◄ توقف طولانی کامیونهای اروپایی در مرز بازرگان
کامیونهای اروپایی که حامل بار برای ایران هستند در مرز بازرگان متوقف ماندهاند.
![توقف طولانی کامیونهای اروپایی در مرز بازرگان](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/ZWm3w97SOVYz/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLN8xslycONDE/%DA%AF%D9%85%D8%B1%DA%A9+%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86+2.jpg)
کامیونهای اروپایی که حامل بار برای ایران هستند در مرز بازرگان متوقف ماندهاند.
جلال ابراهیمی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اعلام این خبر افزود: اکثر این ماشینها حامل مواد غذایی، دارویی و مواد فاسدشدنی هستند که طبق قوانین جهانی باید بدون توقف، اوراقشان بررسی و از گمرک خارج شوند.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه اظهارکرد: بعضاً یک ماه است که کامیونهایی که از کشورهای اروپایی و ترکیه به مقصد ایران و همسایههای آن حرکت کرده بودند، به دلایلی نظیر پلمب و بررسی گازوئیل، بررسی اوراق ثبتسفارش، بررسی اوراق حمل و همچنین مشکلات سختافزاری و نرمافزاری در مرز بازرگان متوقفشدهاند و این درحالی است که محموله باریشان مواد فاسدشدنی بودهاند که دچار ضرر و زیان شدهاند.
او افزود: در این میان قیمت دموراژ کامیونها (کرایه معطلی) از هزینههای خرید و تجارت نیز بالاتر رفته است.
ابراهیمی با اشاره به درخواست سفیر ایران در ترکیه درباره اعزام افراد برای حل این مشکل به مرز بازرگان گفت: اگر این مشکل حل نشود برای ایران از لحاظ بازار داخلی و چهره عمومی تجارت صورت خوشی ندارد.
رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه تصریح کرد: علاوهبر مسائل پیشآمده برای تجار ایرانی، کامیونهایی که باید از ایران عبور کنند به جهت کم کردن فشار گمرک، سهولت حملونقل و جلوگیری از فساد موادی که همراه دارند، مسیر خود را تغییر میدهند و مرزهای دیگر را جایگزین میکنند؛ بنابراین مقدار زیادی از درآمد ایران که از طریق حق عبور سرزمینی حاصل میشود، از بین میرود.
همیشه رانندگان تریلی و کامیون برای تردد بین ایران و ترکیه دچار مشکل بودهاند و ترکیه برای جذب بیشتر بار برای کامیونهای این کشور سعی در کند کردن روند تردد کامیونهای ایرانی و دیگر کشورها از این مرز مهم دارد.
با توسعه حملونقل ریلی بین ایران و ترکیه بخش زیادی از این مشکلات حل و حمل کالا بین دو کشور تسهیل خواهد شد.