◄ حمایت بانکها از بخش ریلی عملی میشود؟
با توجه به اینکه فعالان بخش خصوصی به دلیل سودآور نبودن سرمایه گذاری در بخش ریلی، به آن ورود نمی کنند امکان فاینانس خارجی یا سرمایه گذاری بانک های در پروژه های ریلی محتمل تر خواهد بود.
با توجه به اینکه فعالان بخش خصوصی به دلیل سودآور نبودن سرمایه گذاری در بخش ریلی، به آن ورود نمی کنند امکان فاینانس خارجی یا سرمایه گذاری بانک های در پروژه های ریلی محتمل تر خواهد بود.
به گزارش تین نیوز، با ورود 11 فروند هواپیمای ATR و ایرباس و حمایت مالی بانک صنعت و معدن از آنها، گمانه زنی ها برای انجام پروژه های عمرانی در دیگر مُدهای حمل ونقل بالا گرفت.
در همین ارتباط محمد زنگنه نژاد، مدیر بازرگانی شرکت ریلی پارسیان (مخزن دار و باری) به خبرنگار ما گفت: اگر فاینانسی در کشور صورت بگیرد، تماماً با پشتوانه و اجازه بانک مرکزی انجام می شود. شرکت ها نیز برای تضمین دریافت کمک یا باید بروند چک و مِلک بیاورند و یا باید بانک مرکزی آنها را تضمین کند و بانک ها تعهد بازپرداخت از شما می خواهد.
زنگنه نژاد ادامه داد: در بحث خرید هواپیماها هم بانک صنعت و معدن با پشتوانه بانک مرکزی قبول کرده که این امور را انجام دهد. بنابراین برای فعالیت شرکت های بخش دولتی هم حتما یک واسطه داخلی باید وجود داشته باشد و اگر شرکت مربوط به بخش خصوصی باشد اصلاً دولت اجازه تضمین کردن آنها را ندارد.
این کارشناس ریلی افزود: با این شرایط است که راه آهن برای استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری در قالب تاسیس هلدینگ کمپانی به دنبال ایجاد تغییر در ساختار خود است. این برنامه به این معنی است که یک شرکت باید دولتی باشد و یا اینکه پشتوانه دولتی داشته باشد تا بتواند از امکانات دولتی استفاده کند. اساساً در بخش هوایی هم شرکت های دولتی رفته اند و هواپیما خریده اند و شرکت های خصوصی نمی توانند بروند و هواپیما بخرند.
در بحث خرید هواپیماها هم بانک صنعت و معدن با پشتوانه بانک مرکزی قبول کرده که این امور را انجام دهد. بنابراین برای فعالیت شرکتهای بخش دولتی هم حتما یک واسطه داخلی باید وجود داشته باشد و اگر شرکت مربوط به بخش خصوصی باشد اصلا دولت اجازه تضمین کردن آنها را ندارد.
مدیر بازرگانی شرکت ریلی پارسیان توضیح داد: اگر بخواهید خرید بکنید، احتیاج به تعهد یک بانک یا شرکت دولتی برای بازپرداخت رقم فاینانس دارید. شما به عنوان یک شرکت خصوصی که مورد حمایت بخش دولتی قرار گرفته حتی می توانید بازپرداخت را از محل درآمد آن پروژه انجام دهید؛ اما بهرحال به یک تعهد قانونی نیاز دارید.
این کارشناس ریلی ادامه داد: حال اگر با این شرایط راه آهن برود خودش این کار را انجام دهد، به طور کلی برای بخش ریلی سودی نخواهد داشت چون در آن صورت، راه آهن خودش تبدیل به رغیب بخش خصوصی شده است.
یک دلیل دیگر هم این است که در زمینه مدیریت واگن و بهره برداری از پروژه های ریلی معمولا دولت بهره بردار خوبی نیست. با این شرایط عملا فاینانس انجام می شود، ناوگان هم اضافه می شود اما پروژه ها هزینه بردار می شوند!
زنگنه نژاد در ادامه گفت: به همین دلایل هم در این سال ها با وجود فاینانس، حمایت مالی بانک ها و انواع و اقسام حمایت ها عملکرد ریلی افزایش پیدا نکرده است. در عوض جاهایی که به بخش خصوصی واگذار شده، رشد داشته است.