بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

کدام کشورها بزرگترین ناوگان نفتکش را دارند؟ /بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان

کشورهایی که مالک بزرگترین ناوگان نفتکش و صادرات نفت بالایی هستند، اغلب اقتصادهای بزرگ جهانی با بازارهای داخلی وسیع هستند یا جریان قابل توجه گردشگری و مصرف بالای انرژی دارند.

کدام کشورها بزرگترین ناوگان نفتکش را دارند؟ /بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان
تین نیوز |

کشورهایی که مالک بزرگترین ناوگان نفتکش و صادرات نفت بالایی هستند، اغلب اقتصادهای بزرگ جهانی با بازارهای داخلی وسیع هستند یا جریان قابل توجه گردشگری و مصرف بالای انرژی دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، کشورهایی که دارای بزرگترین ناوگان نفت کش در جهان هستند و همچنین کشورهایی که  بالاترین میزان صادرات نفت را دارند، اغلب به دلیل اندازه بازار انرژی و نقش استراتژیک خود در تجارت جهانی نفت، توجه جهان را به خود جلب می کنند. از جمله مهم ترین این کشورها می توان به یونان، چین و ژاپن اشاره کرد که مالکیت تعداد قابل توجهی از نفت کش ها را دارند. از سوی دیگر عربستان سعودی، ایالات متحده و روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت خام هستند.

یونان

یونان به عنوان بزرگترین مالک نفت کش های جهان شناخته می شود و بیش از ۳۹۳ میلیون تن ظرفیت کشتی رانی دارد. شرکت های کشتیرانی یونانی با تمرکز بر نفت کش های بزرگ از جمله VLCCها، حمل نفت خام از مناطق تولیدکننده به مصرف کنندگان اصلی در آسیا و اروپا را بر عهده دارند. این نفت کش ها به دلیل تقاضای بالای جهانی برای نفت خام، اغلب نفت را از تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان و روسیه به چین و کشورهای اروپایی حمل می کنند.

چین

چین با حدود ۳۰۲ میلیون تن ظرفیت کشتی رانی، یکی از بزرگترین مالکان نفت کش ها در جهان است و بیشتر ناوگان خود را برای واردات نفت خام خود به کار می گیرد. چین بزرگترین واردکننده نفت خام جهان است و بیشتر نفت خود را از خاورمیانه، خصوصاً از عربستان و عراق و همچنین از روسیه وارد می کند. در سال ۲۰۲۳، واردات نفت خام چین رکورد جدیدی زد. با توسعه امکانات پتروشیمی نیز، تقاضای بیشتری برای نفت خام ایجاد شده است.

ژاپن

ژاپن نیز به عنوان یکی از مالکان بزرگ نفت کش ها شناخته می شود و ناوگان ژاپنی نقش مهمی در حمل نفت خام به این کشور دارد. واردات نفت ژاپن بیشتر از کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی، کویت و امارات تأمین می شود و نقش مهمی در تامین نیازهای این کشور به انرژی ایفا می کند.

بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، تقریباً نیمی از درآمد دولتی خود را از صادرات نفت به دست می آورد و روزانه بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می کند. مشتریان اصلی عربستان شامل چین، هند و ژاپن هستند که این کشور با سرمایه گذاری در پالایشگاه ها در آسیا، تقاضای پایدار برای نفت خام خود را تضمین کرده است.

ایالات متحده، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و بزرگترین صادرکننده محصولات نفتی، با استفاده از بنادر مهمی مانند هوستون و نیواورلئان، نفت خام و محصولات نفتی خود را عمدتاً به اروپا و کشورهای آسیایی صادر می کند. این کشور از فروش محصولات نفتی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب می کند.

روسیه نیز با وجود تحریم ها، همچنان از بزرگترین صادرکنندگان نفت است و بیشتر نفت خود را به چین و هند صادر می کند. صادرات روسیه به این مناطق از سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافته است، چراکه بازارهای اروپایی خرید نفت خام از روسیه را کاهش داده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.