بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

◄ شناسایی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد که دستورالعمل جدید برای شناسایی و اولویت بندی نقاط حادثه خیز تصویب شده است که پیش‌بینی می‌شود، حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خیز بر اساس آن شناسایی شود.

شناسایی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور
تین نیوز |

رضا اکبری درباره آخرین وضعیت نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: درباره نقاط حادثه خیز صحبت‌ها، اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که از ۵۰۰۰ نقطه تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار نقطه حادثه خیز متفاوت است اما در همین زمینه و برای تعیین شاخص‌ها مبانی و معیارهای درست در سال ۱۳۹۴ دستورالعملی را پیاده کردیم و در سال ۱۳۹۵ توانستیم بر اساس آن معیارها و بررسی و ارزیابی آمار تصادفات سه سال قبل از آن ۱۵۸۰ نقطه حادثه خیز در کشور را شناسایی کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: در این راستا تصمیم گرفتیم تا این نقاط را که عمدتاً از نوع تقاطع‌ها بود،  ایمن سازی کنیم.  چرا که بر اساس آمار مذکور بیش از ۷۰ درصد نقاط حادثه‌خیز به تداخلات ترافیکی و تداخلات خودروها در محورها برمی‌گشت. بر همین اساس توانستیم تا امروز حدود ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز را ایمن کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: سال گذشته مجددا دستورالعمل‌های گذشته درباره نقاط حادثه خیز را بازنگری کردیم و دستورالعمل‌هایی که در دنیا درباره تعریف نقاط حادثه‌خیز وجود داشت را نیز مطالعه کردیم و توانستیم نقاط ضعف دستورالعمل گذشته را نیز استخراج کنیم. بنابراین می‌توان گفت دستورالعمل جدید که امسال به آن رسیدیم مبنای مهندسی و محاسبات دقیق‌تر و مطابق با استانداردهای دنیا دارد که اگر بتوانیم آن را بر اساس جدیدترین آمار تصادفات آنالیز و بررسی کرده ونهایتا ایمن‌سازی کنیم. می‌توان گفت تاثیر بسیار زیادی روی کاهش تصادفات جاده‌ای خواهد گذاشت.

اکبری با بیان اینکه ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز تاثیر بسیاری روی کاهش تصادفات جاده‌ای می‌گذارد، گفت: گرچه هنوز دستورالعمل جدید نقاط حادثه‌خیز را بر اساس آخرین آمار تصادفات به صورت دقیق محاسبه نکردیم اما پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت انجام این محاسبات،  حداکثر به ۵۰۰ نقطه حادثه خیز برسیم و در صددیم این کار را بر اساس آمار تصادفات به صورت سالانه انجام دهیم چرا که روش استانداردی که در دنیا انجام می شود، همین است.

 

میانگین اعتبار پنج‌ میلیاردی برای ایمن سازی هر نقطه حادثه‌خیز

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به صورت میانگین چقدر اعتبار برای اصلاح و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور لازم است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز که اکثراً از تقاطع‌ها و تداخلات ترافیکی است، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد اما اگر بخواهیم همه نقاط حادثه‌خیز و آمارهای مربوط به هزینه مورد نیاز برای اصلاح آن‌ها را در نظر بگیریم حدوداً هر نقطه حادثه خیز به صورت متوسط پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته بخشی از این اعتبار به صورت بودجه در قانون آمده است. بخشی از آن از اعتبارات متفرقه و بخش‌های دیگر از طریق مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری و درآمدهای سازمان راهداری تامین می‌شود و می‌توان گفت که سالانه از پس ایمن‌سازی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز بر می آییم و می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز آن را تامین کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: دستورالعمل جدید برای شناسایی و محاسبه دقیق نقاط حادثه خیز به بهترین نحو تدوین شده و  اجرای آن منجر به کاهش تصادفات جاده ای به صورت محسوس خواهد شد اما انتظارمان از همه مسئولان کشور این است که به این دستورالعمل که حاصل کار کارشناسی و بر مبنای استانداردهای دقیق جهانی است، احترام بگذارند و با هر عنوانی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان راهداری را برای اصلاح و ایمن سازی دیگر نقاط تحت فشار قرار ندهند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد که دستورالعمل جدید برای شناسایی و اولویت بندی نقاط حادثه خیز تصویب شده است که پیش‌بینی می‌شود، حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خیز بر اساس آن شناسایی شود.

