۷۶۰۰ روستا بدون آسفالت/ کمبود قیر گره اصلی
یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود قیر و تامین نابهنگام است که باعث شده با وجود آماده شدن ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نتوانیم آن را آسفالت کنیم.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی با بیان اینکه ۷۶۰۰ روستا در کشور فاقد راه مناسب و آسفالته هستند، گفت: یکی از مشکلات موجود در این زمینه کمبود قیر و تامین نابهنگام است که باعث شده با وجود آماده شدن ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی نتوانیم آن را آسفالت کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، خداداد مقبلی اظهار کرد: ضریب برخورداری از راه روستایی آسفالته مناسب در مناطق مختلف کشور متفاوت بوده اما در کشور به طور متوسط ۸۰.۷ درصد از راههای روستایی آسفالت شدند اما این عدد در برخی از استانها کمتر از ۷۰ درصد و در برخی شهرستانها تا ۲۳ درصد هم متفاوت است.
وی با بیان اینکه آسفالت نشدن راههای روستایی به این معنا نیست که دولت کاری در این زمینه نکرده است، افزود: در برخی مناطق به دلیل پراکندگی نقاط جمعیتی و شرایط توپوگرافی خاص راههای روستایی کمتری آسفالت شدهاند و هم اکنون آنالیز کاملی از راههای روستایی داریم و بر این اساس حدود ۷۶۰۰ روستا فاقد راه آسفالت مناسب هستند که بالای۲۰ خانوار جمعیت دارند.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: به عنوان مثال ضریب برخورداری استان خوزستان از راههای روستایی آسفالته ۷۵.۸ است اما این ضریب برای پنج شهرستان زیر هفتاد درصد است. در این میان میتوان به اندیکا با ضریب ۳۱.۱ درصد و دزفولبا ضریب ۲۳ درصد اشاره کرد درحالی که امیدیه و آقاجری ۱۰۰ درصد راههای روستاییشان آسفالته است و این عدد برای شهرستانهای آبادان ۹۶.۶ درصد و باوی ۹۱.۸ درصد است.
به گفته مقبلی، بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ ضریب برخورداری ۷۲ شهرستان از بین ۴۲۴ شهرستان از راههای روستایی کمتر از پ۷۰ درصد است و هفت استان از۳۱ استان هم همین وضعیت را دارند اما اگر اعتبارات راه روستایی ملی در این استانها و شهرستانها توزیع کنیم وضعیت راههای روستایی آنها نیز نزدیک به نرم کشوری خواهد شد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس وزیر راه و شهرسازی به استانداران کشور نامهای نوشتند تا در این راستا اولویت بندی صورت گیرد و عمده اعتبارات راههای روستایی در میان کم برخوردارها توزیع شود در پی همین مکاتبات و تصمیمگیریهای صورت گرفته ۵۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه راههای روستایی تصویب شد که استانهای کمتر برخوردار اعتبارات بسیار بیشتری در این میان دارند.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه هزینه ساخت هر کیلومتر راه روستایی حدود ۱.۵ میلیارد تومان است، گفت: این اعتبارات مصوب برای استانهای کردستان ۳۵۲ میلیارد تومان، سیستان و بلوچستان ۷۷۰ میلیارد تومان، آذربایجان غربی ۳۷۴ میلیارد تومان، کرمان ۶۵۴ میلیارد تومان، خوزستان ۳۷۳ میلیارد تومامن، آذربایجان شرقی ۳۴۰ میلیارد تومان و خراسان رضوی ۳۳۹ میلیارد تومان است در حالی که اعتبارات توسعه راههای روستایی استانی مانند اصفهان ۲۱.۷ میلیارد تومان تعیین شده است.
مقبلی به برخی مشکلات اعتباری برای توسعه راههای روستایی اشاره کرد و گفت: با توجه به این وضعیت طرحی تحت عنوان ابرار برای توسعه راههای روستایی در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از امکانات و ماشین آلات سازمان راهداری برای احداث راههای آسفالته روستایی اقدام شد و نهایتا از سال ۱۳۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا قرار گرفت، ۵۰۰۰ راه روستایی زیرسازی شد اما تنها ۲۰۰۰ کیلومتر از آن آسفالت شد چرا که مشکل تامین قیر براری ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی زیرسازی شده باقیمانده وجود داشت و شرکتهای تولید کننده از تحویل قیر برای این راهها خودداری میکردند که البته با پیگیریهای صورت گرفته این مشکل حل شد و اخیرا در حال تحویل سهمیه قیر هستند.
بجاش شرکت هایی مثل نفت جی با افتخار بدون عوارض گمرکی و صادراتی (بسته تشویقیدولت) صادرات دارند و پول روی پول میگذارند؟! البته افرادی پشت همه ی این داستانها هستند