◄ 20هزار همیار جاده به کمک مسافران نوروزی میآیند
تا پایان سفرهای نوروزی، سیاستهای قبلی سازمان البته بهصورت کوتاهمدت اجرا خواهد شد اما از آنجایی که مقام عالی وزارت در حکم بنده به چندین موضوع مهم اشاره داشتند، بلافاصله کارگروههایی را مسئول تجزیه و تحلیل این محورها کردم تا با یک برنامه عملیاتی مدون مسیر ما را برای رسیدن به این اهداف مشخص کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی از برنامهریزی برای اجرای طرحی خبر داد که منجر به استفاده حداکثری از ۲۰ هزار نیرو در سراسر کشور بهعنوان همیاران جادهها برای تأمین آسایش مسافران نوروزی خواهد شد.
عبدالهاشم حسننیا گفت: نگرانی ما تغییر شرایط جوی در روزهای پرتردد تعطیلات است که باید از همین حالا از این موقعیتها آگاهی داشته باشیم که اگر در مقابل تغییرات جوی قرار گرفتیم، با آمادگی کامل به کمک کاربران حرفهای جاده یعنی رانندگان وسایل حملونقل عمومی بار و مسافر و همچنین مردم برویم.
رئیس جدید سازمان راهداری و حملونقل جادهای در گفتوگو با خبرنگار تیننیوز از تعیین کارگروهی برای دستیبابی به نقشه راه و احکام مورد نظر وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: تا پایان سفرهای نوروزی، سیاستهای قبلی سازمان البته بهصورت کوتاهمدت اجرا خواهد شد اما از آنجایی که مقام عالی وزارت در حکم بنده به چندین موضوع مهم اشاره داشتند، بلافاصله کارگروههایی را مسئول تجزیه و تحلیل این محورها کردم تا با یک برنامه عملیاتی مدون مسیر ما را برای رسیدن به این اهداف مشخص کند.
حسننیا ادامه داد: این کارگروه اکنون در حال بررسی احکامی است تا در کوتاهمدت و ظرف یک ماه آینده به این نتیجه برسد که با چه سازوکاری دستورات وزیر را عملی کند. از نظر من این پتانسیل در سازمان راهداری و حملونقل جادهای وجود دارد که بتواند تصمیمات جدیدی برای مشکلات موجود بگیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: درباره سفرهای نوروزی هم نشستی با همکاران و ادارات کل راهداری در سراسر کشور داشتیم تا امسال سعی کنیم امکان سفرهای ایمنتری با حملونقل عمومی را برای مردم ایجاد کنیم که نتیجه آن جذب مسافر بیشتر در سیستم حملونقل عمومی باشد که در نهایت به نفع اقتصاد ملی و کسانی است که از حملونقل عمومی استفاده میکنند. یکی از ملزومات رسیدن به این هدف هم استفاده حداکثری از پتانسیل واحدهای شهرستانی و استانی و ادارات کل بود و اکنون نزدیک به ۲۰ هزار نیرو در سراسر کشور داریم که قصد بسیج این نیروها را بهعنوان همیاران جادهها داریم تا زمینه آرامش مسافران را فراهم کنند. برنامهریزی برای اجرای این طرح هم آغاز شده است.
حسن نیا گفت: پیشبینی ما این است که ایام سفر امسال طولانیتر باشد و مردم نسبت به سال گذشته روزهای بیشتری را در سفر بمانند. همکاران ما در مرکز مدیریت راهها تجزیه و تحلیلهای مختلفی را انجام و پیک سفرها را مشخص کردهاند. نگرانی ما تغییر شرایط جوی در روزهای پرتردد تعطیلات است که باید از همین حالا از این موقعیتها آگاهی داشته باشیم که اگر در مقابل تغییرات جوی قرار گرفتیم، با آمادگی کامل به کمک کاربران حرفهای جاده یعنی رانندگان وسایل حملونقل عمومی بار و مسافر و همچنین مردم برویم.
رییس سازمان راهداری و حملونقل جاده ای در پاسخ به این سوال که کدام بخش سازمان نیازمند بودجه و صرف وقت بیشتری است؟ گفت: واقعیت این است که اکنون فاصله معناداری بین سطح خدمتی که ما ارائه میدهیم و سطح توقع مردم وجود دارد که در دو بخش خلاصه میشود. نخست در تأمین منابع و دوم در بهرهوری از امکانات و نیروهای درون سازمان که لازم است برای هر کدام از اینها با توجه به دستورات وزیر راهوشهرسازی راهحل داشته باشیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته توقع تغییر در وضعیت بودجه سازمان در چند ماه آینده دور از ذهن به نظر میآید، اگرچه به دنبال آن هستیم و توقع داریم با کمک افرادی که در این زمینه نقش دارند از این شرایط بحرانی مالی عبور کنیم. این را هم اضافه کنم که سفر هموطنان در نوروز میتواند نهایتاً به یک مزیت تبدیل شود که میتواند نشان از توانمندی کشور در برگزاری درست آن یا یک ضعف باشد.
حسن نیا ادامه داد:اقتصاد ملی باید این ظرفیت را داشته باشد که مردمی که بعد از یک سال قصد سفر دارند، با آرامش کافی در جادهها به رانندگی مشغول شوند تا نشان از ظرفیت کشور در اداره این مهم باشیم. باید به این مقطع بهعنوان یک مقطع مهم و مثبت نگاه کنیم. با این حال احساس میکنیم گسلی بین ما و مردم وجود دارد، شاید عمق این گسل خیلی زیاد نباشد، اما حکایت از فاصله معناداری بین سطح خدمات و توقع مردم از ما دارد و ما نمیتوانیم این گسل را نادیده بگیرم و بعد برنامهریزی کنم.
او گفت: میخواهیم کاری کنیم که اعتماد کاربران عمومی را به حملونقل کشور افزایش دهیم و برای رسیدن به این نقطه لازم است از نقاط ضعف شناخت کافی داشته و نسبت به عمق این گسل برنامهریزی کنیم. ضمن اینکه اعتقاد دارم که با مردم باید شفاف بود و هرجا ضعف داریم با جرئت آن را اعلام کنیم.