هرچند دولت تا به امروز چند مصوبه برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس داشته اما این مصوبات روی کاغذ مانده و خبری از این اتوبوس ها در جاده های کشور نیست. شاهد آن هم اظهارات اخیر داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که اذعان کرده امسال برای برای اربعین ۶ هزار دستگاه اتوبوس کمبود داریم و برای جبران آن از ظرفیت ناوگان اتوبوس و سرویس های مراکز صنعتی، پتروشیمی و نیروهای نظامی استفاده خواهد شد. او همچنین اعلام کرده که قرار است برای جابه جایی زائران اربعین از عراق اتوبوس اجاره شود.

با استناد به اظهارات رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در حالی قرار است امسال ایران برای جابه جایی زائران اربعین از عراق اتوبوس اجاره کند که سال گذشته نیز اتفاقی مشابه افتاد و یک شرکت اتوبوسرانی ایرانی تعدادی اتوبوس از ترکیه اجاره کرد اما در نهایت با ضرر میلیاردی روبه رو شد و اعلام کرد که برای سال ۱۴۰۳ به هیچ عنوان با دولت همکاری نخواهد کرد.

علاوه بر این یک شرکت اتوبوسرانی بزرگ نیز سال گذشته حدود ۷۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور کرده اما هنوز نتوانسته است این اتوبوس ها را از گمرک خارج و شماره گذاری کند. مدیرعامل این شرکت در واکنش برنامه دولت برای اجاره اتوبوس از عراق برای جابه جایی مسافران اربعین به خبرنگار ترابران می گوید: «دولت به جای اجاره اتوبوس از عراق به شرکت های داخلی و ما که اتوبوس وارد کرده ایم، کمک کند.»

او توضیح می دهد: «سال گذشته ۶۵ دستگاه اتوبوس از آلمان وارد کردیم که حدود ۱۵ دستگاه اتوبوس بعد از بروکراسی اداری از گمرک ترخیص شدند و الان درگیر بروکراسی شماره گذاری هستند. هنوز۵۰ دستگاه اتوبوس در گمرکات شهریار و بازرگان اسیر بروکراسی اداری وزارت راه، وزارت صمت و بانک مرکزی است.»

به گفته او؛ ۵۰ دستگاه اتوبوس که می توانست بخشی از مشکلات حمل و نقل کشور را حل کند اکنون در گمرک خاک می خورد و دولت هم عین خیالش نیست. هرچند می گویند کمک می کنیم اما تا الان که کمکی نکرده اند.

او که سال گذشته اتوبوس هایش با پلاک گذاری موقت به زائران اربعین سرویس داده بود در پاسخ به این سوال که آیا امسال چنین اقدامی انجام می دهد یا خیر می گوید: «هنوز که چنین پیشنهادی نداده اند اما حتی اگر این پیشنهاد را بدهند به هیچ عنوان قبول نمی کنم چون پارسال تجربه اش کرده ام و باید بعد از تمام شدن اربعین دوباره دنبال آنان بدوم که اتوبوس هایم را ترخیص کنم.»

مخالفت مالکان اتوبوس با افزایش دو برابری کرایه برای اربعین

او یادآور می شود: «کرایه اتوبوس های اربعین سال گذشته دو و نیم برابر کرایه های عادی بود اما امسال این رقم را دو برابر کرده اند. خب معلوم است که کسی قبول نمی کند مسافر ببرد.»

مدیرعامل این شرکت اتوبوسرانی داخلی همچنین درباره اجاره اتوبوس از عراق می گوید: «اینکه می گویند ماشین استیجاری می آوریم هم نمی توانند و موفق نمی شوند. پارسال هم گفتند اتوبوس می آوریم و نتوانستند. تنها کاری که توانستند بکنند این بود که چند اتوبوس از ترکیه آوردند که به دردی نخورد و فقط زیان بود.»

او سپس تاکید می کند: «الان عراق خودش درگیر حمل و نقل است و مشکلات حمل و نقلی داخلی خود را دارد پس چطور می خواهد کمبود ۶ هزار دستگاه اتوبوس ایران برای جا به جایی مسافران اربعین را حل کند و این اتوبوس ها را به ایران بفرستد و مشکل ما را حل کند؟!»

او می افزاید: «یعنی اینقدر اوضاع ما خراب است و  تعداد ناوگانمان از این عراق کمتر است که بخواهیم از آنها کمک بگیریم؟ آیا این حرف با عقل جور در می آید؟»

او تاکید می کند: «دولت به جای اینکه اتوبوس از عراق یا کشور دیگر اجاره کند مشکل شرکت های داخلی را حل کند. متاسفانه نه به تولید داخلی کمک می کنند نه قدمی برای واردات برمی دارند. یعنی عملا هیچ کاری نمی کنند.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.