راهکارهای سازمان راهداری برای حل مشکل ناوگان کشنده انباشت شده در مرزها
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص ناوگان کشنده جاده ای انباشت شده در مرزهای کشور، گفت: اگرچه تکلیفی در این زمینه بر عهده این سازمان نیست،اما با هدف حمایت از رانندگان و مالکان، اهتمام خود را نسبت به رفع این مشکل به کار بسته ایم.

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خصوص ناوگان کشنده جاده ای انباشت شده در مرزهای کشور، گفت: اگرچه تکلیفی در این زمینه بر عهده این سازمان نیست، اما با هدف حمایت از رانندگان و مالکان، اهتمام خود را نسبت به رفع این مشکل به کار بسته ایم.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، رضا اکبری اظهار کرد: طی یک سال اخیر بیش از ۶۰۰۰ دستگاه کامیون کشنده جاده ای که ثبت سفارش، خریداری و انتقال آن ها توسط شرکت های فعال در حوزه بازرگانی یا متقاضیان (افراد حقیقی و حقوقی) صورت گرفته است، در محدوده گمرک و یا مرز ایران با کشورهای ترکیه و آذربایجان انباشت شده اند.
وی با اشاره به این که عدم اجرای فرایند قانونی و نقص در انجام مراحل و روند ثبت سفارش و تخصیص ارز مانع واردات و ترخیص این ناوگان شده و نارضایتی هایی را در کشور ایجاد کرده است، بیان کرد: همه فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز این ناوگان از طریق ثبت در سامانه تجارت و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان افزود: اواخر سال گذشته قریب به ۴۰۰۰ دستگاه ناوگان کشنده که در فاصله سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ به دلیل نقص در انجام فرایندهای ثبت سفارشی و تخصیص ارز بلاتکلیف مانده و ترخیص نشده بودند، با همکاری سازمان بازرسی، دادستانی تهران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تعیین تکلیف شدند.
اکبری عنوان کرد: در حالی ناوگان باقی مانده در خارج از مرزهای کشور فاقد سابقه ثبت سفارش هستند که تقاضا و اعمال فشار زیادی مبنی بر تعیین تکلیف آن ها به دستگاه ها و مسئولان اجرایی کشور وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای به دلیل عدم برقراری توازن طی سال های گذشته و اجرایی نشدن فرایند اسقاط ناوگان کشنده فرسوده، بر ضرورت اجرای بند «پ» ماده ۵۹ قانون برنامه هفتم توسعه کشور مبنی بر اسقاط متناظر این ناوگان تأکید دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان تصریح کرد: در حالی در روند ثبت سفارش، ورود به گمرک و ترخیص این ناوگان هیچ گونه تکلیف و مسئولیتی بر عهده سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نیست، این سازمان با رویکرد حمایت از رانندگان و مالکان، اهتمام خود را با بهره گیری از راه حل های قانونی در راستای رفع این مشکل به کار گرفته است.
اکبری با تأکید بر ضرورت تصمیم گیری و اقدام دستگاه های اجرایی ذیربط به منظور حل مشکلات ناوگان کشنده فاقد ثبت سفارش، انجام مراحل قانونی ورود این ناوگان به گمرک و جلوگیری از تملک آن ها توسط دولت ترکیه افزود: اگرچه تکلیفی در این زمینه متوجه سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نیست، این سازمان پیشنهاداتی را از سوی وزیر راه و شهرسازی برای حل این مشکل به معاون اول رئیس جمهور ارائه کرده که در حال بررسی و اجرا هستند.
وی اظهار کرد: این سازمان بر اساس وظایف ذاتی که بر عهده دارد، همواره نسبت به حمایت و پاسداری از حقوق رانندگان، مالکان و فعالان صنفی بخش حمل ونقل جاده ای کشور اهتمام ورزیده و پیگیری برای تحقق حقوق آنان را تکلیفی واجب برای خود می داند.
معاون وزیر و رئیس سازمان گفت: از سویی مدیران ارشد دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دغدغه مندی در این خصوص، در حال پیگیری به منظور رفع مشکلات و تحقق نوسازی ناوگان حمل ونقل کالای کشور هستند.
کاملا مشخص است که همان بساط قبلی دلالان با اجیر کردن تعدادی راننده برای وارد کردن این تعداد زیاد کشنده بدون ارائه اسقاط به کشور در حال تکرار است و متاسفانه هیچ کس از بین اینهمه مسئول از این اشخاص نمیپرسد که چرا بدون ثبت سفارش و طی مراحل قانونی کامیون خریداری و به پشت مرزها انتقال داده اند که در خطر مصادره باشند چون از تجربه قبلی یاد گرفتند که با جمع کردن تعدادی دلال راننده نما در جلوی ادارات و فشار افکار عمومی میتوانند قوانین را دور زده و به هدف خود برسند که همانا خرید این کامیونهای اکثرا فرسوده با کیلومتر بالا به قیمتهای ناچیز و شماره گذاریشان بدون ارائه اسقاط و فروش با نرخ ارز آزاد میباشد