رضا اکبری در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت نقاط حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی کشور اظهار کرد: درباره نقاط حادثه خیز صحبت‌ها، اعداد و ارقام مختلفی مطرح شده که از ۵۰۰۰ نقطه تا ۱۰ هزار و ۱۰۰ هزار نقطه حادثه خیز متفاوت است اما در همین زمینه و برای تعیین شاخص‌ها مبانی و معیارهای درست در سال ۱۳۹۴ دستورالعملی را پیاده کردیم و در سال ۱۳۹۵ توانستیم بر اساس آن معیارها و بررسی و ارزیابی آمار تصادفات سه سال قبل از آن ۱۵۸۰ نقطه حادثه خیز در کشور را شناسایی کنیم.

وی افزود: در این راستا تصمیم گرفتیم تا این نقاط را که عمدتاً از نوع تقاطع‌ها بود،  ایمن سازی کنیم.  چرا که بر اساس آمار مذکور بیش از ۷۰ درصد نقاط حادثه‌خیز به تداخلات ترافیکی و تداخلات خودروها در محورها برمی‌گشت. بر همین اساس توانستیم تا امروز حدود ۵۰۰ نقطه حادثه‌خیز را ایمن کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: سال گذشته مجددا دستورالعمل‌های گذشته درباره نقاط حادثه خیز را بازنگری کردیم و دستورالعمل‌هایی که در دنیا درباره تعریف نقاط حادثه‌خیز وجود داشت را نیز مطالعه کردیم و توانستیم نقاط ضعف دستورالعمل گذشته را نیز استخراج کنیم. بنابراین می‌توان گفت دستورالعمل جدید که امسال به آن رسیدیم مبنای مهندسی و محاسبات دقیق‌تر و مطابق با استانداردهای دنیا دارد که اگر بتوانیم آن را بر اساس جدیدترین آمار تصادفات آنالیز و بررسی کرده ونهایتا ایمن‌سازی کنیم. می‌توان گفت تاثیر بسیار زیادی روی کاهش تصادفات جاده‌ای خواهد گذاشت.

اکبری با بیان اینکه ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز تاثیر بسیاری روی کاهش تصادفات جاده‌ای می‌گذارد، گفت: گرچه هنوز دستورالعمل جدید نقاط حادثه‌خیز را بر اساس آخرین آمار تصادفات به صورت دقیق محاسبه نکردیم اما پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت انجام این محاسبات،  حداکثر به ۵۰۰ نقطه حادثه خیز برسیم و در صددیم این کار را بر اساس آمار تصادفات به صورت سالانه انجام دهیم چرا که روش استانداردی که در دنیا انجام می شود، همین است.

 

میانگین اعتبار پنج‌ میلیاردی برای ایمن سازی هر نقطه حادثه‌خیز

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به صورت میانگین چقدر اعتبار برای اصلاح و ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های کشور لازم است، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اصلاح و ایمن سازی نقاط حادثه‌خیز که اکثراً از تقاطع‌ها و تداخلات ترافیکی است، حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد اما اگر بخواهیم همه نقاط حادثه‌خیز و آمارهای مربوط به هزینه مورد نیاز برای اصلاح آن‌ها را در نظر بگیریم حدوداً هر نقطه حادثه خیز به صورت متوسط پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته بخشی از این اعتبار به صورت بودجه در قانون آمده است. بخشی از آن از اعتبارات متفرقه و بخش‌های دیگر از طریق مصوبات سفرهای استانی ریاست جمهوری و درآمدهای سازمان راهداری تامین می‌شود و می‌توان گفت که سالانه از پس ایمن‌سازی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز بر می آییم و می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز آن را تامین کنیم.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: دستورالعمل جدید برای شناسایی و محاسبه دقیق نقاط حادثه خیز به بهترین نحو تدوین شده و  اجرای آن منجر به کاهش تصادفات جاده ای به صورت محسوس خواهد شد اما انتظارمان از همه مسئولان کشور این است که به این دستورالعمل که حاصل کار کارشناسی و بر مبنای استانداردهای دقیق جهانی است، احترام بگذارند و با هر عنوانی وزارت راه و شهرسازی یا سازمان راهداری را برای اصلاح و ایمن سازی دیگر نقاط تحت فشار قرار ندهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.