حرکت قطار توسعه به شرق ایران با استراتژیک ترین خط ریلی
یکی از حوزههایی که دولت سیزدهم به طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان روی آن تمرکز کرد موضوع تسریع در اجرای استراتژیکترین خط ریلی ایران یعنی راهآهن چابهار- زاهدان است.
یکی از حوزههایی که دولت سیزدهم به طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان روی آن تمرکز کرد موضوع تسریع در اجرای استراتژیکترین خط ریلی ایران یعنی راهآهن چابهار- زاهدان است.
سیستان و بلوچستان به نگین ترانزیتی منطقه تبدیل می شود
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، یکی از حوزههایی که دولت سیزدهم به طور ویژه در استان سیستان و بلوچستان روی آن تمرکز کرد موضوع تسریع در اجرای استراتژیکترین خط ریلی ایران یعنی راهآهن چابهار- زاهدان- میلک بوده که در ادامه به مسیر ریلی سرخس متصل و با این اقدام سیستان و بلوچستان با چندین کشور همسایه ایران متصل و این امر منجر به رونق توسعهای عظیم در این استان بهویژه شهر بندری چابهار شود.
در واقع پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و نگاه توسعهای به جنوب شرق کشور عملیات اجرایی خط ریلی چابهار- زاهدان- میلک- سرخس با وجود تحریمهای ظالمانه شتاب گرفت. طرح ریلی چابهار - زاهدان یکی از طرحهای مهم بوده که میتواند بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه سراسری کشور متصل کند.
رئیس جمهور شهید بهمنماه 1400 در بازدید از پروژه احداث خط آهن قزوین- رشت- انزلی با اشاره به مزیتهای اقتصادی اتصال راه آهن چابهار به بندر انزلی بر ضرورت تسریع در تکمیل این کریدور ریلی تاکید کرد.
.آیتالله سیدابراهیم رئیسی با اشاره به اهمیت اتصال کریدور خط آهن شمال به جنوب اظهار داشت: تکمیل این خط آهن میتواند ضمن تسهیل حمل و نقل کالا، زمان و هزینههای انتقال کالا را کاهش دهد. تکمیل کریدور شمال به جنوب فواید اقتصادی فراوانی برای کشورمان و نیز کشورهای همسایه شمالی دارد و میتوان آن را یک پروژه ایرانی- منطقهای نامید.
در ادامه تاکیدات رئیسی جمهور معاون اول رئیس جمهور آبان ماه 1401 پروژه راهآهن زاهدان- خاش به طول 150 کیلومتر را به عنوان یکی از قطعات خط ریلی استراتژیک چابهار- میلک- سرخس افتتاح کرد. این خط ریلی به پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) اجرا شده و خط ریلی چابهار - زاهدان به طول 640 کیلومتر به کارفرمایی دولت و با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم در حال ساخت است.
مسیر اصلی این خط ریلی از چابهار به زاهدان به طول 610 کیلومتر سال 1389 کلنگزنی شد. این خط ریلی از دروازه شرقی اسکله شهید بهشتی چابهار آغاز و با عبور از شهرستانهای کنارک، نیکشهر، ایرانشهر و خاش در نهایت به میلک در شمال اسستان سیستان و بلوچستان و پس از آن برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه به سرخس متصل میشود. از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.
راهآهن چابهار- زاهدان- میلک- سرخس به عنوان اصلیترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوهبر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت. ایجاد زیرساخت ریلی سبب میشود تا دسترسی به معادن و بهرهبرداری از آنها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.
راهآهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل میکند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیتهای تنها بندر اقیانوسی ایران میشود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل میکند. توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.
قطعه هفت و هشت راه آهن چابهار- زاهدان به طول 155 کیلومتر از شهرستان خاش تا زاهدان که یکی از وعدههای رئیس جمهور در سفر شهریورماه سال 1400 به سیستان و بلوچستان بود با اعتبار دو هزار و 230 میلیارد تومان افتتاح شد. با بهرهبرداری از راه آهن خاش- زاهدان امکان اتصال شهرستان خاش به شبکه ریلی سراسری فراهم شد.
حسین مدرس خیابانی استاندار وقت سیستان و بلوچستان آبانماه 1401 در مراسم افتتاح راهآهن خاش- زاهدان اظهار داشت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژههای کشور در استان ساخت و راهاندازی راه آهن چابهار- زاهدان است. در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال 92 آغاز شد و امروز قطعه هفت و هشت آن در محدوده خاش- زاهدان به طول 155 کیلومتر با فعال بودن ایستگاههای باری و مسافربری به بهره برداری رسید.
وی افزود: با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیشاز 6 هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است. در سفر شهریور ماه 1400 رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان 250 میلیون یور منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیشبینی شد.