بازدید سایت : ۶۱۳۶۷
عضو هیئت عامل و مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

◄ اعتبارات سازمان راهداری به 3سال پیش بازگشته است

حقوق ۱۰ هزار نفر از کارکنان راهداری در استان‌ها از محل اعتبارات تملک پرداخت می‌شود و اگر تصورما این باشد که این کاهش بودجه بدون تغییر در مجلس تصویب شود مشکلات ما در این بخش بیشتر هم می‌شود.

اعتبارات سازمان راهداری به 3سال پیش بازگشته است
تین نیوز |

مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت:اعتبارات سازمان راهداری به سه سال پیش بازگشته است و ما از سال ۹۵ درگیر کاهش بودجه هستیم.

به گزارش تین نیوز از هفته نامه حمل‌ونقل محمد تیموری، عضو هیئت‌عامل و مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص رقم اعتبار بودجه سازمان راهداری گفته است: کلاً ساختار بودجه امسال متفاوت است و دوستانی که تیتر افزایش بودجه را انتخاب کردند مقایسه‌ای بین جدول۷ بودجه سال ۹۶ و ۹۷ داشتند، درصورتی‌که اعتبارات ردیف‌های متفرقه امسال به جدول ۷ اضافه شده است که در سال گذشته نبود. اعتبارات سازمان از سال گذشته کمتر شده است و حدود ۷ درصد کاهش داشته است. در سال گذشته ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در پیوست یک بود و ۱۱۰۰ میلیارد تومان در ردیف‌های متفرقه و درآمدی بود که سرجمع اعتبارات عمرانی به رقم ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

وی با توضیح اینکه امسال همه این اعتبارات را در جدول ۷ نشان داده‌اند؛ درحالی‌که رقم بودجه ۱۸۰۴ هزار میلیاردی سال گذشته به ۱۶۸۰ هزار میلیارد رسیده است اضافه کرد: سرجمع اعتبارات عمرانی ما از ۱۸۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که به معنای کاهش ۶.۸ درصدی است. از طرفی اعتبارات ما در سال ۹۶ هم کمتر از سال ۹۵ بود و تقریباً ۲۶ درصد کاهش داشتیم و امسال هم ۶.۸ دهم درصد کاهش بودجه داریم؛ یعنی اعتبارات سازمان راهداری به سه سال پیش بازگشته است و ما از سال ۹۵ درگیر کاهش بودجه هستیم. در سازمان راهداری هم بحث عمده ما تأمین نیاز کارگران است.

راهداری کرمان نصب علائو و تابلو

وی ادامه داد:حقوق ۱۰ هزار نفر از کارکنان راهداری در استان‌ها از محل اعتبارات تملک پرداخت می‌شود و اگر تصورمان این باشد که این کاهش بودجه بدون تغییر در مجلس تصویب شود مشکلات ما در این بخش بیشتر هم می‌شود.

تیموری ادامه داد:مشکل اساسی دیگری که در بودجه امسال وجود دارد بحث قیر است. قیری که هرسال به‌صورت رایگان برای نگهداری راه‌ها دریافت می‌کردیم برای سال آینده حذف شده است. این درحالی است که همین امسال حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان عملیات  روکش کردن جاده‌ها از محل قیر رایگان بوده است که در بودجه سال۹۷ حذف شده است و لازم است مجلس روی این موضوع تجدید نظری داشته باشد؛ درغیراین‌صورت روکش کردن آسفالت جاده‌ها عملاً متوقف می‌شود و این یکی از مشکلات اساسی‌ خواهد بود که در سال آینده با آن مواجه هستیم.

قیر3

عضوهیئت عامل و مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص  وضعیت تخصیص اعتبارات  نیز گفت:امسال مبلغ تخصیص اعتبارات عمرانی نقدی از بودجه ۱۸۰۴ هزارمیلیاردی تنها ۱۹ میلیارد تومان است، یعنی رقمی کمتر از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی داده شده است و اسناد خزانه‌ای هم که به سازمان تعلق گرفت هنوز به دلیل عدم سررسید آن استفاده نشده است. اما رقم آن ۱۲۵هزار میلیارد تومان اسناد خزانه یک‌ساله و۱۳۳ میلیارد هم اسناد خزانه دوساله است که سرجمع به رقم ۲۵۸میلیارد تومان اسناد می‌رسد. اگر درصد بگیریم شاهد هستیم که تنها حدود ۱۶ درصد در سال‌۹۶ تخصیص اعتبارات نقدی و غیر‌نقدی داشتیم و تخصیص اعتبارات نقدی به کمتر از یک‌درصد می‌رسد.

تمیوری در خصوص نحوه‌ اجرای برنامه‌های سازمان راهداری ازجمله افزایش ایمنی و کاهش تلفات در سال آینده با این رقم اعتبار، گفت:آن‌طور که همه قول داده بودند بودجه ایمنی افزایش چشمگیری نداشت و این نکته مورد توجه قرار نگرفت. در کشور ما بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر از طریق جاده و نه با ریل و هواپیما انجام می‌شود. نه مانند بسیاری از کشورها آبراهه داریم و نه خطوط ریلی در این حد تکمیل شده است که بتوانیم مردم را به سمت استفاده از ریل سوق دهیم.

تیموری گفت:چیزی که سهل‌تر است حمل‌ونقل جاده‌ای است و به دلیل همین مطلوبیت و تقاضا، ما در سال فقط ۸ هزار میلیارد تومان نیاز مالی برای نگهداری راه‌ها داریم که با بودجه امسال تأمین آن بسیار سخت شده است.

به گفته تیموری در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده سعی می‌کنیم منابع پایداری برای نگهداری راه‌ها و جاده‌ها داشته باشیم. در دنیا برای نگهداری جاده‌ها سه نوع مالیات وجود دارد؛ مالیات جاده، مالیات خودرو و مالیات سوخت. ما درواقع در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، به دنبال این هستیم که اعتبارات پایداری داشته باشیم که هرسال به دنبال بودجه‌ دولتی نباشیم.

عضوهیئت عامل و مدیرکل دفتر برنامه‌وبودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  ادامه داد:عادلانه‌تر هم این است که  این روش در شرایط کسری بودجه دولت اجرایی شود. کسی که از جاده استفاده می‌کند به تبع سوخت بیشتری استفاده می‌کند و باید مالیات سوخت آن را پرداخت کند.

به گفته ی تیموری درحال‌حاضر ترافیک جاده‌ها به دلیل استفاده از خودروی شخصی افزایش یافته است و ما هیچ عوارضی  برای نگهداری راه‌ها از بنزین نمی‌گیریم. عوارض خودرو هم که به‌صورت سالیانه است و به جیب شهرداری می‌رود و برای حمل‌ونقل برون‌شهری هم عوارضی از خودرو وصول نمی‌شود. عوارض جاده‌ای هم به‌صورت محدود در آزادراه‌ها اعمال می‌شود.

وی توضیح داد که درآمد ما از آزادراه تهران-قم در سال جاری  ۱۵ میلیارد تومان از محل عوارض است اما ۴۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری این آزادراه در سال جاری بوده است و هماهنگی بین درآمد و هزینه‌های نگهداری وجود ندارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.