خسارت یک تا سه میلیاردی هر متوفی به اقتصاد کشور
علیرضا سیاهپور با تأکید بر اهمیت نقش محوری «انسان ، جاده و خودرو» به عنوان سه عامل اصلی در وقوع تصادفات جاده ای به تشریح جزییات هر یک از عوامل پرداخت.
علیرضا سیاهپور با تأکید بر اهمیت نقش محوری «انسان ، جاده و خودرو» به عنوان سه عامل اصلی در وقوع تصادفات جاده ای به تشریح جزییات هر یک از عوامل پرداخت.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس ، وی در خصوص نقش خودرو در تصادفات تصریح کرد: تا کنون با یک حادثه جاده ای برخورد نکرده ایم که خودرو به عنوان عامل تصادف در نظر گرفته شده باشد ، حال آنکه همه از شرایط ایمنی برخی خودروها که تعدادشان نیز بسیار زیاد است آگاه هستیم.
وی در خصوص نقش جاده در تصادفات گفت: 5 تا 20 درصد از تصادفات جاده ای به راه ، مهندسی راه و محیط اطراف آن برمی گردد که شامل نقاط پرتگاهی، شیب عرضی معکوس، بخشنده نبودن شیب شیروانی جاده ها، اختلاف ارتفاع جاده با شانه راه ، تقاطع های غیراستاندارد، غیرمجاز و نامناسب و همچنین دوربرگردان هایی که که غالباً به دلایل عدم تأمین منابع کافی بصورت غیراستاندارد ساخته شده و در برخی محورهای مواصلاتی وجود دارند.
وی اضافه کرد: برای ایمن سازی نقاط پرتگاهی با اجرای خاکریز، نصب گاردریل و نیوجرسی (دیوارهای بتنی جدا کننده) اقدامات مناسبی صورت گرفته و راهداری استان در تعامل با سایر دستگاه ها همچنان با جدیت خاص در حال ارتقاء سطح ایمنی این نقاط است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس همچنین با اشاره به اهم و گستردگی فعالیت ها علیرغم کمبود اعتبارات گفت: برخی از راه ها در سطح استان به عنوان راه روستایی و فرعی ساخته شده است اما دارای ترافیک راه فرعی و اصلی و بزرگراهی است، از اینرو ارتقاء (سطح) مشخصات فنی راه ها مورد توجه ویژه قرار داشته و در برخی نقاط، ضروری است راه های روستایی به فرعی و راه های فرعی به اصلی و راه های اصلی به بزرگراهی ارتقاء یابد.
سیاهپور در خصوص اهمیت هوشمندسازی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس و کاهش حوادث ترافیکی گفت : هوشمندسازی و استفاده از فناوری های نوین همواره مدنظر راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس بوده است که سامانه های هوشمند ثبت تخلف (۱۳۶ سامانه فعال کنونی) نظارت تصویری، توزین در حال حرکت، کننرل مکانیزه بارنامه خودروهای سنگین، تردد شمارها ، سامانه ارتباطی 141 و سامانه هوشمند سپهتن بخشی از این موارد هستند و مزایایی چون نظارت شبانه روزی و بدون دحالت عامل انسانی و بصورت لحظه ای صورت می گیرد و درصد خطا را کاهش داده و سبب سیر نزولی تصادفات می گردد.
وی در خصوص نقاط پرتصادف و دارای استعداد تصادف در استان نیز عنوان کرد: تمامی نقاط پرتصادف، آشکارسازی شده و اقدامات اولیه ایمن سازی آنها صورت گرفته و برای رفع دیربازده آنها با توجه به نیاز به اعتبار ات در حال پیگیری وانجام اقدامات عملیاتی هستیم.
این مسوول در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: چهل نقطه از نقاط پرتصادف در جاده هایی است که باید از دو خطه به چهارخطه ارتقاء یابند و این موضوع نیازمند همکاری مسوولین استانی و کشوری است
علیرضا سیاهپور با اشاره به سهم بیش از 75 درصدی عامل انسانی در حوادث ترافیکی افزود: در ده سال گذشته که به عنوان "دهه ایمنی راه ها" نامگذاری شده ، کاهش تصادفات در هر سال به طور متوسط بین 7 تا 10 درصد بوده که به دلیل ارتقاء ایمنی راه ها، حضور مستمر پلیس و اقدامات از این دست ، اکنون نیاز به "مشارکت هرچه بیشتر عموم مردم" است تا با اصلاح "فرهنگ ترافیک و رانندگی" خود ، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به کمک دولت در راستای کاهش تصادفات و تلفات رانندگی اقدامات موثری بعمل آورده و این جز با "تعامل تمامی دستگاه ها و مشارکت عموم مردم و آموزش همگانی" مقدور نمی شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای فارس همچنین با ابراز تاسف از تصادفات رانندگی بیان کرد: در 20 سال گذشته به طور متوسط هر سال در کشور 20هزار کشته در تصادفات داشته ایم که در ده سال گذشته به 16هزار نفر کاهش یافته است.
وی افزود: به طور متوسط در کشور روزانه 43 نفر در تصادفات کشته می شوند، که این بدان معنی است که هر 33 دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی برون شهری جان خود را از دست می دهد و تبعات سنگینی را به همراه دارد بطوری که اقتصاددانان معتقدند اگر سن هر متوفی را 35 سال در نظر بگیریم، خسارت 3/1 تا 3 میلیارد تومانی را به اقتصاد ملی وارد می کند که این خسارت 5 تا 7درصد تولید ارزش ناخالص ملی است در حالی که خسارت های وارده به بخش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز غیرقابل جبران است.