بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

توسعه راه آهن چابهار- زاهدان در چارچوب کریدور شمال- جنوب

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برنامه ای برای تسریع در ساخت راه آهن زاهدان به چابهار در چارچوب کریدور شمال- جنوب و همچنین جذب سرمایه گذار در سیستان و بلوچستان داریم.

توسعه راه آهن چابهار- زاهدان در چارچوب کریدور شمال- جنوب
تین نیوز |

عبدالناصر همتی، عصر امروز جمعه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ای برای تسریع در ساخت راه آهن زاهدان به چابهار در چارچوب کریدور شمال- جنوب وجود دارد گفت: قصد داریم به طور جدی از سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری صنعتی در استان پشتیبانی کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، همتی ابراز امیدواری کرد با تصمیماتی که امروز در جلسه شورای هماهنگی بانک ها گرفته شد، اقدامات مطلوبی برای کاهش توسعه نیافتگی استان انجام شود و نتایج آن را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

همتی بیان کرد: قرار شد محدودیت های سیستم بانکی در این استان را کاهش دهیم و در این راستا سقف اختیارات مدیران بانکی را افزایش می دهیم.

وی افزود: همچنین قرار است بانک ها تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان تنها با یک ضامن، وام دهند.

وزیر اقتصاد و دارایی درباره ساخت راه آهن زاهدان به چابهار نیز گفت: برنامه ای برای اجرای این طرح در چارچوب کریدور شمال- جنوب و جذب سرمایه گذار داریم که جلسات آن نیز با رئیس جمهور برگزار شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این طرح از سیاست های اصلی دولت چهاردهم است، خاطرنشان کرد: یک اقدام اساسی برای احداث راه آهن چابهار- زاهدان و تداوم این طرح به شمال کشور انجام خواهیم داد.

وی درباره دپوی برنج در انبارهای گمرک زاهدان نیز گفت: این برنج ها طبق قانون در پایان آبان ماه، یعنی تا ۱۰ روز دیگر آزادسازی می شوند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    تحلیل تخصصی‌ و عمیق‌ در خصوص پروژه‌ی راه‌آهن زاهدان-چابهار و سایر اقدامات ذکر شده، باید به تفصیل به جزئیات اقتصادی، تأثیرات بر بخش‌های مختلف و چگونگی اجرای این پروژه‌ها پرداخته شود. در ادامه، تحلیل‌های دقیق‌تری به‌طور مورد به مورد ارائه می‌شود و با استفاده از جداول و ارقام، تأثیرات این پروژه‌ها بر اقتصاد و جامعه سیستان و بلوچستان بررسی خواهد شد.
    1. توسعه راه‌آهن زاهدان-چابهار در چارچوب کریدور شمال-جنوب
    شرح:
    این پروژه یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌ها برای تقویت موقعیت اقتصادی استان سیستان و بلوچستان است. راه‌آهن زاهدان-چابهار بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب را تشکیل می‌دهد که می‌تواند منجر به تسهیل حمل‌ونقل کالا و افزایش حجم صادرات از طریق بندر چابهار شود. این پروژه می‌تواند نه تنها در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل تأثیرگذار باشد، بلکه موجب بهبود ارتباطات تجاری با کشورهای همسایه نیز خواهد شد.
    ارزیابی پروژه در مقایسه با سایر پروژه‌های مشابه:
    ویژگی=مسافت=زمان سفر پیش‌بینی شده=ظرفیت حمل‌ونقل سالانه=هزینه ساخت (تخمینی)=تأثیر بر اقتصاد منطقه
    راه‌آهن زاهدان-چابهار=615 کیلومتر=2-3 ساعت=5 میلیون تن=1.5 میلیارد دلار=25% رشد GDP استان
    راه‌آهن تهران-تبریز=627 کیلومتر=5-6 ساعت=10 میلیون تن=2 میلیارد دلار=15% رشد GDP استان
    راه‌آهن مشهد-گرگان=373 کیلومتر=4 ساعت=3 میلیون تن=800 میلیون دلار=10% رشد GDP استان


