بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

چه کسی علائم جاده ها را نصب می کند؟

چه کسی علائم جاده ها را نصب می کند؟

تین نیوز | ایمنی، امنیت و آسایش در جاده ها حاصل تلاش زحمتكشان بی مدعایی است كه در سخت ترین شرایط اعم از گرمای سوزان كویر در دل تابستان یا سوز سرما و یخبندان چله زمستان، زمانی كه چه بسا بسیاری از ما در بستر گرم آرمیده ایم، با دلهره و نگرانی خانواده دوری از زن و فرزند را تحمل می كنند و از جان مایه می نهند تا آسایش ما را در سفر فراهم كنند
راه، بعنوان یكی از اصلیترین شاخصهای سنجش میزان توسعه یافتگی كشورها و یكی از مهمترین زیربناهای لازم برای توسعه جوامع است.

با اندكی دقت و تحقیق متوجه خواهیم شد كه پیشرفته ترین كشورهای دنیا دارای پیشرفته ترین سیستمهای حمل و نقلی بویژه راههای زمینی هستند . از طرفی سفر بعنوان یكی از اصلیترین نیازهای بشر امروزی كه با اهداف گوناگون اعم از تجاری ، تفریحی و یا مقاصد دیگری انجام می شود جزئی لاینفك از زندگیست.

همگی ما تجربه سفرهای متفاوتی را داشته ایم كه بدون تردید یكی از مهمترین فاكتورها برای انجام یك سفر ایمن و رضایتبخش مناسب بودن وضعیت راههاست. اما آیا تابحال هیچ به اجزای بسیار مختلف مسیری كه از آن عبور می كنیم دقت نموده ایم. آیا هیچ اندیشیده ایم كه بعنوان مثال برای هر پلی كه ما برای یك یا دوثانیه از روی آن عبور می كنیم میلیاردها تومان هزینه شده است؟! هر كدام از این راهها بااین مسیرهای طولانی گاه هزار كیلومتری در سال حداقل یكبار باید خط كشی شود؟!هركدام از این تابلوها و علائم ریز و درشت اعم از كوچكترین یا بزرگترین كه تعداد آنها در یك كیلومتر ممكن است به دهها برسد باید توسط نیروی انسانی نصب و نگهداری شود؟ افتادن حتی یك پیچ از كوچكترین تابلو در هر نقطه از طول مسیر طولانی نیاز به نیروی انسانی دارد تا آن پیچ راببندد؟ ایجاد صدمه به هر كدام از تجهیزات و تاسیسات راه در اثر تصادف یا هر عامل دیگری بلافاصله می بایست برطرف گردد؟ پس از هر بارندگی و كثیف شدن تابلوها كلیه تابلوها در طول مسیر گاه چند صد كیلومتری باید شستشو و تمیز شود؟! بروز خرابی در هر كدام از تجهیزات روشنایی راهها حتی سوختن یك لامپ در هر نقطه ای نیاز به تجهیزات و نیروی انسانی برای تعمیر یا تعویض آن دارد؟ كوچكترین خرابی آسفالت یا دیگر اجزای راه بلافاصله می بایست مرمت و تعمیر شود؟ هر كدام از این تابلوها و علائم یا سایر تجهیزات اگر دچار اشكال شود ممكن است راننده را گمراه كند وحادثه ناگواری به دنبال داشته باشد كه قابل جبران نباشد، بنابراین اهمال در نگهداری آن هیچ توجیهی را نمی پذیرد ؟ در سخت ترین شرایط آب و هوایی و برف و یخبندان چه روز و چه شب جاده ها می بایست برای رفاه و ایمنی و امنیت هموطنان و همنوعان به قیمت تلاش و كوشش و از جان گذشتگی انسانهایی بی مدعا كه بعضا حتی در مورد كارشان هم اطلاعی نداریم ، باز باشد؟

تمامی این موارد و بسیار ناگفته های دیگر حاصل تلاش زحمتكشان بی مدعایی است كه در سخت ترین شرایط اعم از گرمای سوزان كویر در دل تابستان یا سوز سرما و یخبندان چله زمستان ، زمانی كه چه بسا بسیاری از ما در بستر گرم آرمیده ایم ، با دلهره و نگرانی خانواده دوری از زن و فرزند را تحمل می كنند و از جان مایه می نهند تا آسایش ما را در سفر فراهم كنند؛ راهداران؛ آری راهداران را فرشتگان نجات جاده ها می خوانند و چه تعبیر درستی كه چه بسیار در راه ماندگان پریشانی كه گاه در برهوت با دیدن این عزیزان آرامش می یابند و چه بسا كوچكترین نقصی در راه حتی نبودن یك تابلو در یك نقطه خطرناك ممكن است جان بسیاری را به مخاطره اندازد.

راهداران همه این سختیها و دشواری ها را به جان می خرند با كمترین دستمزدها و حقوق مادی كه چه بسا از نظر دیگران جای تعجب بوده و قابل باور نباشد! هستند راهدارانی كه بعد از عمری خدمت و از جان گذشتگی برای تامین هزینه ازدواج فرزند خود ناچار به فروش خانه و سرپناه خود شده اند ؟!  فقط و فقط با آرزوی رضایت خداوند در قبال رضایت همنوعان و امید به اجر اخروی و عاقبتی به خیر.

اما با همه مظلومیت این عزیزان بی نام و نشان كه در بسیاری موارد نه تنها از آنها یادی هم نمی شود كه چه بسا حاصل تلاش و زحمتشان هم به نام دیگران تمام می شود؟! شاید بسیاری از ما بسیاری از كارهای راهداری مانند نصب تابلو و علائم را به ارگانهای دیگری مانند پلیس راه و امثالهم نسبت دهیم؟! كه اگر چه آن عزیزان هم به نوبه خود در مسئولیت خود تلاش می كنند، اما لازمست اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مناسبی صورت بگیرد تا اجر هر كسی به حساب خودش نوشته شود ، كه در غیر اینصورت اسباب دلسردی و نا امیدی فراهم خواهد شد.

بیاییم اینبار در سفری هر چند كوتاه اندكی با دقت و وسواس بیشتر به پیرامون خود بنگریم و كمی تفكر در مورد اجزا و كار لازم برای هركدام، حال این مشاهدات و دیده های خود را در مسیرهای گاه چند صد كیلومتری تعمیم دهیم شاید گوشه ای از تلاش راهداران را درك كنیم.

* محسن اختیاری، كارشناس اداره كل راه و شهرسازی استان یزد - شهرستان تفت

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.