ارتقا ضوابط ایمنی حملونقل مسافر
مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری از ارتقای ایمنی و اصلاح ضوابط حملونقل مسافر در ناوگان حملونقل عمومی خبر داد.
مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری از ارتقای ایمنی و اصلاح ضوابط حملونقل مسافر در ناوگان حملونقل عمومی خبر داد.
به گزارش تیننیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، داریوش باقرجوان، مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای ارتقای ایمنی و ضوابط حملونقل جادهای که در پی سانحه اتوبوس تهران-کلاله که منجر به درگذشت ۱۹ نفر از هموطنان مان در روز ۱۹ دی در جاده فیروزکوه شد اظهار داشت: با هدف ارتقای ایمنی حملونقل مسافر مقرر شد از این پس باید سامانه فروش و صدور بلیت اینترنتی اتوبوس شرکتها یکپارچه باشد و از این پس، علاوه بر سازمان راهداری و پلیس راه، خود شرکتهای حملونقل مسافر هم بر عملکرد ناوگان اتوبوسی خود بصورت برخط نظارت خواهند کرد.
وی با اشاره به رشد تقاضای سفر با ناوگان اتوبوسی که بدنبال افزایش نرخ بنزین اتفاق افتاد گفت: همچنین مقرر شد از این پس، عرضه بلیت مسافربری شرکتها از طریق نرم افزارها و پایگاههای اطلاع رسانی فاقد مجوز سازمان راهداری، ممنوع خواهد بود.
به گفته مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای، از این پس شرکتهای حملونقل میتوانند با همکاری گروهی، یک شرکت سرشبکه با شبکه سیر خاص خود ایجاد کنند که شبکه سیر این شرکتهای سرشبکه، باید از طریق ایجاد اتاق کنترل (مانیتورینگ) ناوگان، بر عملکرد رانندگان و اتوبوسهای خود از نظر سرعت سیر، استراحت و تعویض به هنگام راننده، و همچنین محل توقف برای استراحت و صرف غذا و انجام فریضه نماز، نظارت دقیق داشته باشد.
باقرجوان با تاکید بر اینکه ادارات کل استانی سازمان راهداری مکلف به رعایت مقررات جدید در صدور و تمدید مجوزهای شرکتهای حملونقل مسافری هستند گفت: بر اساس تبصره ۱۴ بخشنامه جدید سازمان راهداری و حملونقل جادهای، شرکتهای حملونقل مسافر، بر رانندگان، ناوگان و شرکتهای تحت پوشش خود نظارت میکنند و همچنین مکلف به ارائه آموزشهای لازم به اعضای تحت پوشش خود هستند.
وی افزود: شرکتهای سرشبکه با مالک وسایل نقلیه، قرارداد پیمانکاری یکساله امضا میکنند و باید این قرارداد در سامانه مدیریت شرکتها ثبت شود.
مدیرکل حملونقل مسافری سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: نظارت بر سامانههای ارزیابی و غربالگری سلامت رانندگان عضو شبکه و ایجاد امکان ارتباط دوسویه با مسافران و همچنین حضور نماینده این شرکت در کمیسیون ماده ۱۲ سازمان راهداری برای پاسخگویی تخلفات اعضا از جمله وظایف شرکت سرشبکه سیر است.
به گفته باقرجوان، شرکتهای سرشبکه بصورت استانی فعالیت میکنند و شرکتهای جدید متقاضی تاسیس سرشبکه سیر، باید حداقل در ۱۰ استان دارای شعبه و نمایندگی باشند که برای استانهای محروم نیز، شرایط و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.