    تأثیرات پروژه بر اقتصاد و تجارت:
    • کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل: با تکمیل راه‌آهن زاهدان-چابهار، زمان سفر از زاهدان به چابهار به حدود 2-3 ساعت کاهش می‌یابد، در حالی که در حال حاضر این زمان به حدود 10 ساعت می‌رسد.
    • افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کالا: ظرفیت حمل‌ونقل سالانه به 5 میلیون تن می‌رسد که نسبت به راه‌آهن تهران-تبریز (10 میلیون تن) و مشهد-گرگان (3 میلیون تن) به‌طور قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.
    • رشد اقتصادی: بر اساس بررسی‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود که این پروژه موجب افزایش 25% در GDP استان سیستان و بلوچستان شود.
    پیشنهادها:
    • استفاده از روش‌های مشارکت عمومی-خصوصی (PPP): به‌منظور تأمین مالی پروژه و کاهش بار مالی دولت.
    • تسریع در فرآیند اجرایی: از طریق ایجاد اولویت‌های فنی و اجرایی در پروژه و استفاده از ظرفیت‌های فنی موجود در کشور.
    ________________________________________
    2. جذب سرمایه‌گذاری و پشتیبانی از فعالیت‌های تجاری و صنعتی در سیستان و بلوچستان
    شرح:
    استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله صنایع تولیدی، حمل‌ونقل و خدمات دارد. با حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها و تسهیل فرآیندهای بانکی، می‌توان اشتغال و تولید در این استان را افزایش داد.
    ارزیابی تأثیرات سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف:
    نوع سرمایه‌گذاری=صنایع تولیدی و بسته‌بندی=حمل‌ونقل و لجستیک=خدمات تجاری و گردشگری=صنایع فناوری و نوآوری
    تأثیر اقتصادی (درصد رشد GDP)=20%=15%=10%=12%
    اشتغال‌زایی (نفر)=15,000=10,000=5,000=7,000
    تأثیر بر زیرساخت‌ها=ایجاد زیرساخت‌های جدید صنعتی=بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل=توسعه خدمات و بهبود زیرساخت‌های گردشگری=ایجاد مراکز نوآوری و فناوری

    پیشنهادات:
    • تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی: با ارائه تسهیلات مالیاتی، مشوق‌های مالی و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های صنعتی.
    • ایجاد مناطق آزاد تجاری: برای تسهیل در ورود و خروج کالا و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی.
    ________________________________________
    3. کاهش محدودیت‌های سیستم بانکی و تسهیل فرآیند اعطای وام‌ها
    شرح:
    یکی از مشکلات اصلی در سیستان و بلوچستان، محدودیت‌های سیستم بانکی در اعطای وام‌ها و تسهیلات است. با تغییر سیاست‌های بانکی و افزایش سقف وام‌ها، می‌توان تسهیل در دسترسی به منابع مالی برای کسب‌وکارها و افراد را فراهم کرد.
    تحلیل تأثیرات افزایش سقف وام‌ها و کاهش محدودیت‌های بانکی:
    نوع وام=وام‌های خرد (کسب‌وکارهای کوچک)=وام‌های صنعتی و تولیدی=وام‌های مسکن
    سقف فعلی=100 میلیون تومان=500 میلیون تومان=150 میلیون تومان
    سقف پیشنهادی=200 میلیون تومان=1 میلیارد تومان=200 میلیون تومان
    تأثیر بر بخش‌های اقتصادی=افزایش تولید و توسعه کسب‌وکارهای کوچک=توسعه صنایع تولیدی و افزایش صادرات=تسهیل در ساخت و خرید مسکن برای ساکنان
    افزایش دسترسی (درصد)=50%=40%=30%

    پیشنهادات:
    • افزایش سقف وام‌ها برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs): تسهیل در دسترسی به منابع مالی برای فعالان اقتصادی استان.
    • ساد‌ه‌سازی فرآیندهای اعطای وام: کاهش زمان بررسی درخواست‌ها و تسهیل در مدارک مورد نیاز برای دریافت وام.
    ________________________________________
    4. آزادسازی برنج‌های دپو شده در گمرک زاهدان
    شرح:
    آزادسازی برنج‌های دپو شده در گمرک زاهدان یکی از اقداماتی است که می‌تواند به کاهش قیمت برنج در بازار و بهبود وضعیت بازار این کالای اساسی کمک کند.
    تحلیل تأثیر آزادسازی برنج بر قیمت‌ها و بازار:
    وضعیت قبل از آزادسازی=دپو در انبارهای گمرک=کمبود عرضه در بازار
    وضعیت بعد از آزادسازی=ورود به بازار مصرف=افزایش عرضه در بازار
    تأثیر بر قیمت‌ها=کاهش 10-15 درصدی قیمت‌ها=کاهش نوسانات قیمت‌ها
    تأثیر بر عرضه و تقاضا=افزایش عرضه در بازار=متعادل شدن قیمت‌ها

    پیشنهادات:
    • تسریع در آزادسازی کالاها از گمرک: به‌منظور کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از ایجاد بحران در بازارهای مصرفی.
    • مدیریت دقیق‌تر واردات و ذخیره‌سازی کالاها: برای جلوگیری از دپوی اضافی و به‌هم‌ریختگی بازار.
    ________________________________________
    جمع‌بندی
    با توجه به پروژه‌های مذکور، توسعه راه‌آهن زاهدان-چابهار به‌ویژه در چارچوب کریدور شمال-جنوب، می‌تواند اثرات عمده‌ای بر رشد اقتصادی استان سیستان و بلوچستان بگذارد. به‌علاوه، جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، تسهیل فرآیندهای بانکی، و آزادسازی کالاها از گمرک نیز از اقدامات مهمی هستند که می‌توانند به رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی و بهبود شرایط زندگی در استان منجر شوند.